back to top
2024. november 21. 19:12

KezdőlapF1A Red Bull ráijesztett a világra, de mekkora lehet a valós előnyük?

A Red Bull ráijesztett a világra, de mekkora lehet a valós előnyük?

-

Max Verstappen több mint 1 másodperccel verte meg a mezőnyt a bahreini teszt első napján, amivel igencsak ráijesztett mindenkire. A valós különbség aligha ekkora, de az is egyértelműnek tűnik, hogy a többiek hiába próbáltak ihletet meríteni az energiaitalosok 2023-as autójából.

Már a bahreini teszt előtt is sokan úgy gondolták, hogy Max Verstappentől nem lehet elvenni az idei világbajnoki címet. Nos, az első nap után ezek a hangok csak felerősödtek, hiszen a címvédő 1,150 másodperccel verte meg a második helyen végző Lando Norrist. A közösségi médiát pedig elárasztották az olyan jellegű hozzászólások, hogy a 26 éves versenyzőnek már most oda lehet adni a negyedik végső győzelmét.

Ezzel azért még érdemes várni, de valóban nagyon úgy tűnik, hogy a Red Bullnak bejött a merész húzása. Miközben az ellenfelek igyekeztek másolni a bikások tavalyi autóját, ők a várakozásokkal ellentétben nem a számos rekordot megdöntő RB19-est fejlesztették tovább, hanem radikális változtatásokat végeztek a kocsin. „Tudtuk, hogy a többiek le fognak minket másolni – idézi az Auto Motor und Sport Adrian Newey-t, a Red Bull technikai főigazgatóját. – Ha egyszerűen továbbfejlesztjük a tavalyi autót, az nem lett volna elég.”

Verstappen kezdésnek letarolta a mezőnyt a bahreini F1-es teszten

A Red Bull koncepciójának egyik lényeges pontja, hogy felismerték, nem lehet a végtelenségig rámenni a padlólemezből adódó leszorítóerőre, mert, ahogyan azt két éve láthattuk, a kocsi előbb-utóbb elkezd pattogni. Ehelyett az oldalszekrényt alakították át, valamint egy teljesen új hűtőrendszert hoztak létre. Ennek keretében egy extra légbeömlő is található az autón, amely kiszívja a pilótafülke mögül a rossz levegőt. Ennek következtében a kisebb hátsó szárny is elég, ami kisebb légellenállást generál. Nem véletlen, hogy az egyenesekben a Red Bull volt a leggyorsabb.

Az ellenfelek a teszt kezdetéig abban bízhattak, hogy a Milton Keynes-i istállónál ezúttal mellélőttek, és az autó vagy lassú lesz, vagy megbízhatatlan. Nos, az első napon egyik sem állt fenn: Verstappen 143 kört tett meg, a Red Bullt pedig csak a Haas előzte meg ezen a téren, 1:31.344-es ideje pedig mindössze 1,626 másodperccel marad el a tavalyi pole pozíciós idejétől, és közel másfél másodperccel jobb a tavalyi teszt első napján futott körénél.

Elkezdődött! – pályán az F1-es mezőny, a Red Bull mégsem teljesen olyan, mint vártuk (fotók)

Persze ilyenkor mindig hozzá kell tenni, hogy a köridőkből nem érdemes kiindulni, és vélhetően ekkora különbség azért nincsen a Red Bull és a többiek között. Ezt Helmut Marko, a bikások tanácsadója is megerősítette. „Nem akkora az előny, mint amekkorának tűnik – fogalmazott. – Mi voltunk az egyetlenek, akik a hűvös esti órákban friss közepes gumikon mentünk a pályára. Ez megmagyarázza a délutáni nagy ugrást.”

Az osztrák szakember hozzátette, sokkal mérvadóbbnak tartja az ebédszünet előtti etapot, amikor mindenki ugyanolyan körülmények között vezetett. Verstappen ezt a szakaszt 699 ezredes előnyben zárta Charles Leclerc előtt. Marko ugyanakkor kijelentette, a Red Bullnál körönként 3 tizedre becsülik a tényleges előnyüket.

Hogy a Red Bullnak valóban nincs 1 másodperces előnye, azt alátámasztani látszik, hogy a második napon Leclerc már az első órában 1:31.750-ig jutott, ami azért már jóval közelebb van Verstappen szerdai idejéhez, ráadásul rosszabb körülmények között. Ezzel együtt a riválisoknak alighanem el kell ismerniük, hogy ezúttal is az energiaitalosok diktálják a tempót. „A Ferrarit, a McLarent, az Aston Martint és minket szinte semmi nem választ el egymástól – mondta Andrew Shovlin, a Mercedes mérnökigazgatója. – Egy dolog azonban egyértelmű: a Red Bull előttünk van.”

Ami a többieket illeti, nehéz összehasonlítani őket, hiszen más programon voltak. George Russell, például 2,765 másodperccel maradt el Verstappentől, de nem véletlenül, hiszen a Mercedes a hosszú etapokra koncentrált. A brit pilóta egyébként az esti órákban egész közel volt a címvédőhöz a kemény abroncsokon teljesített versenyszimuláción, de persze az üzemanyagszintet továbbra sem ismerjük.

„Ez a nap az autó megértéséről szólt, nem pedig a legjobb idők eléréséről” – igyekezett megnyugtatni Russell a Mercedes szurkolóit. A csillagos istálló számára pozitívum, hogy a W15-ös kiszámíthatóbbnak tűnik elődjénél. Persze ez önmagában nem hozza meg az üdvösséget. „Ha az autót kellemesebb lenne vezetni, de lassú lenne, az nem segítene nekünk” – hangsúlyozta Toto Wolff, a brackley-iek csapatfőnöke.

Verstappen megint legyőzhetetlen lesz, bajban a Mercedes? – avagy hogyan álljunk az F1-es teszteléshez

Friss