back to top
2024. november 22. 06:35

KezdőlapF1Mégsem fullad unalomba az idei F1-es szezon? - avagy mit jelenthet Vestappen...

Mégsem fullad unalomba az idei F1-es szezon? – avagy mit jelenthet Vestappen miami veresége

-

Alighanem a szerencsének köszönheti pályafutása első győzelmét Lando Norris, ám az ő és a McLaren miami teljesítménye felcsillantotta annak a reményét, hogy nem lesz egysíkú az idei Forma–1-es szezon.

Könnyen lehet, hogy Lando Norris pályafutásának első győzelme úgy marad majd meg sokak emlékezetében, hogy a McLaren pilótája csupán bemákolta a Miami Nagydíjat, és a vakszerencsének köszönheti a sikert. Ami csak részigazság, hiszen Norrisnak valóban kellett szerencse az első helyhez, viszont a jelentősen továbbfejlesztett MCL38-as tempója enélkül is félelmetesen jó volt.

„Szégyenletes és undorító” – népharag zúdult a miami-győztes McLarenre Donald Trump miatt

A tavalyi verseny óta kezelt felületű miami aszfaltcsík az egész hétvége folyamán a bolondját járatta a csapatokkal, és napról napra, gumikeverékről gumikeverékre változott, hogy éppen ki igazán gyors. A Red Bull sem találta a megfelelő egyensúlyt, és Verstappen még a versenyen sem érezte magát komfortosan az RB20-asban – a gyors kanyarokban alulkormányzottságot tapasztalt, míg a lassabb kanyarokban nem igazán tudott megbízni az autóban.

Eközben a számos fejlesztést felvonultató (legalábbis Norris autóján, Oscar Piastri ugyanis idő hiányában nem kapta meg mindet), a hátsó szárny kivételével gyakorlatilag minden elemében módosult McLaren pénteken lubickolt, hogy aztán szombatra visszaessen (különösen a lágy gumikon), vasárnap azonban ismét életre kelt, hiszen a versenyen nem kellett használni a piros oldalfalú Pirelliket.

Norris a rajtnál rajta vesztett Sergio Pérez kamikaze akcióján, és mivel a külső oldalon volt, pozíciókat bukott. Ezután körökön át haladt a 6. helyen a mexikói pilóta mögé szorulva, miközben csapattársa Charles Leclerc megelőzésével feljött a második helyre, és nagyjából 3 másodperccel követte Verstappent. Az már ekkor is látszott, hogy a címvédő ezúttal nem tud elszakadni és eltűnni a távolban, ugyanakkor kontroll alatt tartott Piastrit és a mögötte lihegő Ferrarikat.

Az MCL38-as azonban hiába lett aerodinamikailag hatékonyabb, a végsebesség tekintetében ez nem látszott, így Norris DRS-sel sem tudott elmenni Pérez mellett, így idővel inkább visszavett egy kicsit, majd első és egyetlen tervezett kiállás közeledtével fokozta a tempót, amire Pérez nem tudott reagálni, a 17. körben pedig kiállt kerékcserére.

Millimétereken múlt a katasztrófa a Red Bullnak Miamiban

Ahogy eltűnt előle a Red Bull, Norris azonnal 1-1,5 másodpercet gyorsult, amit még a Leclerc-nél magát gyorsabbnak tartó, utólag a potenciális győzelem elvesztését Pérez rajtjában és a biztonsági autós fázisban látó Carlos Sainz sem tudott megtenni, és amikor csapattársa kerékcseréje után előtte is szabaddá vált az út, ő is fél másodperccel elmaradt Norris köridejeitől.

Utólag Verstappen azt állította, hogy Norris tempója „őrületes” volt, és ő nem tudta volna ugyanazt kiautózni használt közepes keveréken a Red Bullból. Ez azért fontos kijelentés, mert Verstappen autója a 21. körben megsérült, amikor átugratott a 14-es kanyarban elhelyezett bóján, de elmondása szerint még ép autóval sem lett volna képes ilyen köridőkre.

„Végső soron ma nem voltunk elég gyorsak. A biztonsági autó nem segített, de így is számos lehetőségünk volt megnyerni a versenyt, de sajnos nem volt meg a tempónk. Egész hétvégén küszködtünk a gumikkal és az egyensúllyal, és soha nem éreztem kényelmesen magam az autóban. A nagy sebességű kanyarokban alulkormányzott volt, és a gumik tapadásával is sokat küszködtünk. Nem ez volt a legjobb hétvégénk, és ez megmutatja, hogy mindennek klappolnia kell ahhoz, hogy versenyeket nyerjünk, és nem olyan könnyű ez, ahogy az emberek gondolhatják” – nyilatkozta.

Sergio Pérez, Red Bull, Lando Norris, McLaren, Miami Nagydíj
Norris 17 körön át volt beszorulva Pérez mögé / Fotó: Rudy Carezzevoli/Getty Images/Red Bull Content Pool

Verstappen azt is elmondta, hogy a padlólemez sérülése ellenére az autóban ülve semmilyen különbséget nem tapasztalt. A bója miatt életbe léptetett biztonsági autós fázist a holland nem tudta kihasználni, így kénytelen volt versenytempó mellett kereket cserélni, de így is visszaért Leclerc elé.

A Norrisszal szemben folyamatosan veszítő Sainz a 27. körben jött Piastrival együtt, így Norris ekkor az élre állt, majd jött Sargeant és Magnussen balesete és a rendes biztonsági autó, amit kihasználva a brit 10 másodpercet nyert és megtartotta a vezetést. Persze mindez ugyanúgy ki is babrálhatott volna a McLaren versenyzőjével, hiszen amennyiben a Safety Car őt „gyűjtötte volna be”, mint a futamot vezető pilótát, még a meglévő előnye is odalett volna, és kénytelen lett volna kint maradni a használt gumikon, különben rengeteg helyet veszít.

De szerencséje volt, ami nem jelentette automatikusan azt, hogy nyert, hiszen az újraindításnál Verstappen keményen támadta őt az első kanyarban. A McLaren tempója viszont annyival jobb volt, hogy az első versenykör végére Norris több mint 1 másodperces előnyt autózott ki a hollanddal szemben, majd kezdetben körönként 3 tizeddel volt gyorsabb a háromszoros világbajnoknál, azaz a kemény gumikon még nagyobb lett a tempóelőnye.

Lando Norris, McLaren, Miami Nagydíj, Ayrton Senna
Erre még Senna is csettintene / Fotó: McLaren Racing

Norris végül 7,6 másodperces előnnyel nyert, miközben utólagos elmondása alapján úgy érezte, mintha csak autókázott volna. Azt ugyanakkor elismerte, hogy a biztonsági autó nélkül nehéz lett volna megszerezni a győzelmet, hiszen csapattársát és a két Ferrarit is a pályán kellett volna megelőznie, mielőtt egyáltalán üldözőbe veheti Verstappent.

Az ugyanakkor mindenképpen kijelenthető, hogy a McLarennek ezen a versenyen jobb volt a tempója, mint a Red Bullnak, és ha Norris a rajtnál nem esik vissza, vagy kicsivel előrébb végez az időmérőn, még biztonsági autóra sem lett volna szüksége ahhoz, hogy minimum megkergesse Verstappent. Hogy ez a forma kitart-e a folytatásra, és hogyan változnak majd az erőviszonyok a folyamatos fejlesztésekkel, azt persze most még senki nem tudja, de legalább a reménysugár felcsillant arra, hogy lesz valaki, aki megkergetheti a hollandot és a Red Bullt, és az idei szezon mégsincs előre lefutva.

Friss