A Ferrari pilótái a 3., illetve a 4. helyen zárták a Las Vegas-i Nagydíjat, majd Charles Leclerc levezető körben előadott műsora szükségtelenül irányította a figyelmet a maranellóiakra. De vajon mivel volt ennyire elégedetlen?
Charles Leclerc látványos dühkitörést mutatott be a Las Vegas-i Nagydíj leintése után, mivel úgy érezte, hogy Carlos Sainz nem tartotta be a verseny előtt megbeszélteket. A monacói pilóta és csapattársa többször is helyet cseréltek a futam során, utoljára akkor, amikor Leclerc a második kerékcseréjéről visszatérve azt az infót kapta, hogy a néhány körrel korábban kereket cserélő Sainz nem fogja őt megelőzni, de mégis megtette. „Carlosnak szóltak, hogy ne előzzön meg” – szólt Leclerc fülére Bryan Bozzi versenymérnök, miközben a 16-os rajtszámú Ferrari még a bokszutcában haladt, majd amikor visszatért a pályára, Bozzi már azt mondta Leclerc-nek, hogy „[Sainznak] szóltak, hogy ne helyezzen nyomás alá.”
Sainz eközben csak a második üzenetet kapta meg, olyat ugyanis nem mondott neki a csapat, hogy nem előzhet. Előbbit is azért emelték ki neki, mert fontos volt a gumik körültekintő módon történő felmelegítése, máskülönben hamar elkezdtek szemcsésedni, a Ferrari pedig el akarta kerülni, hogy Leclerc védekezni kezdjen a csapattársa ellen, és ezzel túl nagy terhelést rójon az abroncsokra. Csakhogy Sainz valósággal ráesett a monacói hátsó szárnyára, majd az első DRS-zónában simán elviharzott mellette, Leclerc-nek így esélye sem volt a védekezésre. A spanyol versenyző pedig ezzel teljesítette a kérést: nem helyezte nyomás alá Leclerc-t, viszont ettől függetlenül megelőzte.
Innentől kezdve Leclerc Sainz mögött haladt, majd néhány körre beszorult a csapattársa által később megelőzött Max Verstappen mögé, hogy aztán ő is elmenjen a holland mellett, és végül valamivel több mint 2 másodpercre a spanyoltól, a 4. helyen fusson be. „Minden kiba**ott alkalommal rába**ok arra, hogy kedves vagyok. Minden kiba**ott alkalommal. Nem is arról van szól, hogy kedves vagyok, csak tisztelettudó. Tudom, hogy be kell fognom, de mindig ugyanez van, szóval… Édes kiba**ott Istenem” – jött a dühkitörés a leintés után Leclerc-től, amit elsőre sokan a második kerékcsere után történteknek tulajdonítottak.
Mi történt valójában?
Leclerc verseny utáni szavaiból aztán világossá vált, hogy nem konkrétan, vagy nem kizárólag az a problémája, hogy Sainz megelőzte őt a második kerékcsere után. „Csak egy kicsit [frusztrált vagyok] – mondta a Sky Sports-nak. – De rendben van. Minden alkalommal, amikor ehhez hasonló frusztrációt érzek, nem mindenki számára ismert ennek a háttere, és nem szükséges, hogy részletekbe menjek azzal kapcsolatban, amit megbeszéltünk, úgyhogy ennél többet nem fogok mondani. Igen, frusztráló, de a csapat szempontjából nem változtatott semmin, noha az egyéni pontverseny miatt is az, mert a második hely mindig szép, de végső soron ez rendben van” – utalt arra, hogy számára elérhető a jelenleg Lando Norris által birtokolt második hely az összetettben.
„Szerintem megtettem az én részemet az első etapban, amikor a gumijaim teljesen elfogytak. Nem akartam harcolni, úgyhogy elengedtem Carlost, a többi pedig… Csapaton belül megbeszéljük. Nem akarok részletekbe menni” – folytatta, de amikor tovább faggatták, elárulta, hogy „nem arról van szó, hogy a csapat egyikünket vagy másikunkat favorizál”, hanem inkább „dolgokról, amit mondtak, és amik nem lettek tiszteletben tartva.”
Ezután kijelentette, hogy már így is túl sokat árult el, többet nem akar, és „csak frusztráló, amikor ilyesmi történik, de megértem, hogy nem mindenki érti.”
Leclerc az olasz Sky-nak ezután közölte: „Nem vagyok boldog Carlos tette miatt, de nem fogok belemenni a részletekbe. Miért? Mert beszélünk ezekről a dolgokról a verseny előtt, és mindig én vagyok az, aki tiszteletben tartja ezeket a megállapodásokat. Mostantól viszont csak magamra fogok gondolni. Sajnálatos, hogy nem tudtam több pontot hozni Norrison.”
Leclerc tehát az első etapban önként elengedte Sainzot, majd a másodikban Sainz a csapatutasításnak eleget téve szintén félreállt, míg végül Leclerc a második kiállás után úgy vesztett pozíciót, hogy arra számított, csapattársa nem fogja támadni őt. Ugyanakkor hogy pontosan mi az, ami másként alakult ahhoz képest, amit a csapaton belül megbeszéltek, nem derült ki, és mivel Sainz még annyit sem akart mondani a médiának, amennyit Leclerc, továbbra sem ismerjük a pontos képet. „Megegyeztünk vele (Leclerc-rel), hogy semmit nem mondunk erről a médiának, mert ha itt beszélünk, azzal mindig csak zűrzavart keltünk. Ez egy kettőnk közötti ügy. Nem szoktam ilyenkor a rádiót sem bekapcsolni, és a sajtónak sem szeretek beszélni. Szerintem ez nem lenne valami szép dolog, és nem is szükséges” – nyilatkozta a spanyol pilóta az olasz Sky-nak, majd a brit testvércsatornának bővebben is kifejtette, hogy szerinte mi történt.
„Lewis [Hamilton] előtt voltunk, és már néhány kör óta kértem, hogy kiállhassak, úgyhogy mindketten rengeteg időt veszítettünk. Aztán volt ez a helyzet, amelyben el kellett engednem Charles-t, rengeteg időt veszítettem, és nem fogok hazudni, eléggé nem tetszik ez, de közben a Mercedes gyorsabb volt. Nem szeretem a rádiót arra használni, hogy panaszkodjak, vagy ilyesmi, és nem szeretek a sajtóban kritizálni, vagy demonstrálni, vagy bizonyítani, hogy nem vagyok boldog. Zárt ajtók mögött szeretem ezt megtenni, mert az ilyen megjegyzések a sajtóban soha nem vezetnek semmi jóra. Az egész helyzet egy kissé zavaros volt, és én vagyok az első, aki nem örül, de ez van.”
Aztán az FIA első három helyezettnek tartott sajtótájékoztatón folytatta:
„Szemcsésedtek az autóján a közepes keverékű gumik, így a kiállások előtt [Leclerc] elé kerültem, majd szemcsésedni kezdtek az én kemény abroncsaim, ő pedig gyorsan felzárkózott. Elnézve, hogy mi a helyzet, és hogy Lewis közvetlenül ott volt Charles mögött, biztos voltam bene, hogy a csapat meg fog kérni Charles elengedésére. Két-három alkalommal megkértem a csapatot, hogy hívjanak ki a bokszba, hogy ezzel eltakarítsanak az útból és kapjak egy új kemény szettet, mivel rengeteg időt veszítettem azzal, hogy el kellett engednem Charles-t és aztán védekeznem kellett Lewis ellen. Valamilyen oknál fogva nem hívtak ki, így a tervezettnél egy körrel később engedtem el Charles-t, és rengeteg időt veszítettem. Majd amikor kihívtak, mégsem tudtam kiállni. Gyanítom, hogy [Leclerc] nem boldog, de én sem vagyok az azzal, ahogyan a dolgokat kezelték. Ma senki sem boldog a csapatban, mert mindannyian kicsit többet vártunk.”
Sainz tehát amellett, hogy odaszúrt Leclerc-nek, amiért a csapatrádióban és a sajtóban panaszkodik, világossá tette, hogy a Ferrarival sem elégedett, mert szerinte a második etapja végén nem kezelték jól a helyzetet. Az év végén távozó spanyolról ugyanakkor kétségtelenül elmondható, hogy a teljes kép ismerete nélkül próbálta a saját kezébe venni a dolgok irányítását, hiszen amikor mérnöke először Leclerc elengedésére kérte, azt közölte vele, hogy az 5-ös kanyarban félreáll, ám végül nem állt félre, és helyette felvetette, hogy inkább a kör végén hívják ki őt a bokszba, amivel majd szabaddá válik az út a csapattársa előtt.
A Ferrari azonban Frédéric Vasseur csapatfőnök elmondása alapján nem akarta, hogy Sainz forgalomba térjen vissza, ezért kivártak, így a következő körben a spanyol végül csak kénytelen volt elengedni Leclerc-t. Ekkor aztán már behívták a bokszba, de a szerlelők nem álltak készen, ami miatt Sainznak az utolsó pillanatban, a fehér vonalat átvágva kellett a pályán maradnia. Hogy ezért miért nem büntették meg, arról testvéroldalunkon írtunk, a cikket alább olvashatja.
Hogy ebben az összetett helyzetben kinek mit kellett volna másképp csinálnia, azt nyilván meg fogják vitatni, miként azt is, hogy mennyire érdemes ilyen helyzetekben nyilvánosan kiakadni. „Szerintem inkább arról van szó, hogy ez a helyzet mindenkinek igazán nehéz volt. Ma este megvitatjuk, és nem lesz probléma – mondta Vasseur, majd azért kiemelte, hogy nem kellene a rádióban dühöngeni. – Mindig ugyanaz a történet. Kell-e megjegyzéseket tenniük [a rádióban] vagy nem kell. De tesznek, miközben nem mindig látják a teljes képet.”
A versenyigazgató figyelmetlensége miatt úszta meg a büntetést Sainz és a Ferrari?