back to top
2024. július 13. 18:04

KezdőlapF1Az FIA ajándéka volt Hamilton dobogója, vagy tényleg nem érdemelt büntetést a...

Az FIA ajándéka volt Hamilton dobogója, vagy tényleg nem érdemelt büntetést a Sainz elleni manőver?

-

Lewis Hamilton megúszta a büntetést a Spanyol Nagydíjon a Carlos Sainz elleni előzés után, de vajon tényleg nem kellett volna szankcionálni a hétszeres világbajnokot?

Noha nem rajtolt jól és a 3. helyről visszaesett a 4.-re, Lewis Hamilton végül dobogón zárta a Spanyol Nagydíjat. Azt a Spanyol Nagydíjat, amelynek 19. körében kis híján minden esélyét elveszítette a pódiumra, hiszen amikor Carlos Sainzot előzte az egyes kanyarban, a két autó enyhén összeért, a felügyelők pedig nem sokkal később vizsgálni kezdték, hogy a hétszeres világbajnok nem követett-e el szabálytalanságot. Végül úgy határoztak, hogy nem büntetik a 39 esztendős versenyzőt.

A büntetés elmaradásával természetesen Sainz nem értett egyet, és már menet közben megjegyezte, hogy minek a szabálykönyv, ha a felügyelők nem követik azt. De nézzük, mit mondanak a szabályok: belső íven történő előzésnél az alábbi esetekben kell helyet hagyni az előzött autónak, ez esetben Sainznak.

  • ha az előző autó (Hamilton) első tengelye legalább az előzött autó tükre mellé ér legkésőbb a kanyarcsúcspontig
  • az előző autót biztonságos, kontrollált módon vezetik a teljes manőver során (bejárat, csúcspont, kijárat)
  • az előző autó nem szorítja le (szándékosan) az előzött autót a kanyarkijáraton, amibe beletartozik, hogy igazságos, elfogadható helyet hagy az előzött autónak a kanyarcsúcsponttól a kijáratig
  • az előző autó a pálya határain belül képes teljesíteni a kanyart.

Az első feltétel teljesült, Hamilton első tengelye ugyanis már a kanyarkijárat előtt elérte a Ferrari tükreinek tengelyét. A második, azaz az autó kontrollált módon történő vezetése már nehezebb dió, hiszen Sainzot a Miami Nagydíjon megbüntették, amikor megcsúszott, és megrongálta Oscar Piastri első szárnyát. Hamilton ebben az esetben egy pillanatra szintén ellenkormányzásra kényszerült, és a felvételek alapján úgy tűnt, enyhe kontakt is volt a két autó között, ám egyik sem sérült meg. A felügyelők ezért alighanem úgy érezték, hogy ez még pont belefért, és a megcsúszás nem változtatott Sainz helyzetén.

A harmadik pont megint csak megítélés kérdése. Hamilton alighanem nem hagyott Sainznak egy teljes autónyi helyet a külső íven, viszont azt sem lehet mondani, hogy leszorította volna a Ferrarit, miközben a négyes pontnak eleget téve egyértelműen a pálya határain belül maradt. Az pedig, hogy utána a kettes kanyarba befordult, már más megítélés alá esik, és ha az első kanyarban teljesítette a szabályos előzés feltételeit – amit a felügyelők szerint megtett –, akkor Sainz ott már nem várhatta el a helyet, hiszen a belső ívre kerülve az ő első tengelye nem ért legalább a Mercedes tükreinek tengelyébe.

Azért nem büntették meg Hamiltont Miamiban, mert Alonsónak túl jók a képességei?

Friss