Informatív cikket közölt az F1-es Mercedes-istálló saját honlapján arról, hogy mi lesz a sorsa egy-egy szezon végén az adott évben használt autóknak és a hozzájuk kapcsolódó alkatrészeknek, eszközöknek. A lényeg, hogy mindent IS eltesznek.
Időutazásként jellemezte a Mercedes saját honlapján azt a létesítményt, amelyet kimondottan a nyugdíjba küldött F1-es autóinak, valamint a különböző relikviáknak tart fenn. Megtalálható itt az a Mercedes, amellyel Michael Schumacher a 2012-es Európa Nagydíjon utolsó dobogóját szerezte, de természetesen Lewis Hamilton és Nico Rosberg világbajnok autói, illetve autója, valamint Valtteri Bottas és George Russell versenygépei is felbukkannak.
![anya](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2023/12/M380852-1024x683.webp)
Miként írják, az adott évi autókat a szezon utolsó versenye, vagy leginkább utolsó, Abu-Dzabiban rendezett tesztje után nyugdíjazottnak nyilvánítják, és megkezdődik az egyes alkatrészek katalogizálása. Hiszen nem a teljes autót küldik át ilyenkor a „heritage” divízióba, mert adott esetben van, amit át lehet emelni a következő szezonra. Ezen folyamat során dől el az is, hogy mik azok, amik mondjuk partnerekhez vándorolnak, esetleg a brackley-i főhadiszállás vagy brixworth-i motorrészleg előterét díszítik majd.
Illetve ekkor határozzák meg, hogy régebbi autók karbantartásához lehet-e valamit hasznosítani az éppen nyugdíjazott versenygépekből, miként azt is, hogy mik azok, amikre már nincs szükség. De ezeket sem feltétlenül dobják ki, miként arról a Valtteri Bottas 2021-es Emilia Romagna Nagydíjon ripityára tört autójáról származó orrkúp is tanúskodik. Az a baleset a Mercedesnek 1,3 millió dolláros, akkori árfolyamon átszámolva mintegy 400 millió forintos kárt okozott, és kissé megrendítette a bizalmat az akkor még a Williamsnél versenyző George Russellben, ám mindez végül nem jelentette akadályát annak, hogy a fiatal brit a szezon után leváltsa Bottast.
![Mercedes, első szárny, Valtteri Bottas, 2021](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2023/12/M380944-1024x683.webp)
Miként a versenycsapatban, ebben a részlegben is a hatékonyság a kulcsszó, azaz amit csak lehet, azt hasznosítani fognak, miközben az aktuális fejlesztéseket is segítik azzal, hogy a már nem felhasználandó elemeket minél gyorsabban kivezetik a rendszerből. Hiszen nemcsak a tárolás a feladat, hanem a korábbi autók működtetése is. „A legjobb módja, hogy vigyázzunk az autóinkra, az, hogy megengedjük nekik, hogy azt tegyék, amit a legjobban tudnak: fussanak.”
Ez azt jelenti, hogy minden egyes itt tárolt autót évente egyszer beindítanak és a versenycsapatban használt folyamatokkal elvégzik rajtuk az éves szervizt, gyakorlatilag folyamatosan menetkész állapotban tartva a múlt versenygépeit. Hiszen sosem lehet tudni, hogy mikor lesz rájuk éppen szükség, akár egy Las Vegas-i bemutatón, akár a goodwoodi sebességfesztiválon.
A létesítményben olyan modellek is helyet kaptak, mint a Mercedes modernkori F1-es történelmének első gyári győzelmét hozó, Nico Rosberg által a 2012-es Kínai Nagydíjon használt W02-es, de itt pihen Lewis Hamilton első győztes, a 2013-as Magyar Nagydíjon használt gyári Mercedese is. Illetve nemcsak autókat és azok alkatrészeit tárolják, hanem emléktárgyakat is, mint trófeák, versenyoverálok, műszaki rajzok és beállítási adatlapok.
![Michael Schumacher, Lewis Hamilton, George Russell, Valtteri Bottas, sisak, Mercedes](https://rallycafe.hu/wp-content/uploads/2023/12/M381047-1024x683.webp)
„Ez nemcsak tárgyak gyűjteménye, hanem egy élő, lélegző lenyomata minden csapattag szenvedélyének és elkötelezettségének. A missziónk nemcsak az, hogy történelmet írjunk, hanem az is, hogy biztosítsuk, ez soha ne merüljön a feledés homályába. Arra törekszünk, hogy inspiráljuk a motorsport szerelmeseinek elkövetkező generációit, emlékeztetve őket az évek során felépített hihetetlen örökségre.”