2024. április 28. 16:08

KezdőlapF1A Ferrari nagyon biztató formában van, de továbbra is Verstappen a topfavorit...

A Ferrari nagyon biztató formában van, de továbbra is Verstappen a topfavorit 2024-re

-

Harmadik napjával lezárult az idei szezon előtti tesztelés a Forma–1-ben, amelyet Charles Leclerc és a Ferrari fejezett be az élen. Ám egyelőre túlzott optimizmus lenne azt feltételezni, hogy a maranellóiak megérkeztek a Red Bullra, és a szezon első versenyétől fogva megszorongathatják az energiaitalos csapatot.

Továbbra is nagyon sok az ismeretlen a Forma-1 2024-es erőviszonyait illetően, de egy dolog biztosnak tűnik: a Red Bull az idei év esélyese. Persze ez annak tükrében, hogy a bikás istálló tavaly 22 futamból 21-et megnyert és minden korábbi rekordot átírt, aligha meglepő, az viszont már annál inkább, hogy az Adrian Newey nevével fémjelzett technikai stáb által több merész megoldással felvértezett RB20-as az első perctől fogva óramű pontossággal rótta a köröket, és közben minden pályára lépése során gyors volt.

Legalábbis Max Verstappen kezei között, hiszen Sergio Pérez a teszt második napján meglepően lassú versenyszimulációt teljesített, ám ennek valószínűleg valamilyen műszaki hiba lehetett az oka, ami miatt a mexikói nem nyomhatta annyira, amennyire alap esetben nyomhatta volna.

Verstappen megint legyőzhetetlen lesz, bajban a Mercedes? – avagy hogyan álljunk az F1-es teszteléshez

A leggyorsabb időt a Ferrari érte el az utolsó tesztnapon is (Charles Leclerc 4 tizeddel elmaradt Carlos Sainz csütörtöki legjobbjától, de az idők alapján a pálya általánosságban véve lassabb volt pénteken, mint egy nappal előtte), ám Leclerc új C4-es gumin futotta azt, míg Verstappen már használt C3-asokon ment 1:30.755-öt, a monacói körénél 0,43 másodperccel lassabbat. Amennyiben új gumikon fut ugyanilyen kört, Verstappen nagyjából két tizeddel lehetett volna gyorsabb, azaz 1:30.5 körüli időt érhetett volna el, a C4-es és C3-as keverék közötti 6 tizedes differenciával kalkulálva pedig a lágyabb gumin minimum 1:29.9-re szoríthatta volna le a lécet.

Ez már 4 tizedes előny a Red Bull javára a Ferrarival szemben, amihez még hozzájön, hogy Verstappen kedvezőtlenebb körülmények között, melegebb aszfalt- és levegő hőmérséklet mellett futotta a legjobb körét. Persze az üzemanyag-mennyiségeket és motorüzemmódokat szokás szerint nem ismerjük, így ez továbbra is változtathat az összképen, de ha igaznak bizonyul az olasz Formu1a.uno egyik rivális csapattól származó információja – amely szerint a holland jelentősen megtankolva, a GPS-adatok alapján alacsony motorüzemmódban körözött –, az még inkább a Red Bull fölényét vetíti előre.

A bahreini tesztelés 3 napos összesített legjobb körei gumikeverékkel, nappal és pontos időponttal:

Bahrein, teszt, összesített tabella
Fotó: Pirelli

Miben bízhat a Ferrari?

Amellett, hogy a Red Bull nagyon erősnek tűnik, az egyértelmű, hogy a Ferrarinak sikerült előrelépnie az idei autójával, amit Charles Leclerc és Carlos Sainz is megerősített a nyilatkozataiban. A maranellóiak a vezethetőség javítását és a kocsi tavalyinál kiszámíthatóbbá tételét – Leclerc elmondása szerint egy éve ilyenkor a teszten nem tudta, hogy a következő kanyarban extrém túl-, vagy alulkormányzottsággal fog-e szembesülni – tűzték ki célul, és a jelek szerint jó irányba tartanak, a pálya széli megfigyelések alapján ugyanis az SF-24 nagyon jól reagál és mind a rövidebb, mind a hosszabb etapokon következetesen viselkedik. Ez egy olyan, szeles helyszínen, mint a bahreini, egyértelműen pozitív jel.

A másik biztató fejlemény a Scuderiával kapcsolatban a versenyszimulációkon tapasztalható gumikopás. Helyszíni megfigyelők szerint az SF-24-esről lekerülő Pirellik szemre is sokkal jobb állapotban voltak, mint azt tavaly sok esetben láthattuk, ami a bahreini aszfaltcsík magas kopású, kimondottan érdes felületén nagy szó.

„A következetesség, a versenytempó és a tegnapi hosszabb etapon látott gumikopás ég és föld a tavalyihoz képest – nyilatkozta Frédéric Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke pénteken az F1 TV-nek. – Legalább ezen a téren előreléptünk, de nemcsak a következetesség, hanem a gyorsaság is fontos. Tudjuk, hogy mindig oda kell figyelnünk a tesztekből levont következtetésekre. Ha megnézzük a tavalyi teszt eredményeit, annak semmi köze nem volt az első verseny időmérőjén látott eredményhez. A legfontosabb most, hogy bízzunk a versenyzőkben, mert a visszajelzéseik pozitívak, és nagy fejlődést láttunk. Szerintem a Red Bull továbbra is elöl van, de nyomjuk tovább, és meglátjuk, hol leszünk a jövő héten.”

Charles Leclerc, Ferrari, Bahrein, teszt
Fotó: Simon Galloway / LAT Images / Pirelli

Vasseur utóbbi kijelentését látszik alátámasztani Verstappen péntek délutáni megtankolt autós etapja. A holland 15 kört tett meg C3-as gumin (feltételezhetően versenyszimuláció első etapjaként), az etap átlaga pedig 1:37,255-re jött ki, miközben Leclerc versenyszimulációjának szintén C3-ason teljesített 18 körös első etapja 1:37,881-es átlaggal zárult. A második, C1-es etapjuk során viszont már a Ferrari volt a gyorsabb, ám Verstappen az első etapja után huzamosabb időre beparkolt a garázsba, így a pontos összehasonlítás itt nem lehetséges.

Hol állnak a többiek?

Az élen tehát a Red Bull-Ferrari sorrend tűnik a legvalószínűbbnek, ám akad egy sötét ló: a Mercedes. A tavalyihoz képest teljesen más koncepciójú autóval előrukkoló brackley-i istálló az Alpine-nal egyetemben ugyanis nem teljesített versenyszimulációt, helyette rövidebb etapok során tesztelt különböző elemeket. George Russell a nap végén C4-es gumin egy tizeden belülre került Leclerc-hez képest és a második helyen zárt, ám az ő körénél már jó néhány fokkal hűvösebb volt ahhoz képest, amikor a monacói pilóta érte el a legjobbját, így a Mercedes valószínűleg azért a Ferrari egykörös tempójától elmarad, míg a versenytempóját nem tudjuk megítélni.

Lewis Hamilton, Mercedes, Bahrein, teszt
A Mercedes versenytempója nagy talány / Fotó: Zak Mauger / LAT Images / Pirelli

Az egykörös tempó terén a gumik közötti különbséget figyelembe véve a Red Bull, Ferrari, Mercedes hármas mögött McLaren, Aston Martin, RB/Williams, majd Sauber/Alpine/Haas a sorrend (a /-jellel elválasztott csapatok nagyjából egy szinten vannak), a versenytempót vizsgálva viszont változik a helyzet. Itt az Aston Martin Fernando Alonso utolsó napon teljesített versenyszimulációja alapján a harmadik erő, de a spanyol pilóta így is jelentősen (15-20 másodperccel) elmaradna a Red Bulltól az 57 körös Bahreini Nagydíj során.

A McLaren Oscar Piastri péntek délutáni versenyszimulációja alatt nem tudta hozni az egykörös tempóját, és a C3-as és C1-es gumin is jelentős kopással küzdő ausztrál még Alex Albon versenyszimulációjától is elmaradt, Daniel Ricciardoéval viszont nagyjából azonos szinten volt. Ezen a téren őket a Sauber, majd a Haas követte, amely még Ricciardótól is durván fél percet kapott volna egy versenytáv alatt.

Friss