back to top
2024. július 04. 21:36

KezdőlapF1Ez volt Michael Schumacher utolsó interjúja?

Ez volt Michael Schumacher utolsó interjúja?

-

Egy egész világ bízik benne, hogy a balesete előtt két hónappal megjelent beszélgetés nem Michael Schumacher utolsó, hanem csak legutóbbi interjúja, de sajnos alighanem senki nem lepődne meg, ha végül ez lenne az utolsó is.

Michael Schumacher 10 évvel ezelőtt ezen a napon, 2013. december 29-én szenvedte el az életét megváltoztató síbalesetet. A hétszeres világbajnokot azóta nem láthattuk a nyilvánosság előtt, állapotát pedig családja hétpecsétes titokként kezeli, de az nagyjából biztosra vehető, hogy nincs olyan állapotban, hogy nyilatkozzon.

Nagy kérdés, hogy valaha lesz-e, mert ha nem, akkor kijelenthető, hogy a saját honlapja által 2013. október 30-án, szinte napra pontosan két hónappal a baleset előtt közzétett interjú a német expilóta utolsó interjúja, amelyet most az alábbiakban változtatás nélkül közlünk.

Melyik a legérzelmesebb világbajnoki címe? Az első 1994-ből, vagy az első a Ferrarival 2000-ből?

A legérzelmesebb egyértelműen a 2000-es a Ferrarival. A Ferrari azelőtt 21 évig nem nyert [egyéni] bajnoki címet, én négy éven át nem tudtam nyerni, majd 2000-ben, Szuzukában végre nyertünk. Kivételes versenyen lettünk bajnokok. A legnagyobb tisztelet azokban az években kétségtelenül Mika Häkkinent övezte, akivel nagyszerű csatákat vívtunk és nagyon stabil kapcsolatunk volt a pályán kívül.

52 kör a határon, szétvert kormány és könnyek – ilyen volt Schumacher élete versenye

Mennyire jelent valójában nagy kihívást a Forma–1 fizikálisan?

A Forma–1 kemény. Régen sokkal keményebb volt, amikor még nem volt szervofék és szervokormány. De most is ez az egyik legkeményebb sport.

Volt példaképe a Forma–1-ből gyerekként?

Fiatal gokartosként láttam Ayrton Sennát, vagy Vincenzo Sospirit, akit nagyra tartottam gokartosként. De az igazi példaképem Toni Schumacher volt (a 70-es 80-as évek német válogatott focikapusa – a szerk.)

Mindig is tudta, hogy rekordokat fog dönteni a versenyzésben, vagy olykor kételkedett a képességeiben?

A rekordok az egy dolog, a kételyek… Szerintem nagyon fontos, hogy az ember ne legyen túlzottan magabiztos, helyette legyen szkeptikus, keresse a javulási lehetőséget, a következő lépést. Én mindig úgy éreztem, hogy nem vagyok elég jó és dolgoznom kell magamon. Gondolom, ez volt a siker egyik kulcsa.

Mindig azt mondta, hogy a siker csapatmunka, de a Forma–1 nem egyemberes show? 

A siker az élet bármely területén, vagy legalábbis azokon, amelyeket ismerek, a csapatmunkán múlik. Te megteszed, amit megteszel, de csapatként sokkal erősebbek vagytok, a Forma–1 pedig csapatmunka.

Hamiltonnak és Schumachernek 11-11 vb-címe is lehetne, de előbbi közelebb állt ehhez

Világbajnoki címekre vezette a Benettont és a Ferrarit, és segített a Mercedes formálásában? Összehasonlíthatók bármilyen módon ezek az időszakok?

Ha visszatekintünk a különböző csapatokra, amelyeknél vezettem, a küldetés a Benettonnal négy-öt évnyi építkezés után, majd megnyerni a bajnokságot, ugyanolyan volt, mint a Ferrarinál. Ugyanezt próbáltuk meg a Mercedesszel is rövidebb idő alatt. Hogy ez közös-e mindegyikben? Azt kell mondanom, hogy igen.

A folyamatos fejlődésre törekvés közben az összes többi versenyzőt elemzi, vagy csak a legjobbakat?

Hogy fejleszd magad és újabb lépéseket tegyél, ahhoz nem csak az autót vizsgálod meg, hanem magadat és a többi versenyzőt is. Nemcsak az élpilótákat, hanem mindenkit, így én is így tettem, mert mindenkiben van valami különleges.

Mindig azt mondta, hogy a gokartozás a legjobb edzés a versenyzés különböző vállfajaira. Miért?

A gokartozás jó felkészülés, mert sok olyan képességet ad, amelyekben fejlesztheted magad, illetve a harc, a kerék a kerék elleni csata az, amit a leginkább meg lehet tanulni a gokartban.

Lehetséges csak tehetséggel felérni a Forma–1 csúcsára?

Mint minden sportban, a motorsportban is fontos a tehetség, de nemcsak erre van szükség, hanem számos különböző képességet kell fejleszteni. A gokart jó alap ahhoz, hogy bizonyítsd a tehetséged, illetve ahhoz is, hogy megismerd, mi kell ahhoz, hogy autóversenyző legyél.

Az interjút teljes egészében (a kérdésekre kattintva hallgathatók meg a válaszok) IDE KATTINTVA lehet megnézni.

Szívszorító szavak Schumacher egyik kedvenc séfjétől: egy világ omlott össze benne a baleset után

Friss