back to top
2024. május 20. 07:40

KezdőlapF1Véget ért a várakozás, Norris életében először nyert futamot, beállítva Alesi és...

Véget ért a várakozás, Norris életében először nyert futamot, beállítva Alesi és Häkkinen rekordját

-

Lando Norris nyerte a Miami Nagydíjat, amivel életében először állhatott fel a dobogó legfelső fokára az F1-ben. A McLaren pilótája szerencsésen jött ki a biztonsági autóból, ellentétben a mögötte végző Max Verstappennel.

Meglehetősen meleg időjárási körülmények között kezdődött a Miami Nagydíj. A rajt pillanatában a levegő hőmérséklete 28, az aszfalté 46 fokos volt. A pole pozícióból Max Verstappen indulhatott, miután a szombati időmérőn ő volt a leggyorsabb. Mellőle Charles Leclerc, mögül pedig Carlos Sainz, valamint Sergio Pérez várhatta a piros lámpák kialvását.

Alain Prost óta nem sikerült senkinek, amit Verstappen véghez vitt Miamiban

 

Ami a gumiválasztást illeti, a mezőny nagy része a közepes abroncsokon kezdett, beleértve az első hetet. A nyolcadik pozícióból induló Lewis Hamilton azonban a kemények mellett döntött, ahogyan a tizenötödik Fernando Alonso, a tizennyolcadik Kevin Magnussen, illetve a büntetés miatt huszadik Daniel Ricciardo is. Az egyetlen pilóta, aki a lágyak mellett tette le a voksát, a tizenhatodik Valtteri Bottas volt.

Verstappen jól jött el, ellentétben Leclerc-rel, akit Sainz és Pérez is lerajtolt, ám utóbbi nagyon elmérte a féktávot, és majdnem kiütötte csapattársát, míg előbbit egy aláfordulás után visszaelőzte. A rajt legnagyobb nyertese Oscar Piastri volt, aki az előtte zajló csatáknak köszönhetően feljött a harmadik helyre. Hátrébb az Alpine-ok vívtak nagy csatát, de nem történt ütközés.

Nico Hülkenberg szintén jól rajtolt, és megelőzte George Russellt, majd a 2. körben a másik Mercedes mellett is elment, így már a hetedik pozícióban autózott. Előttük Verstappen már másfél másodpercre elhúzott, Piastri viszont DRS-távolságon belül tudott maradni Leclerc-hez képest. Igaz, mögötte Sainz ugyanezt elmondhatta magáról.

A 4. körben aztán Piastri tudott támadni, sőt, a 17-es kanyarban ki is fékezte az előtte autózó Ferrarit, és feljött a második helyre. A monacói pilóta nem tudott visszatámadni, de maradt 1 másodpercen belül ellenfeléhez képest, ahogyan Sainz is mögötte. Hátrébb Hamilton visszavette  hetedik helyet Hülkenbergtől, aki majdnem a falhoz szorította őt, nem sokkal később viszont elfékezte magát, így ismét a nyolcadik pozícióban autózott.

A 10. körben aztán Hamilton ismét maga mögé utasította a Haas pilótáját, így feljött a hetedik helyre, miközben a német versenyzőnek már Russellre kellett figyelnie. Két körrel később aztán Hülkenberg blokkolta a kerekeit, aminek következtében DRS-távolságon kívül került a hétszeres világbajnokhoz képest. Így pedig már könnyű préda volt a másik Mercedesnek, aki ezzel megszerezte a nyolcadik helyet. A 36 éves pilóta a kör végén ki is állt a bokszba Pierre Gaslyval együtt, és mindketten kemény abroncsokat kaptak.

A 14. körben Leclerc-t arra kérték, hogy cselekedjen ellentétesen Piastrihoz képest, ami a bokszkiállást illeti, ám ezt nem tette meg, hiszen mindketten kint maradtak. Mindeközben Verstappent arra kérték, hogy kapcsoljon rá, és ne óvja annyira a gumikat, hiszen még mindig csak 3 másodperccel vezetett a McLaren pilótája előtt, akit közvetlenül követtek a Ferrarik.

Mögöttük Lando Norris autózott Pérez mögött, de támadni nem tudott, mígnem aztán a mexikói versenyző a 17. kör végén kiállt új keményekért, és a tizedik pozícióban tért vissza, Esteban Ocon mögött. Az első négyből Leclerc tette meg ezt elsőként két körrel később: a monacói pilóta szintén fehér oldalfalú abroncsokat kapott, és a hatodik helyre tért vissza. Mindeközben Norris megfutotta az addigi leggyorsabb kört, amivel bizonyította, hogy a McLarenben valóban jó tempóra képes.

A monacói versenyző aztán hamar túljutott Hamiltonon, aki mögött így nem sok időt veszített. Mindeközben Verstappen hibázott, és a sikánban eltalált egy bóját, majd arra kérte a csapatot, hogy ellenőrizzék az első szárnyának állapotát. A jelek szerint az orrkúp nem sérült meg súlyosan, ám a búja a pályára került, aminek következtében virtuális biztonsági autót rendeltek el.

Ez meglehetősen rövid ideig tartott, ennek ellenére Verstappen kiállt kemény gumikért, Piastri, Sainz és Norris viszont nem, így a címvédő ideiglenesen visszaesett a negyedik helyre. A következő körben Norris ismét lila kört futott, vagyis úgy tűnt, hogy a McLarenen még nem fogytak el a közepes abroncsok.

A 26. kör végén Hamilton is kereket cserélt, ami azért volt meglepő, mert az akkori első hármassal ellentétben keményeken rajtolt. A hétszeres világbajnok közepes gumikat kapott, és a kilencedik helyre tért vissza. A következő körben aztán Piastri és Sainz is teljesítette a kötelező kiállást, Leclerc pedig mindkettőjüket átugrotta. Mivel Norris kint maradt, átvette a vezetést.

A következő körben aztán óriási szerencséje volt, ugyanis Magnussen a 3-as kanyarban ütközött Logan Sargeanttal, aki így a falban kötött ki, és beküldték a biztonsági autót. A McLaren versenyzője így sokkal kisebb időveszteséggel tudott kiállni, és maradt az élen. Érdekes módon a Safety Car Verstappent gyűjtötte be maga mögé, akit aztán az egész mezőnnyel együtt el kellett engedni, hiszen valójában Norris vezetett. A brit pilótához hasonlóan mások is éltek a kerékcsere lehetőségével, többek között Pérez is, aki a hatodik helyen folytatta a versenyt a közepeseken.

A biztonsági autó a 32. kör végén állt ki a mezőny elől. Az újraindítás után Verstappen közel maradt Norrishoz, de az 1-es kanyar után nőtt a különbség, ráadásul a holland versenyző hibázott is, és a mögötte haladó Leclerc-re kellett figyelnie. Mögöttük Sainz megtámadta Piastrit, és bár egy pillanatra előtte volt, végül vissza kellett sorolnia mögé. Hozzá kell tenni, hogy az ausztrál versenyző igencsak leterelte a pályáról a háromszoros futamgyőztest.

A következő néhány körben Norris előnye már 2 másodperc fölé ment, Verstappen pedig szintén elkerülte, hogy Leclerc DRS-sel támadhassa. A momacói pilóta szintén megnyugtató mértékben elhúzott, mögötte viszont folytatódott a csata. Sainz a 39. körben megelőzte Piastrit, aki a következő kör első kanyarjában visszatámadott. Itt viszont még nem volt vége, és a spanyol pilótáé volt az utolsó szó. A McLaren versenyzőjét ráadásul nem sokkal később Pérez és Hamilton lényegében egyszerre előzte meg. Néhány másodperc múlva azonban kiderült, miért lassult le: mérnöke közölte vele, hogy megsérült az első szárnya, és ki is kellett mennie egy cserére. Ennek következtében visszaesett az utolsó, tizenkilencedik helyre.

Innentől kezdve csak a középmezőnyben és a hátsó régióban voltak csaták, ám az elején nem változott a helyzet. Norris végül több mint 7 másodperces előnnyel nyert, így életében először ünnepelhetett a dobogó legfelső fokán egy F1-es futam után. Mögötte Verstappen, Leclerc, Sainz, Pérez, Hamilton, Cunoda Júki, Russell, Alonso és Esteban Ocon lett az első tíz sorrendje, vagyis az Alpine megszerezte első pontját a szezonban.

Norris ezzel „visszaadta az első helyet Nick Heidfeldnek a legtöbb dobogóval rendelkező győzelem nélküli pilóták rangsorában, ahogyan Hülkenbergnek is, aki így ismét vezet a legtöbb pontot szerző, de diadal nélküli versenyzők között. Egy másik rangsorban viszont az élre állt, igaz, csak holtversenyben: Patrick Depailler-hez, Jean Alesihez, Mika Häkkinenhez és Eddie Irvine-hoz hasonlóan nála is a tizenhatodik dobogós helyezés jelentette az első győzelmet.

Friss