Lewis Hamilton először beszélt hosszabban arról, mi késztette arra, hogy csatlakozzon a Ferrarihoz, de az átigazolásának egyik fontos aspektusát nem ecsetelte.
A bahreini szezon előtti teszt harmadik napján Lewis Hamiltonnak először volt lehetősége hosszabban beszélni a Ferrarihoz szerződésének okairól. A hétszeres világbajnok a hír nagyjából egy hónappal ezelőtti bejelentése után a közösségi médiában persze már reagált arra, de ez nyilván nem ugyanaz, mint amikor újságírók kérdezik, a Mercedes bemutatójának alkalmával pedig érthető módon nem ez volt a fő téma.
A teszt 3. napjának FIA-sajtótájékoztatóján azonban már igen, Hamilton pedig szépen válaszolgatott is a kérdésekre. Így megtudhattuk, hogy a 39 esztendős pilóta a Mercedesszel kötött szerződéshosszabbításának tavaly nyári aláírásakor még nem tervezte, hogy a Ferrarihoz igazol, hiába volt tisztában azzal, hogy az egy plusz egy éves kontraktusának első éve után szabadon távozhat, és a Toto Wolff által korábban emlegetett változás csak ezután következett be.
Volt kollégája 8 évig őrizte Lewis Hamilton titkát, de most felfedte azt
„Nyáron aláírtunk, és akkoriban a Mercedesnél láttam a jövőmet. De [a tavalyi] év végén adódott egy lehetőség, és úgy döntöttem, hogy megragadom. Nyilvánvalóan ez volt a legkeményebb döntés, amit valaha meg kellett hoznom. Már 26 éve vagyok a Mercedesszel. Támogattak és elképesztő utat tettünk meg együtt. Történelmet írtunk, ami nagyon büszkévé tesz. Büszke vagyok arra, amit elértünk, de végső soron én írom a saját történetemet, és úgy éreztem, ideje új fejezetet kezdeni” – ecsetelte Hamilton.
Ezután elmondta, hogy természetesen ő is azon versenyzők közé tartozik, akiket mindig is foglalkoztatott a Ferrarihoz igazolás gondolata. „Minden versenyző, aki felnőve nézte, ahogy történelmet írtak az ereje teljében levő Michael Schumacherrel, ült a garázsban, látta a felvillanó képernyőn a piros autóban ülő versenyzőt, elgondolkozott azon, hogy milyen lehet, amikor minden vörös, ami körbevesz. Elmész az Olasz Nagydíjra, és látod a vörösbe öltözött Ferrari-drukkerek tengerét, amin csak ámulni tudsz. Gyerekként a GP2-vel játszottam Michael-ként abban az autóban, úgyhogy ez egyértelműen az álmom volt, és igazán izgatott vagyok miatta.”
Hamilton utóbb Geoff Crammond legendás F1-es játékára, az 1996-ban megjelent Grand Prix 2-re utalt, amelyben eredetileg az 1994-es szezon elevenedett meg. Ebben Schumacher még természetesen a Benetton pilótája volt, de amennyiben Hamilton valamelyik későbbi moddal játszott, akár a ferraris Schumacher bőrébe is bújhatott.
A Mercedes sztárja egyúttal hangsúlyozta, nem kizárólag a Ferrari történelme vonzotta, hanem két fontos tényező játszott nagy szerepet még a döntésében. Az egyik a kihívás mértéke, hiszen mint arra rámutatott, „ez egy olyan csapat, amelynek főként Michael időszaka, de 2007 óta nem volt része nagy sikerekben, úgyhogy hatalmas kihívásként tekintek erre.” A másik kulcsfontosságú dolog pedig a Ferrari jelenlegi csapatfőnökének, Frédéric Vasseur-nek a személye. Hamilton a Forma–3-ban és a GP2-ben dolgozott együtt a francia szakemberrel, akivel azóta is jó barátságban van.
„Jó a kapcsolatom Freddel. Versenyeztem vele a Forma–3-ban és elképesztő sikereket értünk el ott és a GP2-ben is. Ez alapozta meg a kapcsolatunkat, utána pedig kapcsolatban maradtunk. [Már akkor is] úgy véltem, hogy előbb-utóbb nagyszerű [F1-es] csapatfőnök lesz belőle, de akkoriban nem érdekelte ez. Nagyon klassz volt látni, ahogy [2017-ben] átvette az Alfa Romeót (Vasseur már előtte debütált F1-es csapatfőnökként 2016-ban a Renault-val – a szerk.), és amikor megkapta az állást a Ferrarinál, nagyon boldog voltam miatta. A csillagok együtt álltak. [A Ferrarihoz szerződés] nem jött volna létre nélküle. Igazán hálás és izgatott vagyok a munka miatt, amit ott végez.”
Hamilton mindezek mellett világossá tette azt is, fontos volt a számára, hogy a Ferrarinál is folytathassa azt a munkát, amit a sokszínűség és befogadás elősegítéséért a Mercedesnél elkezdett és a mai napig végez. „Elképesztően büszke vagyok arra a munkára, amit a Mercedesnél végeztünk, 2020 óta nagy előrelépéseket értünk el a sokszínűség terén a csapatban. Például az emberi erőforrás részlegen van egy sokszínű HR-es csoport, ami az én távozásom után is megmarad, amire igazán büszke vagyok. És büszke vagyok a csapatra, hogy idáig eljutott, mert ezen a téren az összes többi csapat előtt járunk.”
Verstappen figyelmeztette Hamiltont, hogy az átigazolása kellemetlen helyzetet fog szülni
„Ezzel együtt még rengeteg munka vár a teljes sportágra, amivel kapcsolatban rendszeresen beszélek Stefano [Domenicalival, az F1 elnök-vezérigazgatójával], és várom a további közös munkát az F1-gyel. Ha megnézzük a Ferrarit, rájuk is rengeteg munka vár. Amikor John [Elkannal, a Ferrari elnökévek] beszéltem, kifejeztem, hogy számomra ez elsőbbséget élvez, ők pedig nagyon izgatottak, hogy dolgozzanak ezen.”
Amiről Hamilton nem beszélt
Mint a legtöbb olyan csapatváltásnál, amikor valaki mondjuk nem egy középcsapatból szerződik topcsapatba, Hamilton átigazolásánál is felmerül, hogy mi romlott el az előző – jelen esetben még aktuális – csapatában. A hétszeres világbajnok azonban azon túl, hogy kifejtette, miért vonzotta a Ferrari, arról nem beszélt, hogy miért érhetett egyáltalán célt nála egy maranellói ajánlat, amikor tavaly nyáron még a Mercedesnél képzelte el a jövőjét.
Hogy mekkora szerepe volt a váltásban annak, hogy a Mercedes nem akarta megadni neki azt a hosszúságú szerződést, amire vágyott? Mennyire volt ez pragmatikus döntés, és mekkora volt az érzelmi faktor szerepe, hiszen elvégre egy olyan csapat nem köteleződött el hosszú távon mellette, amellyel és amelynek minden létező rekordot megnyert? És mennyit nyomott a latba a Mercedes elmúlt két szezonban mutatott gyengébb szereplése? Hogy 2022-ben nem hallgattak rá, hogy a technikai stábban is történtek változások. Elvesztette a hitét a csapatban, és úgy véli, nagyobb eséllyel fog újra világbajnoki címet nyerni a Ferrarival, vagy inkább rosszul esett neki, hogy Toto Wolff már az utána kezdődő időszakra is gondol?
Ezekről nem tudtunk meg semmit tegnap, noha valószínűleg nem is ez a megfelelő időpont arra, hogy Hamilton kiteregesse a szennyest. Mert ahogy azt ő is hangsúlyozta, még nem ért véget az utazása a Mercedesszel, és mostantól minden erejével azon lesz, hogy méltó módon, 100%-ot nyújtva, a lehető legjobb eredménnyel intsen búcsút annak az istállónak, amelynél többet és eredményesebben már sehol máshol nem fog versenyezni.
Úgy tűnik, a Mercedes ki akarta tenni a csapatból Hamiltont, hogy aztán mindenkit sokkoljon