2024. május 01. 22:37

KezdőlapF1A 400 millió forintos baleset roncsait is elrakta a Mercedes Schumacher és...

A 400 millió forintos baleset roncsait is elrakta a Mercedes Schumacher és Hamilton autói mellé (fotó)

-

Informatív cikket közölt az F1-es Mercedes-istálló saját honlapján arról, hogy mi lesz a sorsa egy-egy szezon végén az adott évben használt autóknak és a hozzájuk kapcsolódó alkatrészeknek, eszközöknek. A lényeg, hogy mindent IS eltesznek.

Időutazásként jellemezte a Mercedes saját honlapján azt a létesítményt, amelyet kimondottan a nyugdíjba küldött F1-es autóinak, valamint a különböző relikviáknak tart fenn. Megtalálható itt az a Mercedes, amellyel Michael Schumacher a 2012-es Európa Nagydíjon utolsó dobogóját szerezte, de természetesen Lewis Hamilton és Nico Rosberg világbajnok autói, illetve autója, valamint Valtteri Bottas és George Russell versenygépei is felbukkannak.

anya
Kerékrögzítő anyák tucatjai / Fotó: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Miként írják, az adott évi autókat a szezon utolsó versenye, vagy leginkább utolsó, Abu-Dzabiban rendezett tesztje után nyugdíjazottnak nyilvánítják, és megkezdődik az egyes alkatrészek katalogizálása. Hiszen nem a teljes autót küldik át ilyenkor a „heritage” divízióba, mert adott esetben van, amit át lehet emelni a következő szezonra. Ezen folyamat során dől el az is, hogy mik azok, amik mondjuk partnerekhez vándorolnak, esetleg a brackley-i főhadiszállás vagy brixworth-i motorrészleg előterét díszítik majd.

Illetve ekkor határozzák meg, hogy régebbi autók karbantartásához lehet-e valamit hasznosítani az éppen nyugdíjazott versenygépekből, miként azt is, hogy mik azok, amikre már nincs szükség. De ezeket sem feltétlenül dobják ki, miként arról a Valtteri Bottas 2021-es Emilia Romagna Nagydíjon ripityára tört autójáról származó orrkúp is tanúskodik. Az a baleset a Mercedesnek 1,3 millió dolláros, akkori árfolyamon átszámolva mintegy 400 millió forintos kárt okozott, és kissé megrendítette a bizalmat az akkor még a Williamsnél versenyző George Russellben, ám mindez végül nem jelentette akadályát annak, hogy a fiatal brit a szezon után leváltsa Bottast.

Mercedes, első szárny, Valtteri Bottas, 2021
Az ominózus orrkúp / Fotó: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

Miként a versenycsapatban, ebben a részlegben is a hatékonyság a kulcsszó, azaz amit csak lehet, azt hasznosítani fognak, miközben az aktuális fejlesztéseket is segítik azzal, hogy a már nem felhasználandó elemeket minél gyorsabban kivezetik a rendszerből. Hiszen nemcsak a tárolás a feladat, hanem a korábbi autók működtetése is. „A legjobb módja, hogy vigyázzunk az autóinkra, az, hogy megengedjük nekik, hogy azt tegyék, amit a legjobban tudnak: fussanak.”

Ez azt jelenti, hogy minden egyes itt tárolt autót évente egyszer beindítanak és a versenycsapatban használt folyamatokkal elvégzik rajtuk az éves szervizt, gyakorlatilag folyamatosan menetkész állapotban tartva a múlt versenygépeit. Hiszen sosem lehet tudni, hogy mikor lesz rájuk éppen szükség, akár egy Las Vegas-i bemutatón, akár a goodwoodi sebességfesztiválon.

A létesítményben olyan modellek is helyet kaptak, mint a Mercedes modernkori F1-es történelmének első gyári győzelmét hozó, Nico Rosberg által a 2012-es Kínai Nagydíjon használt W02-es, de itt pihen Lewis Hamilton első győztes, a 2013-as Magyar Nagydíjon használt gyári Mercedese is. Illetve nemcsak autókat és azok alkatrészeit tárolják, hanem emléktárgyakat is, mint trófeák, versenyoverálok, műszaki rajzok és beállítási adatlapok.

Michael Schumacher, Lewis Hamilton, George Russell, Valtteri Bottas, sisak, Mercedes
Sisakokból is akad bőven / Fotó: Mercedes-AMG Petronas F1 Team

„Ez nemcsak tárgyak gyűjteménye, hanem egy élő, lélegző lenyomata minden csapattag szenvedélyének és elkötelezettségének. A missziónk nemcsak az, hogy történelmet írjunk, hanem az is, hogy biztosítsuk, ez soha ne merüljön a feledés homályába. Arra törekszünk, hogy inspiráljuk a motorsport szerelmeseinek elkövetkező generációit, emlékeztetve őket az évek során felépített hihetetlen örökségre.”

Friss