Mindenképpen nagy veszteség lesz a Red Bullnak, ha Adrian Newey elhagyja az istállót, de nagy kérdés, hogy milyen következményekkel jár majd ez.
Az utóbbi egy nap hírei alapján minden korábbinál valószínűbb, hogy a Forma–1 történetének egyik, ha nem a legnagyobb zsenije, a Red Bull Racing sikereiben kulcsszerepet játszó Adrian Newey elhagyja azt az istállót, amelynek 2006 óta egyik kulcspillére. Hogy mi készteti/késztette erre, arról ITT írtunk korábban, most pedig inkább nézzük meg azt, hogy a 65 esztendős sztártervező kiválása hogyan érintheti a Red Bullt.
Amennyiben Newey nem tölti ki a Red Bull tájékoztatása alapján legalább 2025 végéig szóló szerződését, és az idei szezon végén, vagy a bikásokra nézve legrosszabb esetben már az idei szezon közben feláll, annak leghamarabb 2026-ban érződhet komolyan a hatása, hiszen az idei autó fejlesztési lépcsőit már rég meghatározta a csapat, míg a jövő évi modell minden bizonnyal az RB20-as evolúciója lesz, az alapok tehát aligha változnak.
Pierre Waché személyében a Red Bullnak van egy nagytudású technikai vezetője, és a technikai gárda is bizonyította rátermettségét. Mivel Newey hozzájárulása az utóbbi években is elsősorban az irány és a koncepció meghatározásában volt jelentős, egy megfelelő irányba állított hajót nélküle is el tudnak majd kormányozni. Ezzel együtt jelentős veszteség lesz Newey kiválása, akinek szerepét Christian Horner csapatfőnök hiába próbálta meg kisebbíteni az utóbbi időben, az így is jelentős, és vannak időszakok, amikor aranyat ér.
Ilyen időszak lesz a 2025-ös év kezdete, ekkortól kezdhetnek ugyanis dolgozni a csapatok a jelentősen megváltozó szabályok szerint építendő 2026-os autókon. És mivel Newey egyedi látásmódja nélkül a Red Bull nem talált volna így bele a 2022-es új szabályokba, nagy kérdés, hogy 2026-ban mennyire fog hiányozni nekik Newey kreativitása.
Ez, a feltehetően Newey nélküli időszak egyben a Red Bull technikai gárdájának nagy próbatétele is lesz, hiszen biztosak lehetünk benne, hogy mindannyian elszántan akarják majd bizonyítani, hogy a tervezőzseni nélkül is képesek ütőképes autót építeni és meghatározni a koncepció azon részét vagy részeit, amelyekre a legnagyobb hangsúlyt kell fektetni. Newey ezt a szívóhatású autókkal megtette, és mindenkinél korábban felismerte, hogy a felfüggesztés a titok nyitja.
Láncreakciót indíthat el Newey kiválása?
Az autóival eddig 25 világbajnoki címet nyerő mérnök távozása a fentebb taglaltak miatt önmagában is nagy veszteség lehet, és elindíthatja a Red Bullt a lassú hanyatlás útján. Persze ettől még nem lesznek hirtelen utolsók, vagy süllyednek vissza a középmezőnybe, de 2015 és 2018 között már láthattuk, hogy milyen az, amikor Newey csak mérsékelten vesz részt a munkában. Ebben az időszakban a tervezőzseni igencsak kiábrándult az F1-ből – nagyrészt a Renault-motoroknak köszönhetően, amellyel nem volt esélyük felvenni a harcot a Mercedesszel –, ami azt jelentette, hogy nem vett részt a napi munkában, viszont a 2015-ös és 2017-es autó esetében is segített megoldani a szezon elején felmerülő problémákat, így hozzájárulása ekkor is jelentősnek volt mondható.
A napi munkából történő kiválásával a Red Bull persze nem esett szét, ebben az időszakban is nyertek versenyeket, viszont egyértelműen hiányzott a nagy egészből Newey zsenije. Ez ugyanúgy hiányozhat majd 2025 után is, főleg akkor, ha a 2026-os autóval valami miatt nem sikerül azonnal versenyképesnek lenniük. Ám amennyiben a Waché vezette technikai gárda képes lesz felnőni a feladathoz – noha a Red Bull Newey nélkül már soha nem lesz olyan, mint volt – a vb-címek számának gyarapodásáról sem feltétlenül kell lemondani.
A komoly problémát viszont nem csak az jelentheti, ha nem sikerül Newey nélkül elég ütőképes autót építeni, hanem az is, hogy milyen hatással lehet a sztártervező kiválása a többiekre. Miként egy-egy toppilóta esetében, Newey-ra is igaz az, hogy a jelenléte vonzotta a rátermett mérnököket, és az a csapat, amelynél ő is ott van, adott esetben könnyebben tud elcsábítani szakembereket.
Kérdés, hogy Newey távozása hány embert késztet arra, hogy szintén új csapat után nézzen, gondolván, innentől már csak lefelé vezet az út. És nemcsak mérnököket, hanem akár Max Verstappent is válaszút elé állíthatja egy ilyen helyzet, ráadásul 2026-ban az új motorszabályok érkezésével a Red Bullnak az összes többi csapatnál nagyobb hegyet kell megmásznia, hiszen ettől az évtől kezdenek saját motorral versenyezni. Ez újabb bizonytalansági faktor (nem is kicsi), hiszen nincs garancia arra, hogy rögtön ütőképes motorral fogják kezdeni az új ciklust.
Ez és egy Newey-nélkül tervezett autó már lehet akkora kérdőjel a hollandnak (nem beszélve arról a forgatókönyvről, ha Pierre Waché technikai igazgató időközben aláír a Ferrarihoz, ami már tényleg kisebb katasztrófát idézne elő a bikás csapatban), hogy 2025 után más istálló után nézzen, és mondjuk csatlakozzon a motorfronton a hírek szerint nagyon jól álló Mercedeshez.
A visszavonulás is opció?
Reálisan nézve Newey lehetséges következő állomása a Ferrari és az Aston Martin közül kerülhet ki, de azért a Mercedest sem szabad teljesen elvetni. Ám amennyiben a szerződése „legalább 2025 végéig” szól, és nem tud a Red Bull-lal megegyezve rövidíteni a szokásos kényszerszabadságon, 2027 előtt nagy valószínűséggel nem állhat munkába egyik riválisnál sem.
Mivel a Red Bullnak Newey elvesztése esetén több időt adhat az újjászerveződésre, ha legalább attól nem kell tartania, hogy ezalatt egy másik csapat fog profitálni a mérnökzseni szakértelméből, nem valószínű, hogy engedményeket adnak neki. Azaz Newey-nak jelentős időt kellene kihagynia, miközben az idén decemberben lesz 66 éves. És itt merülhet fel, hogy egyáltalán akar-e ennyi idősen belevágni egy teljesen új projektbe, vagy pedig bekövetkezik az, amiről jelen helyzetben senki sem nagyon beszél, és Newey pontot tesz F1-es karrierjére.