back to top
2024. november 22. 09:19

KezdőlapF1Már nem mindenben az F1 az etalon: nem várt hatása van az...

Már nem mindenben az F1 az etalon: nem várt hatása van az elmúlt évek fontos változásának

-

Adrian Newey kijelentette, a költségplafonnak van egy káros hatása, amelyre szerinte senki nem számított, amikor bevezették. A Red Bull technikai főigazgatója úgy véli, ez minden csapat helyzetét megnehezíti.

Vitathatatlan, hogy a Forma–1 elmúlt éveinek egyik legfontosabb újítása a költségvetési plafon volt. Ennek lényege, hogy a csapatok bizonyos tényezőket leszámítva nem költhetnek többet egy megadott összegnél egy évben, ha pedig mégis átlépik a határt, az büntetéssel jár, ahogyan azt a Red Bull esetében is láthattuk 2022-ben.

A már említett tényezők közé tartozik a marketing, valamint a pilóták és a további három legjobban kereső csapattag fizetése. Korábban a motor is ebben a kategóriában volt, de most már arra is van egy külön költségvetési korlát az erőforrásgyártóknak. 2021-ben, a pénzügyi szabályzat bevezetésének évében 145 millió dollár volt az alaphatár, majd ez a következő két évben 5-5 millióval csökkent, de bizonyos tényezők mentén kiigazították.

Bajba kerülhetnek az F1-es csapatok az FIA intézkedése után

Ez az előírás kulcsfontosságú volt a sportág fenntarthatóságának szempontjából, hiszen így a csapatok nyereségessé tudtak válni, és nem emészti fel a költségvetést a fejlesztési verseny. Igaz, jó néhány istállónak el kellett bocsátania vagy át kellett helyeznie alkalmazottakat, hogy beférjenek a limit alá. Adrian Newey szerint azonban nem ez volt a költségplafon egyetlen káros hatása, sőt, a brit tervezőlegenda úgy véli, a mérnökök számára már nem a Forma–1 jelenti a csúcsot.

„Szerintem a költségplafon rejtett veszélye, amire vélhetően egyikünk sem gondolt, amikor bevezetésre került, hogy a Forma–1 korábban a legjobban fizetett mérnöki szakterület volt a világon – nyilatkozta a Red Bull technikai főigazgatója a RacingNews365.com-nak. – Ezért képesek voltunk a legragyogóbb képességű fiatal diplomásokat felvenni és bevonzani az egyetemekről, most pedig a költségvetési korlát miatt, az infláció miatt és azzal, hogy a költségplafon nem emelkedik az inflációval együtt, már nem ez a helyzet.”

Valóban, a Forma–1 mindig a csúcsok csúcsát jelentette. Bár alighanem mindig is lesz egy-két pilóta, akiknél kétséges, hogy itt van-e a helye, de az élmezőnyben azért mindig is a világ legjobb versenyzői küzdöttek egymással, a világ leggyorsabb autóiban. Ezeket pedig a legjobb mérnökök tervezték, ám Newey szerint most az egész sportág kihívás előtt áll ezen a téren.

A Red Bull minden pénzt visszanyert, amit szabályozott keretek között idén elkölthetett az F1-ben

Ez egy kétélű fegyver, mivel induló technológiai vállalatok is vannak, amelyek nagyon magas fizetéseket kínálnak, így most, amikor elmegyünk az egyetemekre, és megpróbáljuk bevonzani a diplomásokat, már nem mi vagyunk a legjobbak – folytatta. – Ugyanígy a meglévő személyzetből is elveszítjük az embereket a technológiai cégekkel szemben, és ez valós probléma, mert megnehezíti a helyzetünket mint iparág, hogy a világ legjobb mérnökeit bevonzzuk, és nem csak a mi csapatunk esetében. Ilyenkor inkább a szenvedélyükre hatva próbáljuk őket elcsábítani, nem pedig pusztán a legjobb fizetésekkel.”

Hogy erre mi lehet a válasz, azt egyelőre nem tudni. Ami biztos, hogy jelen állás szerint nem terveznek lényeges változtatást a pénzügyi szabályzatban, bár a csapatok folyamatosan egyeztetnek erről az FIA-val. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy ez egy olyan probléma, amelyet az F1-nek le kell nyelnie annak érdekében, hogy gazdaságilag profitábilis maradjon.

Friss