back to top
2024. október 09. 17:03

KezdőlapF1Vb-címe a füst és lángok ködébe veszett, majd Hamilton szabotázzsal vádolta a...

Vb-címe a füst és lángok ködébe veszett, majd Hamilton szabotázzsal vádolta a Mercedest

-

Lewis Hamilton esélyei 8 évvel ezelőtt, a Maláj Nagydíjon mentek szó szerint füstbe a 2016-os világbajnoki címre, ami után a brit versenyző elkezdte hibáztatni a Mercedest.

8 évvel ezelőtt a mai napon rendezték a 21 futamos 2016-os Forma–1-es szezon 16. versenyét, a Maláj Nagydíjat. Szepangban folytatódott a hibrid-éra első éveit, így a 2016-os idényt is uraló Mercedes versenyzőinek küzdelme a világbajnoki címért – az összetettben 273 ponttal Nico Rosberg állt az élen, de Lewis Hamilton mindössze 8 pontos lemaradásban követte. A szabadedzések az Ezüstnyilak teljes dominanciáját hozták, majd több mind 4 tizedmásodperces előnnyel Hamilton szerezte meg a pole-t csapattársa előtt.

A 2016-os szezon legnagyobb botránya hónapokkal azelőtt, a Spanyol Nagydíjon esett meg:

Drasztikus megoldáshoz folyamodott a Mercedes Hamilton és Rosberg legnagyobb ütközése után

A brit világbajnokra a rajt után aztán rámosolygott a szerencse, Sebastian Vettel ugyanis elszámolta magát az első kanyarban és megforgatta Rosberget, aki így visszaesett az utolsó helyre. Hamilton eközben senkitől sem zavartatva ellépett az élen, és úgy tűnt, hogy győzelmével visszaveszi az első helyet a pontversenyben, ám a 40. körben füst és lángok csaptak fel az autójából a célegyenesben, miközben a rádióból bejátszották a W07-est leparkoló Hamilton elhíresült „oh noo” kiáltását.

A futamot a címvédő kiesésével az élre álló Daniel Ricciardo nyerte Max Verstappen előtt – ez volt a Red Bull első kettős győzelme a hibrid érában –, míg Rosberg egészen a 3. helyig kapaszkodott vissza, így ahelyett, hogy Hamilton 5 pontos előnnyel hagyta volna el Malajziát, 23 pontra nőtt a hátránya. A német ezután Japánban is győzött, és ekkor már 33 ponttal vezetett, így Hamilton hiába nyerte meg az utolsó négy futamot, Rosbergnek elég volt mind a négyszer a második helyen célba érnie ahhoz, hogy világbajnok legyen.

Ricciardo megnyeri a Maláj Nagydíjat:

Hamilton nehezen viselte kiesést

Miközben Michael Schumacher személyében Hamilton olyan pilótát váltott a Mercedesnél 2013-ban, akivel kapcsolatban rengetegen kiemelik azok közül, akikkel együtt dolgozott, hogy soha nem kritizálta nyilvánosan a csapatát, amivel rengeteg barátot és szövetségest szerzett, Hamiltonra még manapság is jellemző, hogy nem fogja vissza magát, majd utólag igyekszik kozmetikázni a szavait. Ez történt az idei Szingapúri Nagydíj után is, illetve az idei szezon elején is tett célzásokat arra, hogy a Mercedes nem támogatja eléggé, de hasonlóan nyilatkozott a malajziai kiesését követően is.

„Valaki nem akarja, hogy nyerjek az idén. Annyi motort gyártunk versenyzőknek (a Mercedes akkor a gyári istállóján kívül három másik csapatnak szállított motort az F1-ben – a szerk.), de az idén mindig csak az enyém romlik el. Valakinek válaszokkal kell szolgálnia nekem, mert ez elfogadhatatlan. Egyszerűen csak nem hiszem el, hogy van nyolc Mercedes-motoros autó, és csak az én motorjaimmal történik ez. Valami egyszerűen nincs rendben. Ez egy vadonatúj motor volt. Ez furcsa. Csak az enyém romlik el” – fakadt ki Hamilton a futam után a kamerák előtt.

Képzelhetjük, hogy ez hogyan csapódik le a csapaton belül, azoknak a mérnököknek és szerelőknek a körében, akik a családjukat hátrahagyva dolgozzák ki a belüket napról napra azért, hogy jó autót adjanak a pilótáknak.  Talán nem véletlen, hogy kicsit később, a Mercedes sajtóbeszélgetésén Hamilton már igyekezett finomabban fogalmazni, és kissé mentegetni magát a korábban elhangzottak miatt. „Amikor kiszállsz az autóból, miután az élen állva elromlott a kocsi, elég nehéz folyton pozitív dolgokat mondani. Elképesztő sikereket értünk el az utóbbi két évben, amelyekért nagyon hálás vagyok. Ezek a srácok annyira keményen dolgoznak, és mindannyiunknak fáj ez most” – mondta.

Lewis Hamilton, Mercedes, Maláj Nagydíj, 2016
Hamilton Mercedesét negyedszer sújtotta a brit pilóta hétvégéjét hátráltató technikai hiba 2016-ban / Fotó: STUDIO COLOMBO / PIRELLI

Amikor pedig megkérdezték tőle, hogy kire gondolt akkor, amikor arról beszélt, hogy „valaki” nem akarja, hogy nyerjen, mosolyogva „egy magasabb erőt” kezdett emlegetni. „Úgy érzem, hogy a fickó odafönt, vagy egy magasabb erő közbeavatkozik egy kicsit. Áldott vagyok a lehetőségért, hogy itt lehetek ebben a nagyszerű csapatban, és időről időre rengeteg győzelmet aratok és rekordot döntök meg. Hálát kell éreznem. Ha az év végén ez a magasabb erő nem akarja, hogy bajnok legyek mindazok ellenére, amit ezért tettem, akkor el kell fogadnom ezt. Amíg úgy fejezem be az évet, hogy tudom, mindent beleadtam, addig ez minden, amit kérhetek.”

Benne maradhatott a tüske

A szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjon Hamilton kissé kétes eszközökhöz folyamodva mindent megtett, hogy az élen haladva szándékosan lassan vezetve az üldözők martalékává tegye a második helyen autózó Rosberget, aki azonban így is második lett, a terv tehát nem jött be. A verseny utáni sajtótájékoztatón a helyszínen levő újságírók azonban mintha nem Rosberg szezonbeli teljesítményével, hanem inkább Hamilton vereségével lettek volna elfoglalva, amit a versenyzője taktikájával láthatóan egyet nem értő, anarchiát emlegető Toto Wolff meg is jegyzett, de előtte még elmondta, hogy Hamilton a malajziai kiesés nélkül világbajnok lett volna.

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, 2016, Abu-dzabi Nagydíj
Az abu-dzabi dobogón is látszott Hamiltonon a csalódottság / Fotó: STUDIO COLOMBO / PIRELLI

„Az idén egyértelműen Malajzia vette el tőle a bajnoki címet – közölte, majd mintha a következő szavait kissé a pilótájának is címezte volna. – Az embernek méltósággal kell nyernie és veszítenie. Ez technikai sport, ha az aszfalton ülnének a rajtrácson, nem jutnának messzire. Ez a csapat a legjobb autót adta nekik az elmúlt három évben, és győzelmekhez, valamint bajnoki címekhez segítette őket. Alkalmanként ez a csapat cserbenhagyta őket, de kevesebbszer tette ezt, mint ahányszor miatta ünnepelhettek.”

Hamiltonra azonban legfeljebb csak mérsékelten hatottak ezek a szavak, néhány héttel később, a Time magazinnak ugyanis öntött még egy kis olajat a tűzre, miután elmondta, „fájdalmas hetek” állnak mögötte. „A csapat feladata az, hogy mindkét pilótának azonos feltételeket biztosítson. Sajnos én nem kaptam meg az azonos feltételeket, mert a garázs felém eső oldalán történtek hibák, míg a másikon nem. Ez nagyobb hangsúlyt helyez arra, hogy ki kell használnom minden lehetőséget” – jelentette ki, majd elmondta, a szezonzárón szerinte „semmi veszélyeset” nem csinált, és újra megtenné, mert „az ember azért van ott, hogy harcoljon.”

Hamilton tényleg csak kifogásokat gyárt, vagy inkább kivételes képességei sodorják bajba?

Friss