Az FIA a mesterséges intelligencia segítségével könnyítené meg az erre szakosodott emberei dolgát a pályahatárok vizsgálatában. A szövetség tesztjelleggel már az Abu-dzabi Nagydíj hétvégéjén kipróbálja a rendszert.
Az elmúlt években egyre többször került a középpontba a pályaelhagyás az F1-ben. Akadnak időmérők, illetve futamok, ahol a sportfelügyelők számtalan büntetést kiosztanak emiatt, máskor pedig egyesek szerint sok kihágást elengednek, ahogyan az Austinban is történt, legalábbis a Haas szerint, amely felülvizsgálati kérelmet nyújtott be, de nem járt sikerrel.
Eldőlt, hogy változik-e a hetekkel ezelőtt megrendezett F1-es futam eredménye
A mélypont azonban nem ez, hanem az Osztrák Nagydíj volt, amikor órákkal a verseny leintése után változott a végeredménye, nem is egy helyen. Ez azért történhetett meg, mert a futamot követően még jó néhány büntetést kiosztottak pályaelhagyás miatt, és a sportfelügyelőknek rengeteg esetet kellett megvizsgálniuk. Az FIA most ennek akar véget vetni a mesterséges intelligencia bevetésével.
„Lényegében kikényszerítettük a helyzetet azzal, hogy azt mondtuk, »több ezer ellenőrzést kell végeznünk, hogyan csináljuk?« – nyilatkozta Tim Malyon, a távoli műveleti központ (ROC) első embere. – Embereket teszünk oda, mert ez hozza a legpontosabb megoldást. Most pedig szeretnénk bevezetni az ROC feletti szintet, ez pedig a mesterséges intelligencia [segítségével működő] szoftver. Ismétlem, lehet, hogy furcsán hangzik, de sok párhuzam van a mesterséges intelligenciával kapcsolatos módszertan és az orvostudományban jelenleg zajló párbeszéd, illetve a »számítógépes látás« között, például a rákszűrésből származó adatok vizsgálata. Arra a következtetésre jutottak, hogy nem a rák diagnosztizálására akarják használni, hanem arra, hogy kiszűrjék az esetek nyolcvan százalékát, ahol egyértelműen nincs rák, hogy a jól képzett embereknek több idejük maradjon a húsz százalékra. Mi pedig ezt célozzuk meg.”
A rendszer célja az lenne, hogy alakelemzéssel gyorsabbá tegyék az ilyen esetek kivizsgálását, és a pixelek alapján a mesterséges intelligencia eldöntse, hogy elhagyta-e az adott autó a pályát. Ahogyan Malyon is utalt rá, azokat az eseteket akarják kiszűrni, ahol egyértelműen nem történt szabálysértés, hogy a döntéshozóknak csak a maradékkal kelljen érdemben foglalkozniuk.
A videószobában lévőknek néha 800 felvételt is meg kell nézniük egy futamon, de Spielbergben ez a szám 1000 felett volt. Az FIA becslése szerint ez 50-re csökkenhet, így kevesebb idő telik el a kihágás az esetleges kihágás és az ítélet meghozatala között. A rendszert már Abu-Dzabiban bevetik, persze csak tesztjelleggel. Chris Bentley, az együléses kategóriák információs rendszereinek stratégiai vezetője elmondta, hogy a Catapult nevű szoftvert alkalmazzák, amely vevőkészülékeket használ a pontos helymeghatározáshoz.
Közröhej tárgyává vált az F1, további 100 másodperc büntetést osztottak ki
„Vannak példák az NFL-ben, ahol minden játékost azonosítani tudnak a pályán, még akkor is, ha éppen az embertömegben vannak – f magyarázta. – Mi is használhatjuk ezt a technológiát az élő adásaink során. Ez ugyanolyan lesz, mint az új eszköz, és akkor képesek leszünk megrajzolni a legfontosabb vonalakat, a mesterséges intelligencia pedig menet közben tanulna.”
„A jövőben minden technológiát megpróbálunk fejleszteni, és újakat bevezetni – tette hozzá Malyon. – Folyamatosan fejlesztjük az autók helymeghatározását a pontosság javítása érdekében. Azt is tervezzük, hogy jövőre megduplázzuk az ROC méretét, ami azt jelenti, hogy négyről nyolcra fog nőni a létszám, illetve megkétszerezzük a pálya és Genf közötti kapcsolat sávszélességét, hogy megkönnyítsük a többi ember távmunkáját.”
A brit szakember hozzátette, az ausztriai esetnek az volt a tanulsága, hogy nem a technológia segítségével kell figyelmeztetni az FIA-t az esetleges pályaelhagyásokról, mert az adatelemző szakember pontosabban meg tudta állapítani. Bentley pedig elmondta, hogy a sikánokat leszámítva mindenhol kikapcsolták a Red Bull Ringen is használt rendszert.