Minden korábbinál közelebb kerültünk ahhoz, hogy Adrian Newey valóban elhagyja a Red Bull Racinget. A Forma–1 történetének egyik, ha nem a legnagyobb zsenijét több tényező üldözhette el.
A minap robbant a bomba, és két neves és hiteles külföldi újság (Auto Motor und Sport, BBC) is megerősítette egymástól független forrásokra hivatkozva, hogy Adrian Newey hamarosan távozni fog a Red Bulltól. A három különböző csapattal összesen 25 világbajnoki címet nyerő (egyéni és konstruktőri együttvéve) mérnökzseni 2006 óta tagja az energiaitalos istállónak, és kulcsszerepet játszott annak eddigi összes sikerében.
A távozásáról rendszerint felröppentek pletykák, ám ez most más, és több a puszta spekulációnál. Ezt mutatja az is, hogy a BBC, illetve a Sky Sports is arról számolt be, hogy a 65 esztendős szakember már értesítette is szándékairól a Red Bull vezetését.
„Még változékony a helyzet, de mindenképpen megalapozott az az elképzelés, miszerint Adrian Newey eldöntötte, hogy távozni akar a Red Bulltól, és tulajdonképpen már el is irányította a figyelmét a csapatról – közölte a Sky riportere, Craig Slater. – Több Newey-hoz közel álló magas rangú személy megerősítette nekem ezt. Informálisan már közölte is a Red Bull néhány vezetőjével, hogy el akarja hagyni a csapatot.”
A Red Bull ugyanakkor például a The-Race.com megkeresésére azt válaszolta: „Adrian legalább 2025 végéig szerződéssel rendelkezik, és nem vagyunk tudatában annak, hogy bármely másik csapathoz csatlakozna.”
A bikás csapat tehát egyelőre cáfolja, hogy Newey máshová készülne, a közlemény azonban azt nem cáfolja, hogy Newey el akar menni. Hiszen a Red Bull nem azt mondta, hogy ne tudnának arról, hogy technikai főigazgatójuk el akar menni, csupán azt állították, arról nem tudnak, hogy másik istállóhoz menne.
Emellett érdekes részletet is kikotyogtak Newey szerződéséről. Amennyiben ugyanis Newey másik csapathoz szerződik, értelemszerűen már szeretne hatással lenni a 2026-os szabályváltozások szerint készülő autóra, ami legalább 2025 végéig szóló szerződés esetében nem lenne lehetséges, hiszen így 2027 előtt szinte biztosan nem állhatna munkába máshol.
Szürreális történet a múltból: japán turistacsoport buktatta le a Red Bull csodafegyverét
Miért akarhat távozni?
Azt a The-Race is hosszasan taglalta, hogy a csapaton belüli politizálást közismerten kerülő szakembert egyrészt a Red Bullon belüli helyzet üldözheti el. Mint ismert, a thai és az osztrák tulajdonos hónapok óta csatározik egymással, amit a Christian Horner körül kirobbant zaklatási botrány hozott felszínre. A The-Race szerint Newey-nak sem tetszett, ahogyan a Red Bull kezelte a Horner-ügyet, emellett az is aggasztja, hogy a csapat frakciókra szakadása rossz hatással lehet a versenyképességére.
Ez azonban csak az egyik olyan tényező, amely a távozás felé lökhette a szakembert. A másik, hogy az utóbbi időben Christian Horner csapatfőnök elkezdte kifelé fokozatosan jelentéktelenebbé tenni a szerepét. Míg éveken át a Newey-t a Red Bullhoz hozó vezető volt az, aki a mérnökzseni minden kívánságát lesve biztosította, hogy Newey jól érezze magát, és ha esetleg kezdett alábbhagyni a motivációja, egyéb projekteken kamatoztathassa kreativitását, addig Horner egy ideje már nyilvánosan azon az állásponton van, hogy Newey jelenléte nem is annyira kulcsfontosságú.
Ennek az lehet az oka, hogy a Ferrari által megkörnyékezett Pierre Wachét ne veszítse el. A Red Bull utóbbi években Newey megváltozott szerepkörének köszönhetően nagy mértékben átformálta technikai struktúrájának felépítését, Wachét pedig előléptették technikai igazgatóvá. Horner szerint ezért jelenleg Newey saját kedve szerint lépkedhet „ki-be” az F1-es gépezetből, ami egyértelműen azt sugallja, hogy a csapatfőnök szerint a 65 éves mérnök hozzájárulása már nem olyan jelentős.
Sokatmondó azt illetően, hogy Newey mit gondol erről, az, amikor az év elején Horner a Motorsport.com-nak adott nyilatkozatában azt ecsetelte, hogy a technikai főigazgató hozzájárulása már nem olyan jelentős.
„Adrian fontos tagja a csapatnak és fontos személy abban, amit elértünk. De a szerepköre és a Pierre Waché vezette technikai gárda természetesen átformálódott az utóbbi néhány évben. Csodás munkát végeznek, és nem függenek Adriantől, aki továbbra is képes ki-be lépkedni az F1-es projektből és közben más projekteken dolgozni. Szerintem ez bármelyik csapatban a fejlődés részét képezné” – ecsetelte Horner, majd hozzátette, nyilván erősebbek attól, hogy Newey velük van, de a „csapat többi része természetesen fejlődik.”
Amanda Newey ezután az X-en azzal kommentálta a leírtakat, hogy „micsoda moslék”, majd az egyik felhasználónak, aki arra utalt, hogy a 2023-ban egy futam híján az összes versenyt megnyerő RB19-es már nem Newey-bajnoki autója, azt írta: „Abszolút hülyeség.”
Hogy Newey hozzájárulása valójában miért pótolhatatlan, és miként segítette az utóbbi években látható dominanciához a Red Bullt, arról alábbi cikkünkben írtunk:
Nemhogy visszafogta, még segítette is a Red Bullt a tavalyi szabályváltozás