2024. április 21. 10:36

KezdőlapF1Verstappen apja túszul ejtette a Red Bullt? – ezért van akkora hatalma...

Verstappen apja túszul ejtette a Red Bullt? – ezért van akkora hatalma Josnak

-

Sokan nem értik, hogy egy versenyző apja miként szólíthat fel lemondásra egy csapatfőnököt. Jos Verstappen azonban nem sima versenyzőapuka, és már fia F1-es pályafutásának kezdete előtt tett róla, hogy ekkora hatalma legyen.

A Red Bullnál zajló belviszály egyik lehetséges következménye, hogy Max Verstappen a szerződése lejárta előtt elhagyja a csapatot. A háromszoros világbajnok az idei Szaúd-arábiai Nagydíj után világosan kijelentette, hogy amennyiben Helmut Marko, a bikások tanácsadója távozik, ő sem marad, mire Christian Horner félreérthetetlen üzenetet küldött a hollandnak. A csapatfőnök az Ausztrál Nagydíjon pedig igencsak hízelgően beszélt a futamot megnyerő Carlos Sainzról, ami tökéletesen illik abba a képbe, hogy az 50 esztendős szakember erőteljesen azt közvetíti Max és apja, az őt korábban lemondásra felszólító Jos felé, hogy ha valami nem tetszik, nyugodtan menjenek.

Mark Hughes a The-Race.com hasábjain felvetette, hogy természetesen simán lehet, hogy Horner csak a túlélésért vívott harcához használja fel Sainz bizonytalan jövőjét, de ezután eljátszott a gondolattal, hogy mi van akkor, ha a spanyol pilóta mégis valós opciót jelent a 2024 végégig szerződéssel rendelkező Sergio Pérez helyére. Az F1-et évtizedek óta annak szívéből tudósító, rendkívüli rálátással bíró és kapcsolatokkal rendelkező újságíró levezetésében pedig nagyon érzékletesen bemutatta, mekkora hatalma van Verstappenéknek a Red Bullnál, és miként lehet az, hogy sokak megrökönyödésére Jos Verstappen távozásra szólíthat fel egy csapatfőnököt.

Jos Verstappen ismét belerúgott Hornerbe, és a felfüggesztett alkalmazott mellé állt

Itt mi diktálunk

Max Verstappen lassan 10 éve, pont a hétvégi Japán Nagydíj helyszínén, Szuzukában vezetett először F1-es versenyhétvégén, amikor a Toro Rosso autójába ülhetett be az első szabadedzésen. A 17 éves és 3 napos, még egy teljes formaautós szezonnyi tapasztalattal sem rendelkező (az F3-as Eb-ből hátra volt még két forduló) hollandot ekkorra már közel két hónapja szerződtette a Red Bull, hogy 2015-től a faenzai kiscsapatban edződjön. Ám ez korántsem úgy történt, ahogyan az szinte az összes fiatal tehetség esetében lenni szokott.

Mert miként arra Hughes rávilágított, Helmut Marko már 2012 óta fűzte Jos Verstappent, hogy fia lépjen be a Red Bull junior programjába, mivel az osztrák tanácsadó már akkor meg volt győződve arról, hogy a kis Verstappen generációja kiemelkedő tehetsége. Jos azonban szinte betegesen ragaszkodott ahhoz, hogy fia egyik F1-es istálló utánpótlás-programjába sem kerülhet be, mert véleménye szerint az túl korán túl nagy kontrollal ruházná fel az adott istállót, és többé nem ők lennének saját sorsuk alakítói.

A korábban maga is az F1-ben versenyző expilóta úgy volt vele, fia van olyan jó, hogy enélkül is fenntartja az F1-es csapatok érdeklődését, és sokkal jobb alkupozícióban lesznek, ha gyártói segítség nélkül jutnak el a királykategória kapujába. Ezzel együtt persze nagy bátorságra vallott, hogy nemet mondtak Markónak, hiszen Frits van Amersfoort, a Maxot 2014-ben foglalkoztató Van Amersfoort Racing tulajdonosa szerint „senki nem csinál ilyet.”

„Jos viszont megtette, olyan sokáig tartotta vissza őket, amíg csak lehetséges, majd egy ponton azt mondta Helmutnak, hogy »Itt az idő«, aztán pedig [Max] megkapta az F1-es szerződést. Szerintem Helmut csakis Maxra volt hajlandó ennyit várni. De ezek a személyiségek összeillenek. Helmut szeret kockáztatni, szereti a kalandot, ez pedig illeszkedett Verstappenékhez” – idézi Frits van Amersfoortot a The-Race.

Mindez jól mutatja, mekkora szerepe volt Jos Verstappennek abban, hogy fia mindössze egy szezonnyi F3 után rögtön az F1-ben mutatkozhatott be. Hiszen a dörzsölt apa kijátszotta Toto Wolff és a Mercedes érdeklődését Markóval szemben (emellett a Ferrari is puhatolózott), aki annyira eltökélt volt Max megszerzése iránt, hogy rögtön az F1-ben adott neki lehetőséget, mert így tudta a Red Bullhoz csábítani a 16 esztendős tehetséget. Jos tehát a saját feltételeivel, mintegy a Red Bullnak szívességet téve „adta oda” a fiát, ami már azelőtt megalapozta a Red Bull és Verstappenék kapcsolatát, hogy Max egyetlen métert is vezetett volna az F1-ben.

Max Verstappen, Toro Rosso, Japán Nagydíj, 2014
A 17 éves Max Verstappen a 2014-es Japán Nagydíjon / Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Példátlan hatalom, amit nem félnek használni

Az, hogy ma Verstappenék ennyire lojálisak Markóhoz, és – legalábbis, ami Jos-t illeti, hiszen Max továbbra is ügyesen lavírozik azzal, hogy mit mond és mit nem – nem azok Christian Hornerhez, egészen a 10 évvel ezelőtti kezdetekig nyúlik vissza. Marko ugyanis még abba is beleegyezett, hogy amennyiben 2016-ban egy bizonyos dátumig Maxot nem léptetik elő az anyacsapatba, akkor elhagyhatja a Red Bullt. Hornernek voltak fenntartásai ezzel kapcsolatban, ami természetesen Jos figyelmét nem kerülte el.

Marko rajongása viszont példátlan hatalommal ruházta fel Verstappenéket és Raymond Vermeulent (nyitóképünkön Verstappenék mellett), Max menedzserét, ezt a hatalmat pedig Max Verstappen első idényétől kezdve Markón keresztül a mai napig érvényesítik. Ennek 2015-ben és 2016-ban olykor az ifjú Carlos Sainz, Max első csapattársa itta meg a levét – ő Verstappennel ellentétben évek óta a Red Bull neveltjeként lépdelt felfelé a ranglétrán, és semmilyen különleges bánásmódban nem részesült, magyarán nyernie kellett. Ezt a Formula Renault 2.0 és a 3.5 bajnoki címével meg is tette, miközben Josnál jóval nevesebb apja inkább a háttérbe húzódva figyelt, és csak akkor lépett közbe, ha azt szükségesnek érezte.

Manapság a kettejük pályafutásának eltérő alakulása láttán már hajlamosak vagyunk elfelejteni, mennyire jó valójában Sainz, és mennyire jó volt első idényében Verstappennel összehasonlítva. Öt szezonnyi együléses autóval szerzett tapasztalat a holland egy szezonjával szemben mindenképpen az előnyére vált, miközben elszántságból és tehetségből sem szenvedett hiányt, így aztán a kieséseket nem számolva 2015-ben az időmérőkön Sainz, a versenyeken pedig Verstappen felé billent a mérleg nyelve, ám mindkét esetében nüansznyi különbségekről beszélhetünk.

Szüleiknek kellett lenyugtatniuk Sainzot és korábbi csapattársát, amikor a nagy célért küzdöttek

Ám amire csak utólag derült fény, az az, hogy már rögtön első közös versenyhétvégéjükön, a 2015-ös Ausztrál Nagydíjon olyasmi történt, ami megalapozta közös időszakukat. Sainz ugyanis a Q3-ig jutott, míg Max a Q2-ben kiesett, miután túl későn küldték pályára, így nem maradt lehetőség a javításra hibázás vagy bármi más nem várt probléma esetén. Verstappent végül a 4-es kanyar után feltartották, így jól jött volna egy újabb kör.

Jos a garázsból nézte végig az esetet, majd amikor kérdőre vonta a csapatot, azt a választ kapta, hogy a csapat egy egységként működik, és a két autó futási tervét koordináltan dolgozzák ki, amit Verstappen mérnökének nem állt módjában felülírni. Jos végül Marko elé vitte az ügyet – azaz átnyúlt Franz Tost csapatfőnök feje fölött –, a tanácsadó pedig mindent megtett, hogy megnyugtassa őt, és személyesen hatalmazta fel Verstappen mérnökeit arra, hogy a jövőben hasonló esetben önállóan cselekedhetnek, ő pedig majd elsimítja az ügyet Tosttal.

Tehát Sainz és Verstappen első közös versenyétől kezdve utóbbinak nagyobb hatalma volt a csapaton belül – amelynek többi része nem tudott Jos és Marko egyezségéről –, ami azzal együtt is sokatmondó, hogy mindketten ugyanazt a technikát kapták. Az ügy végül a 2016-os Orosz Nagydíj után – ez volt Verstappen utolsó versenye a Toro Rossóban – bukott felszínre, amikor a holland pilóta mérnökei felülírták a csapat előzetes futási tervét, és a szerintük kedvezőbb időpontban küldték pályára a pilótájukat. Franz Tost természetesen nem látott a pipától, és még azon a hétvégén kirúgott két mérnököt, akiknek aztán Marko talált munkát máshol.

Kiderült a teljes igazság Verstappen előléptetéséről – idősebb Sainz keze is benne volt a dologban

Horner most letörheti Verstappenék szarvait

A Red Bullba átülve aztán Max rögtön nyert, és onnantól kezdve már nem a pontszerzésért, hanem a győzelmekért harcolt, majd 2021-ben az első adandó alkalommal világbajnok lett. És bár a csapattal közösen éri el a sikereket, a menedzsmentje által Markón keresztül érvényesített hatalma és autonómiája a vb-címek számával párhuzamosan nőtt, és időnként a közvélemény számára is jól látható konfliktushelyzetet szült.

Ilyen volt az az eset, amikor a 2022-es Monacói Nagydíj után Jos a verstappen.com-on közzétett bejegyzésben ment neki a Red Bullnak, amiért nem a fiának adták a kedvezőbb stratégiát. Ezt az ügyet is Marko simította el, meg még ki tudja hányat, amelyekről nem tudunk. És olykor bizonyára Hornerrel is nézeteltérésbe keveredtek, hiszen a Red Bull csapatfőnöke és ügyvezető igazgatója elsősorban a csapatért és a csapattagokért felel. Persze legtöbbször ami jó Maxnak, az jó a csapatnak is, de az biztos, hogy Horner nem vette jó néven, amikor Jos több alkalommal is Marko hatalmát és autonómiáját felhasználva próbálta aláásni az ő hatalmát.

Verstappen menedzsere „fegyvert fog” a Red Bullra, aminek Alonso lehet a nagy nyertese

A robbanás a csapatfőnök zaklatási botrányának kitörése után az idei Bahreini Nagydíj után következett be, amikor Jos gyakorlatilag lemondásra szólította fel Hornert, aki Dzsiddában válaszul egyértelművé tette, hogy amennyiben meni akar, kész elengedni Maxot. Oliver Mintzlaff, a Red Bull sportért felelős ügyvezető igazgatójának Hornerrel és Markóval megejtett külön találkozója egyelőre lenyugtatni látszanak a kedélyeket, és utóbbi maradásával valószínűleg Verstappennek is nehezebb lenne mennie, ám a belviszálynak még korántsincs vége.

És itt jön a képbe Sainz, akivel természetesen nem lehetne egy az egyben pótolni Verstappent, ám a háromszoros világbajnok maradása esetén kapna maga mellé egy Péreznél erősebb csapattársat, így a Red Bull kevésbé lenne Max-függő az eredmények terén. Ha pedig van egy másik ütőképes pilóta, aki adott esetben képes átvenni a vezér szerepét és Verstappen távozása esetén nyerni a versenyeket, az a hatalmi harcokban mindenképpen Horner malmára hajtja a vizet.


Találkozz világklasszis rallyversenyzőkkel és szurkoljunk együtt a magyar menőknek! Csapj le Te is a Rally Hungary jegyekre, most még elővételes áron! Jegyek: https://rallyhungary.com/jegyek/


Friss