back to top
2024. december 01. 19:06

KezdőlapF1Csak Schumacher legbrutálisabb évében történt meg korábban az, amit a Mercedes idén...

Csak Schumacher legbrutálisabb évében történt meg korábban az, amit a Mercedes idén összehozott

-

A Mercedes 2011 óta először nem tudott futamot nyerni a Forma–1-ben, ám a konstruktőri tabellán így is a második helyet szerezték meg. Ennek következtében olyasmit értek el, amire korábban a kritériumok megfogalmazásától függően csupán egyszer vagy kétszer volt példa.

Csalódást keltően alakult a Mercedes 2023-as idénye a Forma–1-ben. Ahogyan tavaly, úgy az idei szezon nagy részében sem tudták megközelíteni a Red Bullt, pláne versenytávon, ráadásul az év egyetlen lepattanóját sem ők gyűjtötték be, hiszen Szingapúrban a Ferrarinak sikerült kihasználnia a bikások gyengélkedését. Emiatt a győzelem 2011 óta először nem jött össze a csillagosoknak, viszont legalább egy statisztikai érdekességet magukénak tudhatnak.

A brackley-i csapat egész évben a Ferrari előtt volt a konstruktőri tabellán, ám az utolsó futamokon a Scuderia rohamosan közeledett. Az idényzáró Abu-dzabi Nagydíj előtt mindössze 4 pont volt a különbség, és valószínű, hogy ez a Ferrari sikerét jelentő 0-ra csökkent volna, ha Sergio Pérezt nem büntetik meg. Így viszont megőrizték az ezüstérmes pozíciót, egyúttal csatlakoztak két másik korábbi istállóhoz.

Verstappen az idén utoljára nyert; 1,125 másodpercen múlt a Ferrari konstruktőri második helye

Vagy csak egyhez? Nos, ez leginkább az egyik kritérium megfogalmazásán múlik. A hivatalos verzió szerint kettőről van szó, hiszen korábban csak a 2004-es BAR, valamint a 2007-es BMW Sauber lett második a konstruktőri vb-n úgy, hogy az adott szezonban egyetlen futamot sem nyert. Azonban ha azokat az istállókat nézzük, amelynek versenyzői összeadva a második legtöbb pontot gyűjtötték, akkor már csak az egyikre lesz igaz a kijelentés.

A Mercedes elődjének tekinthető BAR helyzete egyértelmű. 2004-ben a tizennyolc versenyből tizenötöt a Ferrari, azon belül is tizenhármat Michael Schumacher nyert, ez utóbbi egészen tavalyig rekordnak számított. A másik három diadalon a Renault, a McLaren és a Williams osztozott. Azonban az üldözők közül nem ők, hanem a BAR nyújtotta a legstabilabb teljesítményt, amely tizenegy futamon is dobogós helyezést ért el. Ebből tízet az öt évvel később vb-címet szerző Jenson Button, egyet Szató Takuma szállított.

Ami a 2007-es idényt illeti, ha ránézünk a konstruktőri tabellára, akkor valóban a BMW Saubert találjuk a második helyen, amely abban a szezonban tényleg nem nyert futamot. Akkor kizárólag a Ferrari és a McLaren pilótái osztoztak a győzelmeken, és ez a két istálló annyira uralta az idényt, hogy a megszerezhető ötvenegyből csak öt dobogót engedtek ki a kezükből. A legtöbb pontot a wokingi istálló versenyzői, Lewis Hamilton és Fernando Alonso gyűjtötték, csak éppen az emlékezetes kémbotrány miatt kizárták őket a konstruktőri világbajnokságról.

Bunda volt Räikkönen egyetlen vb-címe, Hamilton felsőbb utasítás miatt nem nyerhetett?

Emellett azt is hozzá kell tenni, hogy a Forma–1 hőskorában is kétszer előfordult volna, hogy egy gyártó futamgyőzelem nélkül végez a bajnokság második helyén, ha lett volna konstruktőri pontverseny. 1950-ben és 1952-ben ugyanis az Indy 500-at nem számítva csak az Alfa Romeo, majd a Ferrari nyert versenyt, ám a gyártók közötti összevetést csak 1958-ban vezették be.

Friss