12 év késéssel az idén megtörténik, amire Robert Kubicának már 2012-ben is szerződése volt: a lengyel pilóta végre a Ferrari színeiben versenyezhet. Igaz, nem az F1-ben, hanem a WEC-ben, ugyanakkor győzelemre képes technikája révén júniusban akár fel is kerülhet a neve az autósport történetének legdicsőbb lapjaira.
Az F1-ben nagy jövő előtt álló, azt 2011 elején elszenvedett ralis balesetével kukába dobó Robert Kubica azt követően, hogy néhány évet már lehúzott a Hosszútávú Világbajnokság LMP2-es kategóriájában, idénre a Ferraritól kapott ajánlatot arra, hogy lépjen fel velük a WEC élvonalában, a márka hypercarját vezetve. A lengyel természetesen nem mondott nemet az ajánlatra, és bár nem a gyári csapattal, hanem a privát AF Corse tagjaként, de a 2024-es szezonban a tavaly Le Mans-ban győztes Ferrari 499P-t fogja vezetni az orosz Robert Svarcman és a kínai Jifei Je oldalán. Az egyik nagy cél persze a Le Mans megnyerése, s bár Kubica nem érzi magát hátrányban amiatt, hogy nem a Ferrari gyári csapatánál vezet, a várhatóan 19 hypercart felsorakoztató mezőnyben aligha lesz egyszerű dolga.
A ferraris szerződés némi gyógyír Kubica számára, ugyanis már nem titok, hogy az F1-ben is csatlakozott volna a maranellói alakulathoz a 2012-es szezonra – erről már előszerződést is kötöttek a felek –, ám a 2011 februárjában történt ralibalesete minden tervet áthúzott.
„A hypercar, noha egy csúcskategória, azért mégsem az F1. Mindazonáltal azt hiszem, a Ferrarit képviselni többet jelent, mint egy másik márkát. Már a múltban is rájuk szegeztem a tekintetem, ugyanis F1-es versenyzőként két célom volt: világbajnoki címet szerezni és felvenni a vörös overallt. Végül egyik sem történt meg, mert az életnek másmilyen tervei voltak velem. És bevallom, a nyílt seb megmaradt. Ez a lehetőség most nagy kihívás” – idézi a La Gazzetta dello Sport Kubicát, aki, ha kicsit máshogy alakul a történelem, Fernando Alonso csapattársa lett volna a 2012-ben a bajnoki címért harcoló Ferrarinál.
„Mindig tiszteltem Fernandót, ez a tisztelet pedig kölcsönös is volt, amikor az F1-ben versenyeztünk. Nem lett volna könnyű legyőzni őt, de szerettem volna átélni ezt a kihívást. Sok mindenről hasonlóan gondolkodunk, és előnyt jelentett volna a csapat számára, ha két olyan versenyzője van, akik jól kijönnek egymással. Ennek a forgatókönyvnek kellett volna megvalósulnia, de aztán jött a baleset. De most is ugyanolyan boldog vagyok, mint amikor annak idején aláírtam a Ferrarihoz.”
Kubica ugyan hosszú rehabilitáció után, már nem százszázalékos jobb karja ellenére is visszaküzdötte magát az F1-be, egy szezont lehúzott 2019-ben a sereghajtó Williamsnél, majd az Alfa Romeónál még volt két versenye beugróként 2021-ben – végül azonban másodjára sem tudott úgy búcsúzni a királykategóriától, ahogy szeretett volna.
„Váratlanul érkezett a lezárás. Amikor vezethettem az Alfa Romeót 2022-ben az Abu-dzabi Nagydíj szabadedzésén, nem sejtettem, hogy az lesz az utolsó alkalom. De az Orlen, akik most a WEC-be is követtek engem, végül nem tudott megállapodni a Sauberrel. Én pedig csak úgy akartam az F1-ben maradni, ha vezethetem is az autót, még ha csak teszteken is – abból, hogy csak egy bábu legyek a paddockban, nem kértem. De elégedett vagyok a jelenlegi helyzetemmel. 39 évesen még mindig hajt a szenvedély, és esélyes, hogy ez még jó pár évig kitart” – bizakodott a lengyel.
Még reménykedik az F1-es visszatérésben a pilóta, akit Alonso „a legjobbnak” tart