back to top
2024. november 22. 02:11

KezdőlapF1A Ferrari versenyen egy percet verne a Red Bullra? – csalóka volt...

A Ferrari versenyen egy percet verne a Red Bullra? – csalóka volt a második tesztnap

-

A bahreini szezon előtti tesztelés második napja már jóval több kapaszkodóval szolgált az idei erőviszonyokat illetően. Vagy mégsem? Nos, mivel csütörtökön már több versenyszimulációt is láthattunk, több adatból lehetett kiindulni, mint szerdán, ám ezek eredménye gyanúsan jó fényt vet a Ferrarira.

Miként azt korábban megírtuk, a teszteken a versenyszimulációk jelentik a legjobb támpontot, az egykörös tempót pedig a legnehezebb belőni. Mark Hughes a The-Race.com hasábjain azonban ezt is megpróbálta, amihez szükség volt néhány feltételezésre. Az egyik ilyen, hogy a Red Bull és a Ferrari nagyjából hasonló üzemanyag-mennyiséggel kezdi a rövidebb etapjait, ami persze korántsem biztos, hogy így van, viszont a korábbi évek tesztelései ezt sugallják.

Rengeteget gyorsultak az idei F1-es autók, a Ferrari jócskán felülmúlta Verstappen szerdai idejét

Hughes abból indult ki, hogy a tavalyi tesztelésen ezen két csapat közti különbség nagyon hasonló volt ahhoz, amekkora differenciát az első néhány 2023-as versenyen láthattunk, ilyen szempontból tehát a tavalyi teszt Red Bull–Ferrari viszonylatban a valós képet tükrözte. Ugyanígy az utóbbi néhány szezon tesztjei arra engednek következtetni, hogy a Mercedes és a McLaren az említett két csapatnál valamivel jobban megtankolt autóval kezdi a rövidebb etapokat, míg az Aston Martin némileg könnyebb autóval vág neki ezeknek. Persze ez nem jelenti azt, hogy az idén is biztosan ez a helyzet, de ennél jobb kiindulási alap a pontos adatok ismeretének hiányában nem áll rendelkezésre.

Ez alapján úgy tűnik, hogy a Ferrari idei autója a tavalyihoz hasonlóan szintén nagyon gyors egy körön, miközben a pilóták elmondása szerint sikerült orvosolni több tavalyi gyengeséget is, és a kocsi már sokkal kevésbé érzékeny a szélre. Ezt megerősítette Alex Albon is, aki szerint a topcsapatok képesek „kikapcsolni” a szelet, magyarán az ő autójukra látszólag nincsenek hatással az egyébként meglehetősen szeles bahreini körülmények.

Sainz csütörtökön 7 és fél tizedet adott a második helyen végző Sergio Péreznek, ám mindezt (a bahreini versenyhétvégén nem használt) C4-es keveréken tette, míg a Red Bull, a Mercedes és a McLaren versenyzői egyaránt (az első versenyen majd a lágy keveréknek megfelelő) C3-as abroncsokon köröztek. Amikor Sainz C3-as gumiról C4-esre váltott, nagyjából 7 tizedmásodpercet gyorsult (a két gyorskör között kb. 15 perc telt el), míg amikor Daniel Ricciardo a nap későbbi részében, 10 perces időkülönbséggel megtette ugyanezt, 6 tizedet talált. Amennyiben 6 tizeddel számolunk a két gumi közti különbséget illetően, Sainz úgy is csak 1 tizeddel lenne gyorsabb Péreznél C3-as keveréken.

A Red Bull ráijesztett a világra, de mekkora lehet a valós előnyük?

Hogy ez a Ferrari–Red Bull közötti viszonylatban mit jelent az egykörös tempó tekintetében, azt nehéz megmondani, hiszen mégiscsak Pérez ült csütörtökön az RB20-asban. A mexikói tavaly átlagosan 3 tizeddel volt lassabb Max Verstappennél az időmérőkön, ugyanakkor Charles Leclerc is verte Sainzot átlagosan 0,18 másodperccel. De úgy tűnik, hogy a két autó eléggé hasonló egykörös tempóra képes, feltéve, hogy a Red Bull nem tekerte le a motorját és/vagy tankolt több üzemanyagot az autóba, hogy titkolja a valós tempóját.

Hogy mögöttük mi a helyzet? Nos, Lewis Hamilton még a keverékek közti különbséggel számolva is nagyjából 5 tizedet kapott Sainztól, míg Lando Norris további 2 tizedre volt a Ferraritól. Ez a különbség viszont azzal a feltevéssel, hogy ők valamivel nehezebb autóval köröztek, az első versenyhétvégére csökkenhet. Utánuk következett Ricciardo a red bullosított RB-vel, ő viszont ugye Sainzhoz hasonlóan C4-es gumin érte el a legjobb idejét, amit az egyenletből kivonva nagyjából Lance Stroll egykörös tempójára lett volna képes.

Tőlük nem sokkal (nagyjából 1 tized) elmaradva jön az Alpine, majd Sauber, Williams, Haas a további sorrend. Meglátjuk, hogy a jövő héten is hasonló lesz-e.

„Versenyen” gyanúsan nagy lett a Ferrari előnye

Ami sokkal zavarbaejtőbb az egykörös tempónál, azok a csütörtöki versenyszimulációk eredményei voltak. Délután Sainz és Pérez is teljesített ilyet, és mindketten sorrendben a C3-as, C2-es és C1-es keveréket használták. A köridők alapján a spanyol pilóta pedig nagyjából 1 percet vert volna a mexikóira, ami olyan sok, hogy az már felettébb gyanús.

Az első, C3-as gumin teljesített etapjuk során Sainz 15 kör alatt 1:28,21-es, Pérez 13 kör alatt 1:28,65-ös átlagot ment, azaz a Ferrari átlagosan kicsit több mint 4 tizeddel volt gyorsabb körönként. A második, C2-es gumin futott, 17, illetve 18 körös etap során Sainz előnye lecsökkent átlagosan 0,16 másodpercre, majd a harmadik, C1-es gumin teljesített, 17, illetve 21 körös etap során óriásira, közel 1,8 másodpercre nőtt.

Ha mindkettejük versenyszimulációját átlagolva 57 körrel szorozzuk azt, akkor kijön, hogy Sainz körönként átlagosan több mint 1 másodperccel lett volna gyorsabb Péreznél, és 60 másodperccel előtte ért volna célba. Az eddig látottak alapján kizárható, hogy a Red Bull ennyivel lassabb legyen a Ferrarinál – ha egyáltalán lassabb –, és hogy nem ez a helyzet, azt Valtteri Bottas és Logan Sargeant versenyszimulációja is bizonyítja.

Pérez, Sainz, Bottas és Sargeant versenyszimulációjának összevetése:

A Sauber pilótája C3-as első etapja során átlagosan mindössze 3 tizeddel autózott lassabban Péreznél, majd a C2-es második etapjában már 4,5 – 5 tizeddel jobb volt az átlaga a mexikóiénál, a C1-es utolsó etapjában pedig már 6 tized volt az előnye. Sargeant esetében a C3-as első etapban mindössze 1 tizedes lemaradást láthattunk a Red Bullhoz képest, míg a C1-es utolsó etapban (a második etapot ő C3-assal teljesítette, így azt nem vetettük össze) tizedre azonos körátlagot ment Pérezzel.

Hacsak a Red Bull nem csúszott vissza versenytempóban a Sauber és a Williams szintjére (nem), Pérez autójának motorját alighanem igencsak letekerték a versenyszimulációhoz, eltitkolva ezzel az RB20-asban futamon rejlő valós potenciált. Vajon a teszt zárónapján Max Verstappennel is ezt teszik majd, vagy kapunk egy mérvadó versenyszimulációt a bikás csapattól?

Friss