Romain Grosjean az F1.com-nak beszélt arról, mennyire szerette volna, ha ne a horrorbukással és égési sérüléssel végződő Bahreini Nagydíj legyen az utolsó F1-es versenyhétvégéje, de túl nagy kockázat lett volna, ha visszatér a 2020-as szezonzáróra.
192 km/órás sebességgel csapódott a falnak 67G-s erővel, majd a kettészakadt, kigyulladt autójából 28 másodperccel később főnixmadárként bukkant elő Romain Grosjean, akinek pályafutását alapjaiban határozza meg a valamivel több mint 3 évvel ezelőtt, a 2020-as Bahreini Nagydíjon történt baleset. A francia pilótának végül ez lett az utolsó F1-es versenye, égési sérülései és térdsérülése miatt nem tudott visszatérni a 2020-as szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjra, de a versenyzéssel nem hagyott fel, hiszen 2021 óta az IndyCar mezőnyének tagja.
Grosjean most az F1.com-nak adott hosszú interjúban elevenítette fel pályafutását, a beszélgetés során pedig természetesen szóba került a 2020-ban történtek. „Minden alkalommal, amikor látom a felvételt, a képeket, az elképesztő. Ha bármi csak egy kicsit máshogy történt volna, lehet, hogy halott lennék” – idézte fel a Bahreini Nagydíj első körének elején történt horrorisztikus bukást.
A Ferrari versenyzőjét is megdöbbentette az, ami Grosjean kigyulladt autójából maradt
„Számomra az autóban nem volt tűz. Körülötte igen, de a pilótafülkében nem, miközben nyilván ott is nagy tűz égett, de nem ismertem fel ezt. Amikor kimásztam és átugrottam a korláton, emlékszem, hogy arra gondoltam, hogy kicsúsztam a pályáról, most mégis a pályán vagyok. Nem értettem, hogy miért vagyok a pályán. Nyilván éjszakai futam volt és rengeteg minden játszódott le, ezért fogalmam sem volt, hogy hol vagyok, de nem is igazán számított. Ami számított, hogy hogyan szálljak ki az autóból” – ecsetelte a körülményeket.
Ezután először a pálya orvosi központjába, majd kórházba szállították, ahol hétfőn nézte vissza először a balesetet felvételeit. „Azt mondtam, hogy »Szent Isten.« Sokkolt, mert addig nem értettem, miért volt ez akkora ügy. Nem akarták megmutatni, pedig kértem, mire ők: »Biztos vagy benne?«. »Igen, igen, mutassátok!« Aztán láttam, és akkor jöttem rá, hogy mennyire nagy volt.”
Grosjean menekülése:
F1 driver Romain Grosjean was able to escape after being involved in a massive crash at the Bahrain Grand Prix that engulfed his car in flames.
(via @F1) pic.twitter.com/vAl0X4BqG1
— ESPN (@espn) November 29, 2020
Az egy héttel a Bahreini Nagydíj után rendezett Szahíri Nagydíjon esélytelen volt az indulása, de mivel ekkor már tudta, hogy az idény végén búcsút int a Forma-1-nek, az abu-dzabi szezonzáróra mindenképpen vissza akart térni. Megégett kezeinek állapota (utólag térdsérülést is felfedeztek rajta) azonban ezt nem tette lehetővé úgy, hogy ne vállaljon hatalmas kockázatot.
„Tudtam, hogy az lesz az utolsó versenyem, és nem akartam, hogy az legyen az utolsó, amelyiken megégtem. Ezért mindent megtettem, folyton nyaggattam az orvosokat. Azt kérdeztem hogy »És mi lenne, ha bekrémeznénk, aztán latex kesztyűt húznánk rá, és arra jönne a versenykesztyű? Ezt hogyan tudnánk megtenni?« Aztán eljutott a dolog oda, hogy azt mondták: »Igen, megteheted, de ha bármilyen fertőzést elkapsz, lehet, hogy le kell vágjuk a kezed.« Ezután úgy voltam vele, hogy ez talán már nem éri meg. Utolsók lettünk volna, Kevin [Magnussen] és Pietro [Fittipaldi] az utolsó helyen végzett.”
Ezért aztán a felépülésre helyezte a hangsúlyt, ami ugyancsak nem érkezett sétagaloppnak. „Csütörtök este repültem haza. Az egy kiba**ottul borzasztó repülőút volt. Kereskedelmi járattal mentünk, a térdem és a kezeim is fájtak. Kiba**ottul borzasztó volt – emlékezett vissza, ráadásul először nem is Genfbe, hanem Frankfurtba repült. – Dermesztő hideg volt, amitől olyan érzésem volt, mintha kést forgatnának a kezeimben. Szerencsére az üzlettársam talált egy magángépet Genfbe, úgyhogy nem kellett hat órát várakoznunk. Azt mondta, hogy nem kell fizetnem érte, ami nagyon kedves volt tőle. Ezután másfél hónapnyi fájdalom következett, nem volt szórakoztató.”
Ráadásul az idő is sürgette, mivel februárban tesztelnie kellett a Daly Coyne Racinggel, hogy kiderüljön, képes-e a vezetésre. Az első tesztje során a keze még nagyon vérzett, de aztán fokozatosan javult a helyzet, viszont az így is kérdéses volt, hogy mentálisan miként fogja bírni a megterhelést. „Nem tudtam visszaülni már másnap, helyette kimaradt három hónap, ami alatt a történteken gondolkozhattam. Voltak bennem kételyek, ezért mindenkinek azt mondtam, hogy ha az első verseny első körében kételkedni fogok, akkor kiállok a bokszba és ennyi volt. Sajnálom, de akkor egyszerűen nem tehetem.”
Ez végül nem történt meg, noha az első versenye előtt azért előtörtek az emlékek. „Az egyetlen alkalom, amikor éreztem valamit, az a rajtrácson volt a Barber Motorsport Parkban 2021-ben. Hetedik helyről indultam, az első rajtom Bahrein óta. Emlékszem, úgy 10 perccel a rajt előtt az autóban ültem, és a Bahreintől odáig megtett úton gondolkodtam. Majdnem elkezdtem sírni, de aztán eszembe jutott, hogy ez talán nem jó alkalom erre, inkább koncentrálni kellene. Aztán a rajt után történt előttem egy nagy baleset, én pedig kikerültem őket. Szent szar!”