Max Verstappen és a Red Bull idei autója azonnal tökéletes harmóniába került a bahreini teszten, amiben a háromszoros világbajnok háttérben dolgozó honfitársának a keze is benne van.
Bizonyára nem sokan tudják, de a Red Bull fejlesztésében kulcsszerepet játszik egy holland szimulátorversenyző, Rudy van Buren is. A korábban az iRacing Világ Leggyorsabb Gamere elnevezésű versenyét megnyerő van Buren 2018-ban a McLarennél töltött be fejlesztőpilótai szerepkört, majd a Mahindra Formula E-csapatánál is dolgozott, 2022 augusztusa óta pedig a Red Bullt erősíti. Max Verstappen a bahreini tesztelésen pedig az ő munkáját is kiemelte, mint olyan személyét, aki sokat segített abban, hogy a jelentős változásokon átesett idei autóval.
A Ferrari nagyon biztató formában van, de továbbra is Verstappen a topfavorit 2024-re
„Egyáltalán nem koncentráltunk a köridőkre, a fókusz a megtankolt autós etapokon volt” – nyilatkozta a háromszoros világbajnok a Motorsport holland testvéroldalának, majd kiemelte, hogy az RB20-as rögtön azt hozta, amit a szélcsatornában és a CFD-szimulációk során. „Ez az a terület, ahol óriási fejlődést értünk el az utóbbi években. Minden, ami a szélcsatornából érkezik az autóra, azonnal működik. Emellett a szimulátor és az ott dolgozó srácok munkája is fontos.”
Itt jön a képbe Rudy van Buren szerepe.
„Természetesen sokat beszélek Rudy-val. Elmondja, mit próbált ki a szimulátorban, aztán beszélgetünk róla. Megbeszéljük, hogy mire jutott, vagy azt mondja, hogy »ezt kell tennünk, vagy meg kell néznünk, hogy ezt az aspektust javíthatjuk-e.« Rudy és néhány másik szimulátoros mindent tesztel a legapróbb változtatásoktól a legőrültebb dolgokig. Amikor beülök a szimulátorba, tulajdonképpen már minden be van állítva, és csak a finomhangolással kell foglalkoznom.”
Van Buren a bahreini tesztelés alatt is folyamatosan rótta a köröket Milton Keynes-ben a bahreini pálya virtuális másán. „Az első napon lefutott egy teljes versenytávot és mindenféle dolgot kipróbált az első szárnnyal” – mondta Verstappen, aki természetesen maga is sokat szimulátorozik, amikor éppen nem a valódi autóval köröz, mert elmondása szerint amikor csak teheti, szereti ő maga kipróbálni az újításokat ahelyett, hogy a fejlesztőpilótákra bízná azt.
Verstappen az idén a tavalyinál is jobban elverhet mindenkit?
Sok versenyző azonban nem rajong a szimulátorozásért, ezért aztán különösen kifizetődő lehet olyasvalakit alkalmazni, aki igen. Erre Pierre Waché, a Red Bull technikai igazgatója világított rá.
„Csak azért kérdezik, mert holland, igaz? – felelte viccesen, amikor van Buren került szóba. – Nem tudom, hogy a zökkenőmentes kezdésünk a szimulátornak tudható be, vagy sem, de igaz, hogy nem mindegyik igazi pilóta szeret szimulátorozni. Miként az is igaz, hogy a szimulátorversenyzők sokkal jobban élvezik ezt. Az eltérő hozzáállás segít. A szimulátorosok nem igazán arra törekednek, hogy a leggyorsabbak legyen, hogy belőlük legyen a következő pilótánk. A szerződésük nagyon egyszerű abból a szempontból, hogy a lehető legjobban kell végezniük a szimulátoros feladataikat. És nemcsak Rudy-val van ez így, hanem Sébastien Buemivel és Jake Dennisszel is, akik szintén sokat szimulátoroznak.”