back to top
2024. szeptember 17. 23:05

KezdőlapF1„Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem” – Newey ismét felidézte Senna „ostoba”...

„Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem” – Newey ismét felidézte Senna „ostoba” tragédiáját

-

Adrian Newey kijelentette, mivel korábban már-már ellenségként tekintett Ayrton Sennára, gyorsan el kellett sajátítania egy alapvető viselkedési normát vele szemben. A brit szakember ismét felidézte a háromszoros világbajnok halálát és azt, hogy ez milyen hatással volt rá.

Adrian Newey az Aston Martinhoz igazol, és ezen apropóból a ’High Performance’ podcast vendége volt. A műsorban ugyanakkor messze nem csupán erről az aktualitásról beszéltek, hanem számos másik témát is említettek. Többek között Ayrton Senna, illetve az ő tragédiája is szóba került, a közelmúltban már nem először.

Alonsót már most kikiálthatjuk háromszoros F1-es világbajnoknak?

A 65 éves szakember a könyvében részletesen ír a történtekről, szűk egy éve pedig az F1 hivatalos podcastjában is beszélt a brazil legendáról. Az akkori és a mostani mondandója között van némi átfedés, de azért olyasmi is elhangzott, ami 2023-ban nem. Azt például mindkét alkalommal megemlítette, hogy amikor Senna a McLarennél versenyzett, már-már ellenségként tekintett rá, most pedig elárulta, hogy ez furcsa nehézséget okozott neki. „Emlékszem, Ayrton egyfajta Nemezis volt, majd a McLarentől átigazolt hozzánk – idézte fel. – Gyorsan hozzá kellett szoktatnom magam, hogy Ayrtonnak hívjam, ne Sennának.”

„Az én hibám volt” – Senna tragédiájáról beszélt a brazil legenda vesztét okozó autó tervezője

Ebben azonban a háromszoros világbajnok is segített neki, hiszen viselkedésének, az autó részletei iránt mutatott érdeklődésének köszönhetően „nem lehetett nem kedvelni”. Azonban az 1994. május 1-én történt tragédia következtében csak nagyon rövid ideig dolgozhattak együtt. Newey-nak korábban eszébe sem jutott, hogy tevékenysége ilyen jellegű felelősséggel jár.

„Akkor már néhány éve én voltam a felelős az autó tervezéséért – emlékezett vissza. – Először az IndyCarban: az első kocsi, amelyért teljes mértékben én voltam a felelős, az a March ’85-ös IndyCar-autója volt, aztán ez folytatódott előbb az IndyCarban, majd a Forma–1-ben. Hülyén hangzik, de soha az életben nem gondoltam rá, hogy érezném magam, ha valaki súlyosan megsérülne egy olyan autóban, amelyért én vagyok a felelős, vagy még rosszabb.”

Ami magát a balesetet, illetve az azt követő pillanatot illeti, Newey szerint a szurkolók felől érkező zaj volt a legnyomasztóbb. Ők maguk a csapatnál természetesen abban bíztak, hogy nem történt nagyobb baj, de nem sokáig reménykedhettek. „Szerintem ez volt a legmélyebb érzés, amely valaha átjárt: hogyan lehetett elveszteni egy ilyen csodálatos embert egy ennyire ostoba balesetben? – tette fel a költői kérdést. – Illetve egy ennyire balszerencsés balesetben, hiszen ha nincs a lengőkar, akkor nem is sérült volna meg.”

Éveken át bűntudata volt az utolsó embernek, aki Senna szemébe nézett

Newey már korábban is felidézte, hogy ekkor komolyan foglalkoztatta a visszavonulás gondolata, amit most ismét megerősített. Ráadásul ő is a vádlottak között volt abban a perben, amelyet a Williams akkori technikai vezetése ellen indítottak. „Ugyanebben az időszakban Patrick [Headet, a Williams mérnökigazgatóját] és engem megvádoltak gondatlanságból elkövetett emberöléssel, és körülbelül tíz évig tartott [a per] – fogalmazott. – Ez nyomást jelentett, de számomra nem ez volt a fő szempont, hanem az, hogy én személyesen milyen szerepet játszottam a történtekben.”

Newey-t végül felmentették a vádak alól, de a közvélemény a mai napig nem tudja biztosan, hogy mi okozta magát a becsapódást. Eltört a kormányrúd? Az autó alja hozzáért az aszfalthoz, így eltűnt a leszorítóerő? Esetleg valami más? A brit tervezőzseni szerint mindkét elmélet esetében vannak annak ellentmondó információk.

„Nem hiszem, hogy valaha is százszázalékos biztonsággal megtudjuk, mi történt – vélekedett. – Semmilyen adat nem utal arra, hogy a kormányrúddal probléma lett volna. Amit viszont az adatok mutatnak, hogy a kocsi kitört oldalra egy olyan kanyarban, ahol nem lett volna szabad. A [biztonsági autós fázis utáni] első kört képes volt padlógázon teljesíteni, szóval akkor a másodikat hogy a pokolba nem? Az első körben volt egy necces pillanata, de megfogta, a másodikban pedig a guminyomásnak elég magasnak kellett volna lennie.”

Akármi is történt, az tény, hogy az autó az alacsony hasmagasság miatt aerodinamikailag instabil volt, Senna viszont így is a határon ment, pláne annak tudatában, hogy Imolába pont nélkül érkezett meg. Ennek fényében Newey, ha közvetetten is, de mindenképpen hibásnak érzi magát. „Az, hogy Ayrton elvesztette az első három [valójában kettő – a szerk.] versenyt, determinálta, hogy azt a futamot nagyon meg akarja nyerni – magyarázta. – Ezzel a felelősséggel kell együtt élnem.”

Itt töltötte élete utolsó éjszakáját Ayrton Senna – a szobában mindent ugyanúgy hagytak

Friss