A feltehetően red bullos karrierjéért, de lehet, hogy a teljes Forma-1-es pályafutásáért küzdő Sergio Pérez a Mexikói Nagydíjon amerikaifocis hasonlattal élve dobott egy Hail Mary-t, ami nem jött be, majd kiállt, és közölte, hogy büszke magára, amiért mindent beleadott. A csupasz tényeket nézve ez egy olyan manőver volt, amiért Helmut Marko már a Forma-4-ben alapos fejmosásban részesítené bármelyik Red Bull-juniort, de valahol meg lehet érteni, hogy Pérez megpróbálta.
Ultimátum, korai visszavonulás, furcsa nyilatkozat az apától, rengeteg kritika és gyatra teljesítmény. Legyen bármi is igaz abból, hogy a Red Bull kikötötte Péreznek: amennyiben nem szerzi meg az összetett 2. helyét, mehet, amerre lát, az egyértelmű, hogy a mexikói pilóta óriási nyomás alatt van, és sürgősen komoly javulásra van szüksége, különben – noha a csapat és főleg Pérez is ennek ellenkezőjét hangoztatja – alighanem valós forgatókönyv lehet, hogy lecserélik 2024-re.
Helmut Marko Red Bull-tanácsadó az USA Nagydíj után dicsérte Pérezt, majd a Mexikói Nagydíj pénteki szabadedzései után is megtette ezt. Noha szombaton nagyon rosszul festett, hogy Pérez kikapott a Red Bullnál jóval gyengébb autóban ülő, az ő helyére pályázó Daniel Ricciardótól, valójában itt is jó teljesítményt nyújtott azzal, hogy csak 0,16 másodperccel volt lassabb Verstappenél, aki a legtöbbször ennél jóval nagyobb különbséggel győzi le őt.
Ráadásul egy hellyel a tőle 39 pontos hátrányban levő (az austini kizárása nélkül ez csak 21 pont lenne) Hamilton elől várhatta a rajtot, azaz minden sínen volt a bajnoki második helyért zajló csatában, ami igen fontos a Red Bullnak, hiszen története során soha nem végzett még az első két helyen az egyéni összetettben.
Aztán jött a rajt és a mexikói pályán híresen hosszú – és többnyire nem az első sorból rajtolóknak kedvező – sprint az első kanyarig, amelynek végén Pérez a Ferrarik nem túl acélos indulását és a szélárnyékot kihasználva fej-fej mellett érkezett meg az első kanyar féktávjához a pole-ból rajtoló Charles Leclerc-rel és a 4. helyről indulva a monacóit szorongató Max Verstappennel, hogy aztán rövidet fékezve megpróbálja körbeutózni mindkettejüket, aminek az lett a vége, hogy fogta magát, és belekanyarodott a harapófogóba kerülő monacóiba.
A 11-es rajtszámú RB19-es a levegőbe repült, miközben a Ferrarival történt kontakttól végzetes sérüléseket szenvedett a jobb oldalszekrénye. Pérez azért még visszaevickélt a pályára és elgurult a bokszba, de ott hamarosan közölték vele, hogy ennyi volt. A Red Bull azért még megpróbálta megjavítani az autóját, hogy visszamehessen körözni egy kicsit a döbbenten figyelő hazai drukkereknek, ám ez végül nem sikerült, és a már-már síró Pérez végül kiszállt, hogy elmenjen nyilatkozni a sajtó képviselőinek. Miközben pedig a közvetítésben azt nézhettük, ahogy ezt teszi, bevágtak egy síró Pérez-pólós kisfiút, akit még mindig az apukája vigasztalt. Valószínűleg nem ő volt az egyedüli.
A rajt, majd a baleset:
Perez tangles with Leclerc at the start and tumbles out of his home race 💥😖#F1 #MexicoGP pic.twitter.com/UmWI6W03c9
— Formula 1 (@F1) October 29, 2023
„Kétségtelenül szomorú vagyok, mert a mai nap az én lehetőségem volt – mondta a spanyol DAZN-nak. – Nagyon jó rajtot vettem, és csak arra gondoltam, hogy megnyerjem a versenyt. Nem akartam csak a dobogón állni, zsinórban két évig dobogós voltam. Láttam a lehetőséget és rámentem. Visszatekintve, kockáztattam, de ha sikerült volna, elsőként jöttem volna ki az első kanyarból.”
„Nem számítottam rá, hogy Charles olyan későn fékez, mivel ő volt a középen levő autó. Sokkal kevesebb helye volt, mint Maxnak, aki belül volt, és én fékezhettem a legkésőbb, mert én voltam kívül.”
Magyarán Pérez pontosan tudta, hogy két autó van mellette, és nem azért fordult be agresszívan, mert azt hitte, hogy Leclerc helyet hagy neki, hanem arra számított, hogy a kanyarig már a Ferrari előtt lesz, de nem volt, mivel Leclerc szintén rövidet fékezett.
Pérez ezután kifejtette, hogy inkább történjen ez, mint az, hogy csak dobogós, és azon morfondírozik, hogy ha többet kockáztat, akár nyerhetett is volna.
„Igen, ez nagyon fáj [a drukkereknek], de nyugodtan megyek haza, mert mindent beleadtam. Talán, ha a dobogón végeztem volna ma azzal a tudattal, hogy esélyem volt megnyerni a versenyt… Ez szomorú mindenkinek, mert bármi áron a győzelemmel akartam megajándékozni őket.”
„Abszolút mindent beleadtam. Nagyon szomorú vagyok a végeredmény miatt, mert az első körben kiesni a hazai versenyedről igazán szomorú. De másfelől elképesztően büszke vagyok magamra, mert mindent beleadtam, és nagyon büszke vagyok a csapatomra is. Az egész hétvége során mindent kiadtunk magunkból, szerintem az év legjobb rajtját hoztuk össze, úgyhogy csak rámentem [a lehetőségre]” – mondta már a Sky Sports-nak.
„Szerintem egyszerűen nem volt hely három autónak, úgyhogy abszolút versenybaleset volt. Visszatekintve, nem tudom. Nem kéne ezt mondanom, de visszatekintve el kellett volna vennem és hazamennem” – hangzott el egy újabb érdekes kijelentés.
Ilyet már a Forma-4-ben sem lehet csinálni
Pérez nyilatkozata egyfelől dicséretes, hiszen nem próbálta meg rákenni másra a felelősséget, és kerek-perec kijelentette, hogy kockáztatott, de nem jött be. Másfelől viszont joggal vetődik fel a kérdés, hogy „mégis mire gondolt a költő?” Persze nem állítjuk, hogy jobban tudunk Forma-1-es autót vezetni bármelyik pilótánál, miként az is tény, hogy ilyen helyzetekben a másodperc tört része alatt kell helyes döntést hozni, ugyanakkor ez a 20 versenyző azért tartozik a világ legjobbjai közé, mert képes erre.
Ezen a szinten pedig az a magyarázat, hogy valakibe azért kanyarodtam bele, mert arra számítottam, hogy már nem lesz ott, mire elkezdem a kanyart, igencsak megmosolyogtató, és már az utánpótlás-ranglétra elején járó fiatal autóversenyzőktől sem elfogadható. Péreznek ebben a helyzetben – ami teljesen más ahhoz képest, ami Lewis Hamiltonnal történt a Katari Nagydíjon, hiszen a Mercedes világbajnoka ott nem látta, hogy nem csak egy autó van mellette, és annak tudatában pozícionált magát – helyet kellett volna hagynia, ha pontosan tisztában volt vele, hogy ketten vannak mellette, márpedig elmondása szerint ez volt a helyzet. De valószínűleg a hazai győzelem lebegett a szeme előtt és belehajszolta magát egy túlzottan optimista manőverbe ahelyett, hogy elfogadta volna, hogy ez most nem fog összejönni.
Persze idézhetjük Ayrton Senna legendássá vált mondását arról, hogy ha egy autóversenyző nem szúr be a kínálkozó résbe, akkor többé nem autóversenyző, de a kockázatmenedzselés legalább olyan fontos az autóversenyzésben, mint az, hogy valaki felismerje a lehetőséget. És itt jön a másik örökérvényű mondás: egy autóversenyt nem az első kanyarban kell megnyerni, hiszen ott többnyire csak elveszíteni lehet.
Hogy Pérez miből gondolta, hogy amennyiben az első kanyarból elsőként jön ki, akkor máris övé a győzelem, azt nem fejtette ki, de Helmut Marko a pénteki szabadedzések után még azt nyilatkozta, hogy „egy teljes versenytáv során nem hiszem, hogy tartani tudja Verstappen tempóját.” Már sosem derül ki, hogy valóban így lett volna, de a háromszoros világbajnok versenytempóját és a szezon eddigi alakulását elnézve az a minimum, hogy Pérez megszenvedett volna vele, ami semmiképpen sem egyenlő azzal, hogy az első kanyarból elsőként kigyorsítva már az övé is a győzelem.
Pérez fejével gondolkozva mégis volt valami abban, hogy ezt tette
A Red Bullnak nincs és soha nem is volt szüksége olyan versenyzőre, aki meg tudja verni Max Verstappent. Nekik egy stabil második számú pilóta kell, aki még elfogadható lemaradásban van a hollandhoz képest, és a lehető legtöbb alkalommal végez közvetlenül mögötte, vagy ha a helyzet úgy hozza, begyűjti a lepattanókat és szállítja a győzelmet. Éppen ezért senki nem várja azt Péreztől, hogy nyerjen, azaz az ülését sem azzal tudja bebiztosítani, ha legyőzi Verstappent. Pérez első számú feladata Hamilton legyőzése volt a Mexikói Nagydíjon, az pedig az elvárható maximum, ha ezt Verstappen mögött a második helyen célba érve teszi. A 33 esztendős versenyzőnek azonban más tervei voltak, amit többféleképpen is lehet értelmezni.
Miként azt ő is megjegyezte, az elmúlt két évben dobogóra állt a Mexikói Nagydíjon, most viszont többet akart, és „bármi áron” győzelemmel akarta megajándékozni a rajongóit. Ezek igencsak nagy szavak egy olyan sportágban, amelyben a csapatérdek mindig az egyéni érdek előtt áll, a Red Bull érdeke pedig jelenleg az, hogy Pérez bebiztosítsa az összetettbeli második helyét, és nem az, hogy bármi áron nyerni próbáljon.
Sajtóhír: A Red Bull sztárpilótát környékezett meg Verstappen mellé
Így aztán ezek akár egy olyan versenyző szavai is lehetnek, aki tudja, vagy legalább érzi, hogy talán ez az utolsó esélye, és ha most nem nyeri meg a hazai futamát, akkor már soha nem fogja. Egy olyan versenyző szavai, aki pontosan tisztában van azzal, hogy mi történik körülötte, és látja, hogy a helyére pályázó pilóta a testvércsapat idei legjobb hétvégéjét szállítja. Egy olyan versenyző szavai, aki talán kezd beletörődni az elkerülhetetlenbe, és ahelyett, hogy követte volna a számára előírt forgatókönyvet, a szerepéből kilépve megpróbálta megvalósítani azt, ami felérne egy mini világbajnoki címmel.
De persze az is lehet, hogy Pérez egyszerűen rossz döntést hozott az adott helyzetben, utólag pedig úgy igyekezett kommunikálni mindezt, hogy ő volt a hős, aki megpróbálta elhozni az övéinek a hőn áhított sikert, de miután bátran, mindent beleadva megragadta erre az egyetlen lehetőséget (mindegy, hogy lett volna még hátra 71 kör), nem jött be a kockáztatása.
Ha így van, az is érthető, hiszen az ő helyzetében nagyon rosszul venné ki magát, ha közölné: megint elrontottam, nem vettem észre, hogy ott van mellettem egy Ferrari, sajnálom, többet nem fordul elő. A tény azonban ettől még az, hogy Pérez saját hibájából nullázott egy olyan helyzetben, ami könnyen elkerülhető lett volna, Hamilton pedig 20 pontra csökkentette a lemaradását. Három futam alatt ezt behozni továbbra sem könnyű, de az austini kizárás és a katari hibája nélkül már Pérez előtt lehetne, úgyhogy nem is lehetetlen.
Pérez szerint egyébként ez a hétvége bebizonyította, hogy „visszatértünk” és „az eredmények jönni fognak”. „A tempónk megvan. Tudtuk, hogy mi volt rossz, és az eredmények jönni fognak, nem aggódom emiatt. Inkább a végeredmény miatt vagyok szomorú. Sok versenyzőnél láthatjuk, hogy rossz hétvégéik vannak, amikor nem érzik magukat teljesen kényelmesen. Nézzük meg Fernando [Alonso] hétvégéjét. Nem arról van szó, hogy rossz pilóta lenne, és hirtelen nem tud mindent kihozni az autóból. Ez a játék része. Kétségem sincs afelől, hogy Sao Paulóban vissza fogok térni” – tekintett előre, majd a verseny után Helmut Marko a Sky Sports-nak sokadszor is elismételte, hogy Péreznek szerződése van 2024-re, és maradni fog jövőre.
Ez persze abszolút elképzelhető, de azért nagy összegben továbbra sem érdemes fogadni rá.