back to top
2024. november 22. 05:01

KezdőlapF1Tényleg vége a Red Bull egyeduralmának? – fontos tanulsággal szolgált az F1-es...

Tényleg vége a Red Bull egyeduralmának? – fontos tanulsággal szolgált az F1-es hétvége első napja

-

Bár a pole pozíciót és a győzelmet így is megszerezhetik, nagyon úgy tűnik, hogy a Red Bull gondjai Montmelóban sem múltak el, és ismét többcsapatos harcnak nézünk elébe. A körülmények ugyan várhatóan némileg megváltoznak a hétvége további részére, de a pénteki nap így is fontos tanulsággal szolgált.

Sokan az idei szezon legfontosabb hétvégéjének harangozták be a Spanyol Nagydíj fordulóját. Ennek oka, hogy a montmelói pálya egyfajta lakmuszpapírnak számít, hiszen általában nagyon jól megmutatkoznak rajta az autók erősségei és a gyengeségei. Éppen ezért mindenki kíváncsian figyelte a Red Bullt a pénteki szabadedzéseken, hogy az előző helyszínekhez hasonlóan küszködnek-e. A rövid válasz az, hogy igen, az egyensúlyi nehézségek továbbra is fennállnak, de ezzel együtt sem kizárt, hogy Max Verstappen mindent visz.

A hétvégi lesz az év legfontosabb Forma–1-es futama?

Az elsőnél jóval mérvadóbb második szabadedzésen Lewis Hamilton végzett az élen, ugyanakkor Mark Hughes, a The-Race.com szakírója szokásos pénteki cikkében felhívta a figyelmet arra, hogy a hétszeres világbajnok a legjobb körülmények között, a korábbinál alacsonyabb pályahőmérsékletnél autózta meg leggyorsabb körét. Ugyanez vonatkozik a meglepetésre negyedikként záró Pierre Gaslyra is.

Hamilton a leggyorsabb pénteken – a Mercedes Barcelonában is bejelentkezett egy erős eredményre?

Összességében kijelenthető, hogy egyik csapat sem találta meg az ideális egyensúlyt, de a Mercedes a jobbak közé tartozott ebben a tekintetben. Persze nem is volt könnyű dolguk, hiszen a pálya hőmérséklete nagyrészt 46-47 fokos volt, ami jelentősen megterhelte az abroncsokat, főleg a bal elsőt. A mérnökök helyzetét a Pirelli is megnehezítette, hiszen a gumiszállító kifejezetten magas, 25 psi minimális nyomást írt elő a kérdéses abroncsra. Ennek tetejében pedig kisebb-nagyobb mértékben mindenki alulkormányzottsággal küszködött.

A szezon korábbi szakaszában nyilvánvalóvá vált, hogy ahogyan a csapatok egyre alacsonyabb hasmagassággal tudják működtetni a kocsijaikat, úgy egyre nagyobb kompromisszumot kell kötni a kis és a nagy sebességű kanyarok között. Ha egy lassú kanyarban az autó jól működik, akkor a gyors kanyarban általában rossz az egyensúly, ha pedig a szárnyak elég hatékonyak a tempós kanyarokban, akkor kis sebesség esetén ez már nem mondható el.

Különösen nagy gondot okozott ez a Mercedesnek, ahol korábban mindkét típusú kanyarra be tudták állítani az autót, de csak úgy, hogy vagy az egyikben, vagy a másikban működjön. Kanadában viszont nagyot léptek előre, elsősorban az új első szárnynak köszönhetően. Nem véletlen, hogy az elem a Red Bull figyelmét is felkeltette, akik arra gyanakodnak, hogy az alkatrész menet közben túlságosan elhajlik.

A Red Bull a Mercedes szárnya körül szaglászik – lehet, hogy szabálytalanságot gyanítanak?

Ami a bikásokat illeti, a csapat továbbra is az aerodinamikai egyensúly hiányával küszködik, ráadásul a jelek szerint a felfüggesztés még mindig nem elég hatékony a kerékvetőknél. Az energiaitalosok előnye korábban abból származott, hogy alacsonyabb hasmagassággal tudták működtetni a versenygépet, mint a többiek, de ez már nincs így. Ennélfogva nem tudnak akkora leszorítóerő-többletet termelni, ellenben az egyensúlyproblémák a jelek szerint jobban sújtják őket, mint a Ferrarit vagy a McLarent.

A legjobb szektoridők alapján viszont még így is Verstappen bizonyult a leggyorsabbnak, kicsivel megelőzve Lando Norrist. Ugyanakkor ez Montmelóban nem annyira mérvadó, mint máshol, hiszen minél jobban nyomja valaki a kör elején, annál inkább elfogynak a gumijai a kör végére. Ennélfogva nem valószínű, hogy a három leggyorsabb szektort egyszerre is össze tudta volna rakni.

A címvédő egyébként végig alulkormányzottságra panaszkodott, elsősorban a 3-as és a 4-es kanyarokban. Persze ezzel együtt is megvolt a tempója, így a problémák ellenére is megszerezheti a pole pozíciót, de ehhez az ő extra teljesítményére is szükség lesz. A Red Bull gondjait egyébként jól megmutatja Sergio Pérez szereplése, illetve nyilatkozata. „Rengeteg változtatást hajtottunk végre, és elvesztettük a fonalat – fogalmazott. – Este minden apró részletet ki kell szednünk belőle.”

A Ferrari és a McLaren egyaránt könnyebben vezethetőnek és kiegyensúlyozottabbnak tűnt a Red Bullnál. Carlos Sainz és Norris nagyjából egy időben teljesítették a lágy gumis hosszú etapjukat, melynek során az elején a spanyol versenyző volt a gyorsabb, de a 7. kör után fordult a kocka, és egykori csapattársa ledolgozta az addig összeszedett hátrányát. Ami a Mercedest illeti, George Russell fékproblémákkal küszködött, míg Hamilton kicsit később teljesítette a versenyszimulációját, mint a másik három istálló tagjai, és bár elmaradt tőlük, de csak kicsivel.

„Hogy lehettünk ilyen hülyék?” – így gyulladt fel a villanyégő a fejek felett a Mercedesnél

Hozzá kell tenni, hogy a körülmények várhatóan megváltoznak a hétvége további részére, és a levegő, illetve az aszfalt hőmérséklete nem lesz ennyire extrémen magas, ennélfogva a gumikopás mértéke vélhetően alacsonyabb lesz. Ezzel együtt a pénteki nap fontos tanulsággal szolgált: immáron nagyon nehéz elérni, hogy az autó egyszerre rendelkezzen magas leszorítóerővel és jó aerodinamikai egyensúllyal, ami a szezon későbbi részében is fontos tényező lehet.

Az Alpine vélhetően utóbbira törekedett Gaslyval, de persze a francia pilóta pozíciója nem reális. Az RB fejlesztései viszont egyelőre nem működnek, ahogyan az Aston Martin szenvedése is tovább folytatódott. „Messze vagyunk az egyensúlyi tartományunktól – jelentette ki Fernando Alonso. – Sok mindent kell még megoldanunk.”

Friss