2024. április 29. 09:59

KezdőlapF1Különös egybeesések, tragikus véletlenek – íme a legfurcsább Forma-1-es tények és statisztikák

Különös egybeesések, tragikus véletlenek – íme a legfurcsább Forma-1-es tények és statisztikák

-

Minden Forma–1-es idény után – vagy akár még közben is – érdekes számon tartani, hogy éppen ki, milyen statisztikában tör előre, milyen rekordot dönt meg. Ezek az összegzések ugyanakkor általában győzelmekre, pole pozíciókra, élen töltött körökre, győzelmi arányra, pontszerzésekre és hasonlókra vonatkoznak, úgyhogy most a teljesség igénye nélkül készítettünk egy listát olyan statisztikákról, illetve kevésbé ismert tényekről, amelyek között biztosan mindenki talál majd olyat, amiről eddig nem hallott.

  • A 2020-as Abu-dzabi Nagydíjon Carlos Sainz az 55-ös rajtszámmal szerezte a McLaren fennállásának 5555,5-ik pontját egy 5,55 km hosszú pályán, egy 55 körös versenyen.
  • A 2000-es szezon óta nem volt olyan idény az F1-ben, amelyben ne lett volna Nick, Nico vagy Nicholas a mezőnyben.
  • Mindkét amerikai világbajnok, Phil Hill és Mario Andretti aktuális csapattársa (Wolfgang von Trips 1961-ben, illetve Ronnie Peterson 1978-ban) is a monzai Olasz Nagydíj első két körében veszítette életét abban a szezonban, amelyben ők világbajnokok lettek.

45 éve halt értelmetlen halált a Forma-1 egyik legnépszerűbb pilótája

  • Legutóbb az Ayrton Senna és Alain Prost rajt utáni ütközéséről emlékezetes 1990-es Japán Nagydíjon fordult elő, hogy nem állt európai versenyző a dobogón. Akkor Nelson Piquet, Roberto Moreno és Szuzuki Aguri volt az első három helyezett.
  • Eddig egyedül a 2018-as szezonban fordult elő, hogy az összes futamon részt vevő pilóta pontot szerzett.
  • Vettel 2008-as monzai győzelme az eddigi egyetlen alkalom a Forma–1-ben, amikor Ferrari-motor nem a gyári Ferrari-csapat autójában nyert.
  • Jacques Villeneuve az eddigi egyetlen olyan Forma-1-es világbajnok, akinek teljes pályafutása során nem történt halálos baleset az F1-ben. Az 1997 és 2006 között versenyző kanadain kívül csak Max Verstappen mondhatja el magáról, hogy azon világbajnokok közé tartozik, akiknek nem kellett ilyesmit átélnie versenyzőként, de a holland pilóta pályafutása ugye még tart. Remélhetőleg annak végeztével ő is csatlakozik Villeneuve-höz ezen a listán.
  • 1966-os spái balesete után Jackie Stewart csavarkulccsal az autójában versenyzett, hogy amennyiben ismét beszorulna oda, ki tudja magát szabadítani.

Csavarkulccsal szedték ki az F1-es legendát az autóból, hogy ne égjen halálra

  • Noha az utolsó versenyig harcban voltak a világbajnoki címért és ketten együttvéve 16 alkalommal álltak a dobogón, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve az 1997-es szezonban egyszer sem osztozott a pódiumon.
  • Az első Red Bullt abban az évben (1987) adták el, amelyben a Red Bull Racing vb-címek számában eddigi legsikeresebb pilótája, Sebastian Vettel született.
  • A Nürburgring az egyetlen pálya, amelyen három különböző néven is rendeztek Forma–1-es futamot. Volt itt Német Nagydíj, Európa Nagydíj és Luxemburgi Nagydíj is.
  • Az eddigi összes Hill vezetéknevű F1-es pilóta világbajnok lett. Phil Hill 1961-ben, Graham Hill 1962-ben és 1968-ban, fia, Damon Hill pedig 1996-ban. Utóbbi kettő, brit Hill nem áll semmilyen rokoni kapcsolatban az amerikai Phil Hill-lel.
  • Sebastian Vettel tartja a leghamarabb megbüntetett F1-es pilóta rekordját, hiszen élete első hétvégéjén, a 2006-os Török Nagydíjon (amelyen pénteki pilótaként szerepelt) 9 másodperc alatt összeszedett egy 1000 eurós csekket gyorshajtásért, amikor az első szabadedzésen először hajtott ki a pályára.
Sebastian Vettel, BMW-Sauber, 2006, Török Nagydíj
Vettel a 2006-os Török Nagydíj pénteki szabadedzésén / Fotó: BMW Group
  • Ayrton Sennával csatázott a brit Forma–3-ban (végül második lett a később háromszoros világbajnok mögött), 186 F1-es futamon állt rajthoz 12 szezont felölelő karrierjében, amelyek során 9 dobogós helyezést szerzett, de az 1997 óta F1-es kommentátorként dolgozó, pályafutása során a Benettonnál és a McLarennél is megforduló Martin Brundle soha egyetlen kört sem vezetett a Forma–1-ben.
  • Nico Rosberg az egyetlen Forma–1-es világbajnok, aki világbajnokká válása után nem azért nem indult több F1-es futamon, mert meghalt. A 2016-os Abu-dzabi Nagydíj után visszavonult német mellett a másik két vb-győztes pilóta, akik nem versenyeztek már világbajnokként, Jochen Rindt, az F1 egyetlen posztumusz bajnoka, és az 1958-as vb-győzelme után a következő év januárjában autóbalesetben meghalt Mike Hawthorn.
  • Az F1-ben egyedül a 2007-es nürburgringi Európa Nagydíjon induló Markus Winkelhock az egyetlen olyan pilóta, aki ugyanazon futamon az első és az utolsó helyről is rajtolt, hiszen miután a leszakadó eső miatt félbeszakították a versenyt, a korai kerékcseréje miatt az élen találta magát.
  • Eddig három finn világbajnoka volt a Forma–1-nek (Keke Rosberg, Mika Häkkinen és Kimi Räikkönen), de négy finn vehetett már át F1-es világbajnoki trófeát. Ennek oka, hogy a sportág egyetlen posztumusz világbajnoka, az 1970-es Olasz Nagydíjon halálos balesetet szenvedett Jochen Rindt vb-trófeáját Nina Rindt, az elhunyt versenyző finn felesége vette át, aki egyben az első finn volt, akit ez a megtiszteltetés ért. Persze, szívesen lemondott volna róla a férje javára…

Majdnem vérfürdővé változtatta a Városligetet, óvatossága miatt halt meg az F1 posztumusz bajnoka

  • Narain Karthikeyan az eddigi egyetlen versenyző, aki 24.-ként zárt egy F1-es futamot. A sportág első indiai pilótája a 2011-es Európa Nagydíjon hozta ezt össze, amelyen az összes induló célba ért. Bár korábban ennél több autóval is rendeztek versenyeket, soha ennyi célba érő nem akadt, így születhetett meg ez a rekord.
  • Az egynél több futamot nyerő pilóták közül Giancarlo Fisichella az egyetlen, aki az összes győzelmét nem európai versenyen szerezte. Az F1-ben 1996 és 2009 között versenyző olasz a 2003-as Brazil, a 2005-ös Ausztrál, illetve a 2006-os Maláj Nagydíjon nyert.
  • Hans Heyer az egyetlen olyan Forma–1-es pilóta, aki ugyanazon a versenyen nem kvalifikált a futamra, kiesett, illetve kizárták. Az 1977-es Német Nagydíjon hozta ezt össze úgy, hogy annak ellenére elindult, hogy az időmérőn nem sikerült kvalifikálnia, majd 10 kör után váltóhiba miatt kiesett. Amikor a felügyelőknek feltűnt, utólag kizárták és egy életre eltiltották.
  • Victor „Al” Pease a történelem egyetlen olyan F1-es pilótája, akit lassúsága miatt zártak ki egy versenyről. Az egykori vadászpilótát az 1969-es Kanadai Nagydíjon 46 kör alatt 24-szer körözték le, majd miután kis híján kiütötte a versenyben vezető Jackie Stewartot, Ken Tyrrell, a Tyrrell-istálló főnöke közbenjárt a versenyigazgatónál, aki fekete zászlóval kiintette Pease-t.

Kínos rekord: 67-szer körözték le két futam alatt a vadászpilótából lett Forma-1-es versenyzőt

  • Prost megnyerte Senna pályafutásának első versenyét (1984-es Brazil Nagydíj), Senna pedig Prost pályafutásának utolsó futamát (1993-as Ausztrál Nagydíj). Senna megnyerte Michael Schumacher karrierjének első versenyét (1991 Belga Nagydíj), Schumacher pedig Senna életének utolsó futamát (1994-es San Marinó-i Nagydíj). Ezután Schumacher megnyerte Button karrierjének első versenyét (2000-es Ausztrál Nagydíj), Button pedig Schumacher pályafutásának utolsó futamát (2012-es Brazil Nagydíj).
  • Az F1 történetében eddig kétszer fordult elő, hogy nem az a versenyző lett a világbajnok, aki a szezon során a legtöbb pontot szerezte. 1950-től 1990-ig ugyanis olyan pontrendszer volt érvényben, hogy csak a pilóták meghatározott számú legjobb eredménye számított (ahogy egyre több futam lett, úgy nőtt ez a szám is). Emiatt 1964-ben Graham Hill, 1988-ban pedig Alain Prost esett el a címtől, mert bár ők szerezték a legtöbb pontot, előbbi esetben csak a legjobb hat, utóbbiban a legjobb 11 eredményt számították be, így 64-ben John Surtees, 88-ban pedig Ayrton Senna végzett az élen.

33 éve történt: Sennától elcsalták a vb-címet, majd még őt tiltották ki az F1-ből

Friss