back to top
2024. november 22. 00:45

KezdőlapF1Évek óta feszíti a húrt a csapatánál a gyufát kihúzó pilóta –...

Évek óta feszíti a húrt a csapatánál a gyufát kihúzó pilóta – kijárna már neki egy komoly retorzió?

-

Monacói manővere után elképzelhető, hogy Esteban Ocont nem az FIA, hanem saját csapata tiltja el egy futamról. Önmagában nézve akár túlzónak is lehetne tartani ezt a reakciót, ám a francia pilóta nem először és nem is másodszor szúrt ki ilyen módon saját istállójával, illetve csapattársával.

Bár a Monacói Nagydíj legnagyobb balesete egyértelműen Sergio Pérez és a két Haas ütközése volt, de mivel Kevin Magnussen megúszta a büntetést és az azzal járó eltiltást, a figyelem inkább Esteban Ocon és Pierre Gasly incidensére irányul. Mint ismert, az ifjabbik francia pilóta a Portier-ben bevetődött csapattársa mellé, aminek következtében összeütköztek. Ha nincs a másik baleset miatti piros zászló, akkor mindkettőjük versenyét tönkretette volna, így „csak” saját magát ejtette ki.

Tényleg eltilthatja saját pilótáját az F1-es csapat?

Bruno Famin, az Alpine csapatfőnöke már a futam közben bosszúsan nyilatkozott, és „drasztikus következményeket” helyezett kilátásba, mivel Ocon nem tartotta magát az előzetes megállapodásukhoz. Hogy ez mit jelent, azt egyelőre nem tudni, mindenesetre az sem kizárt, hogy a soron következő Kanadai Nagydíjra a saját istállója tiltja el a 27 esztendős versenyzőt. Hogy ez túlzás lenne-e? Az esetet önmagában vizsgálva talán igen, de az egyszeres F1-es futamgyőztes előéletét nézve már kijárna neki egy komoly lecke. Ezzel a kijelentéssel pedig vélhetően nemcsak Gasly, hanem két másik versenyző is mélyen egyetértene.

Ocon a 2016-os Belga Nagydíjon mutatkozott be a Forma–1-ben a Rio Haryantót elküldő Manor színeiben. Bár a csapat az év végén megszűnt, teljesítményével felkeltette a Force India figyelmét, amely leszerződtette a távozó Nico Hülkenberg helyére, Sergio Pérez mellé. A két versenyző eleinte harmonikus munkakapcsolatot ápolt, ám ez az idény közepén egy csapásra megváltozott.

Az első konfliktus Kanadában volt, amikor Pérez nem volt hajlandó elengedni Ocont annak érdekében, hogy üldözőbe vegye az előttük autózó Daniel Ricciardót. A mexikói pilóta „időpocsékolásnak” titulálta a helycserét, így csatázni kezdtek egymással. Ennek az lett az eredménye, hogy a mögöttük érkező Sebastian Vettel is elment mellettük.

Két héttel később aztán jött az első igazi csattanás: az Azeri Nagydíj biztonsági autós újraindítása után Ocon felpasszírozta a falra Pérezt, aki így kiesett, míg a francia pilótán az általa előidézett piros zászló segített. Az ütközés már csak azért is fájó volt, mert jó pozícióban voltak, és a mexikói versenyző úgy gondolta, hogy látva a futam későbbi alakulását, egy győzelmi esélyt dobtak el.

A Hungaroringen a rajt után Ocon megint nekiment Péreznek, de ennek egyikükre nézve sem lett komolyabb következménye. Ellentétben a spái incidenssel, ahol kétszer is összeértek. Először Pérez szorította a falhoz Ocont az Eau Rouge előtt, amire a francia versenyző később kijelentette, hogy csapattársa „megpróbált megölni engem”. Később hasonló helyen találkoztak, akkor Ocon első szárnya ért össze Pérez jobb hátsó gumijával: előbbinek ki kellett mennie cserére, utóbbi defektet kapott, és kiesett.

Drákói döntés, de Mercedes-féle szankciók is terítéken vannak az Alpine-pilóták megregulázására

A Force India ekkor megtiltotta nekik, hogy test a test elleni küzdelmet vívjanak egymással, és egy ideig csillapodni látszódtak a kedélyek. A 2018-as Szingapúri Nagydíjon azonban ismét ütköztek: Ocon kívülről próbált támadni a 3-as kanyarban, és egy nagyon szűk résbe akart bemenni, Pérez pedig nem hagyott neki helyet, aminek következtében a francia versenyző a falban kötött ki. Év végén elváltak az útjaik, Pérez pedig később bevallotta, hogy soha nem jöttek ki jól csapattársként. Ezen mondjuk vélhetően senki nem lepődött meg.

A 2019-es idényt Ocon a Mercedes tesztpilótájaként töltötte, 2020-ban pedig a Renault-nál tért vissza. Ricciardóval azonban nem voltak nézeteltérések, leginkább azért, mert az ausztrál pilóta általában jóval előrébb volt nála. A következő évben Fernando Alonso érkezett az időközben Alpine-ná váló alakulathoz, akivel az első évben szintén jól ment az együttműködés. A legjobb példa erre a hungaroringi futam, ahol a spanyol versenyző sokáig hősiesen védekezett Lewis Hamilton ellen, aki így nem tudta utolérni a versenyt megnyerő Ocont.

2022-ben viszont fordult a kocka. Ocon már Dzsiddában is hajmeresztő módon védekezett Alonso ellen, de a Magyar Nagydíjon eszkalálódott igazán a konfliktus. A francia versenyző kanyarokon keresztül keményen védekezett csapattársa ellen, aki erre a rádióban közölte, hogy soha életében nem látott még ilyen védekezést.

Az a bizonyos pont az i-re a brazíliai sprintfutamon került fel. Ocon ismét leszorította Alonsót, akinek így át kellett szánkáznia a rázókövön. A kétszeres F1-es világbajnok aztán maga is hibázott, aminek következtében megsérült a szárnya, ezzel együtt nagyon megorrolt Oconra. „Nem, nem igazán, nincs rá szükségem – válaszolta akkor arra a kérdésre, hogy megbeszélik-e a történteket. – Még egy futam, és vége, végre.”

Tavaly aztán Gasly érkezett az Alpine-hoz Ocon mellé, akivel köztudottan nincsenek jó viszonyban. A két francia versenyző már a harmadik futamon, Ausztráliában összeütközött, amivel lenulláztak egy jó eredményt, de a sportfelügyelők versenybalesetnek nyilvánították az esetet. Azóta is időről időre vannak konfliktusok, de egészen mostanáig nem ütköztek össze újra.

Most viszont ez megtörtént, és ha Ocont eltiltják, az nemcsak azt vetítheti előre, hogy legkésőbb év végén távozik az Alpine-tól, hanem a további pályafutását is veszélyeztetheti. A hírek szerint több csapat is érdeklődik iránta, ám az egészen biztosan nem vetne rá jó fényt, ha csapata ennyire drasztikus döntést hoz annak érdekében, hogy betartsa az istállón belüli játékszabályokat.

F1-es karrierje is zátonyra futhat a Monacóban főnökét feldühítő pilótának

Friss