back to top
2024. szeptember 19. 19:24

KezdőlapF1Csak idő kérdése, és kitör a belháború a McLarennél?

Csak idő kérdése, és kitör a belháború a McLarennél?

-

Rendkívül nehéz helyzetbe kerülhet a McLaren, hiszen ugyan Lando Norrisnak lenne nagyobb esélye megszerezni az egyéni világbajnoki címet, de Oscar Piastri az utóbbi időszakban jobb formában versenyez nála. Mindez már az idei évben is komoly fejfájást okozhat a csapatnak, 2025-ben pedig a csapatvezetésnek nagyon résen kell lennie, hogy ne robbanjon az a bizonyos bomba.

Immáron hetek óta téma a Forma–1-es világsajtóban a McLaren helyzete. A wokingi istálló kifejezetten jól szerepel az utóbbi időszakban, és az Azeri Nagydíjon átvették a konstruktőri első helyet a Red Bulltól, de a központi téma nem ez, hanem a két pilóta menedzselése. Mindez már most sem könnyű feladat, de könnyen lehet, hogy idővel csak egyre nehezebb lesz.

Ami vitathatatlan, hogy jelen állás szerint messze Lando Norrisnak van a legnagyobb esélye arra, hogy az egyéni tabellán év végére elkapja Max Verstappent, aki mostanában csak szenved az RB20-assal. A bakui hétvége előtt a McLarennél ki is jelentették, hogy innentől kezdve a brit versenyzőt fogják támogatni, csak ezt a mostani helyzetben egyszerűbb mondani, mint megvalósítani.

Több évtizedes rekordok is megdőlhetnek, ha a Red Bull mélyrepülése miatt Verstappen is elbukik

Olyannyira, hogy múlt héten egészen konkrétan ennek fordítottja történt: a 24 éves pilóta elbaltázott időmérője után őt utasították, hogy tartsa fel Sergio Pérezt, ami kulcsfontosságú volt a másik autót vezető Oscar Piastri győzelmében. Persze utólag lehet mondani, hogy Norris semmit nem vesztett ezen, de mégiscsak furcsa a tabella állásának fényében, nem beszélve a pár nappal korábbi kommunikációról.

Piastri a mérnökével, a McLaren magával „szállt szembe” – így győzték le a Ferrarit és a Red Bullt

Ráadásul az, hogy Piastri a futamon előrébb van Norrisnál, nem egyedi eset, sőt, az utóbbi öt viadalon ennek fordítottja volt a kivétel. A Holland Nagydíjat leszámítva ugyanis a hungaroringi és a bakui hétvége között rendre az ausztrál versenyző zárt előrébb vasárnap. Persze lehet mondani, hogy hazánkban Norris elengedte, de eleve csak a boksztaktikának köszönhetően változott a sorrend kettőjük között.

Ami a pontokat illeti, az utóbbi három alkalmat figyelembe véve mindketten 55 egységnél tartanak (csak Charles Leclerc volt eredményesebb náluk 58-cal), de Norris csak a három leggyorsabb körének köszönheti az egált. A Magyar Nagydíj óta eltelt időszakban viszont már Piastri a legeredményesebb, sőt, Scott Mitchell-Malm, a The-Race.com szakírója felhívta a figyelmet, hogy – bármilyen hihetetlen is – a májusi imolai futamtól kezdve mostanáig a McLaren ifjabbik versenyzője több pontot gyűjtött csapattársánál.

Persze mindez nem azt jelenti, hogy a tendencia az év végéig folytatódik, azt pedig pláne nem, hogy Piastri jelenleg jobb pilóta lenne Norrisnál. Az időmérőkön még mindig utóbbi a gyorsabb, és talán a plafonja is magasabban van, amit Zandvoortban meg is mutatott. És ha már a Holland Nagydíj szóba került, Piastri tempója akkor is jelentősen elmaradt csapattársáétól, ahogyan az korábban Szuzukában, Sanghajban és Montmelóban is történt.

Kegyetlennek kellett volna lennie Piastrival a McLarennek? – ezért nem volt az

Azt viszont a másodéves pilóta már bő másfél F1-es idény alatt megmutatta, hogy nem lehet belőle második számú versenyzőt csinálni. Ráadásul az elmúlt hónapokban ő nyújtja a kiegyensúlyozottabb teljesítményt csapaton belül, amire persze lehet mondani, hogy rajta kisebb a nyomás, de a másik oldalon itt van a négyéves tapasztalatbeli előny. Ebből pedig akár az is következhet, hogy hosszabb távon nagyobb a benne rejlő potenciál, mint Norrisban.

A McLarennek viszont egyelőre a mostani idény kihívásait kellene megoldania. A fentiek ellenére továbbra is egyértelmű, hogy Norrist kell segíteni, és ha a brit pilóta visszakerül csapattársa elé vagy legalább a környékére, akkor ebből nem is lesz probléma. Ha viszont tartósan mögötte marad, akkor gyorsan változhat a helyzet, pláne egy nullázás esetén, hiszen mostanra 32 pontra csökkent a különbség kettőjük között.

Ha viszont a mostani idény hátralévő része ilyen tekintetben nagyobb probléma nélkül le is zajlik, akkor is adódik a kérdés: mi lesz 2025-ben? Mivel a csapatok ekkor már javában az új szabályokra fognak készülni, az erősorrendben nem várható nagy változás, vagyis a McLaren alighanem a világbajnoki címért fog harcolni. Ha pedig Piastri tartósan Norris fejére nő, akkor talán csak idő kérdése, és felrobban az a bizonyos bomba, ahogyan az 2007-ben is történt Fernando Alonso és Lewis Hamilton esetben. Könnyen lehet, hogy egy ilyen forgatókönyvnek ezúttal is egy másik csapat és annak versenyzője örülne a legjobban, mint anno Kimi Räikkönen…

Friss