Fernando Alonso és az Aston Martin idei szereplésében Sebastian Vettelnek is nagy szerepe volt, véli az istálló teljesítményigazgatója.
Noha az Aston Martin a szezon második felében visszaesett, miután zsákutcába navigálta magát a fejlesztésekkel, a konstruktőri bajnokság ötödik helyén záró istálló így is hatalmasat lépett előre 2022-höz képest (5-ször annyi pontot szerzett), és az idény első harmadában 8 futamból 6-szor állt dobogón, majd később még egy második és egy harmadik helyet szerzett.
A dobogós helyezések mindegyike a Verstappen-Pérez-Hamilton hármas mögött az egyéni pontverseny negyedik helyére odaérő Fernando Alonso nevéhez fűződik. Az Alpine-tól érkező kétszeres világbajnok nemrég a 2012-es idényhez – amelyben a negyedik legjobb autónak számító Ferrarival kis híján világbajnok lett – hasonlította az idei évét, mondván a 2023-as szezon és a 11 évvel ezelőtti év pályafutása két legjobbja. Hogy ez valóban így van-e, azt persze nehéz objektívan lemérni, de már az is valami, hogy Alonso annak érzi, és a 42 esztendős veteránnak legyen mondva, valóban klasszis teljesítményt nyújtott az idén. Na de mekkora köze volt ahhoz, hogy az Aston Martin ekkorát lépett előre?
Jobban teljesített idén, mint amikor Schumachert legyőzve világbajnok lett? – Alonso szerint igen
A kérdést leginkább két részletre bontva lehet megválaszolni, hiszen abban, hogy ennyi pontot és dobogós helyezést szereztek, Alonso vastagon benne volt, hiszen a másik, ugyanolyan autóval Lance Stroll egyszer sem végzett a top 3-ban, és csak a csapat pontjainak 26%-át gyűjtötte. Ám abban, hogy az AMR23-as a szezon elején a Red Bull egyetlen kihívójának számított, Alonsónak gyakorlatilag semennyi, vagy legfeljebb nagyon minimális a szerepe, hiszen mire a tavalyi idény után megérkezett a csapathoz, a 2023-as autó alapjait már réges-régen lefektették.
Így aztán, ha valakit ki kell emelni a versenyzők közül ezen a téren, az Lance Stroll mellett a 2022-es év végén visszavonuló Sebastian Vettel. Mike Krack csapatfőnök is megtette ezt, és hangsúlyozta, hogy Vettel nemcsak az autóval kapcsolatos visszajelzésekkel segítette őket, „hanem a munkamódszerekben és abban, ahogyan a dolgokat csináljuk.”
„Amikor csatlakozott hozzánk, két, vb-címet nyerő csapatból jött, és számos apró részlet fontosságára hívta fel a figyelmet – idézi már Tom McCullough-t, az Aston Martin teljesítményigazgatóját a Racefans. – Fáradhatatlanul dolgozik. Gyakran mondjuk, hogy a pilóta a legjobb szenzor az autóban. Van szélcsatorna, szimulátor, offline szimulációk, CFD, de a pilóta feneke van összeköttetésben a kocsival, és ő mondhatja azt, hogy »ezeknek a típusú kanyaroknak ez az a fázisa, amelyben jobban küszködünk, mint máshol.« Ez pedig ilyenkor lehetővé teszi, hogy beleássuk magunkat az adatokba.”
Vettelről köztudott, hogy olykor már a mérnököket is fárasztó alapossággal állt hozzá a technikai megbeszélésekhez, és a legapróbb részletekig kielemzett mindent, estébe nyúló szeánszokra kötelezve a vele együtt dolgozókat. Így az biztos, hogy az ő visszajelzéseiből is profitált az Aston Martin a 2023-as autója kapcsán, miközben azt persze sosem tudjuk meg, hogy Vettel is képes lett-e volna vele olyan eredményekre, mint Alonso.
„Az itt töltött két éve alatt nem adtunk neki elég jó autót, de a második szezonja végére fejlődtünk. De együttérzek vele amiatt, hogy nem igazán profitált már az idei autóból. Ez gyakran megesik, én is részese voltam már ilyesminek a múltban” – mondta McCullough, aki korábban a Williamsnél és a Saubernél is megfordult, előbbi istállónál pedig átélhette azt, hogy az F1-ből 2011 végén kiszoruló, a tapasztalatával 2010-ben és 2011-ben a grove-iaknak rengeteget segítő Rubens Barrichello már nem volt a csapat tagja, amikor Pastor Maldonado az elődjénél jelentősen jobb Williams FW34-essel megnyerte a 2012-es Spanyol Nagydíjat.
Hogy Alonso is képes lesz-e hasonló módon előrelendíteni az Aston Martint, ahogyan azt Vettel tette, az leghamarabb jövőre derül ki, a kétszeres világbajnoknak ugyanakkor teljesen más a felfogása arról, hogy mennyit tud hozzátenni egy pilóta egy csapat sikerességéhez, mint amilyen a négyszeres világbajnoké. „Nem tudom pontosan, hogy mire gondolunk, amikor azt mondjuk, hogy csapatot tudsz építeni magad köré, mert szerintem ez egy olyan sport, amelyben normál esetben a technikai döntések, technikai szabályok, inspiráció a tervezőirodából, szélcsatornából vagy ilyen helyekről jelenti a nagyobb különbséget a visszajelzéseid, személyiséged, vezetési stílusod ellenében. Végső soron a jó időben kell a jó helyen lenned” – nyilatkozta a The Telegraph-nak még szeptember elején.