2009-ben ezen a napon, március 29-én kezdte meg meseszerű idényét a Brawn GP, ám a felszín alatt óriási hiányosságok lapultak.
Alighanem sokan emlékeznek még a Forma–1 csodacsapatának tartott Brawn GP-re, amely 2009-ben végrehajtotta azt a valószínűleg megismételhetetlen tettet, hogy fennállása első és egyetlen évében világbajnok lett. Persze jobban a dolgok mögé nézve az nem csoda, hogy ütőképes autót hoztak össze, hiszen a BGP 001-est még a Honda fejlesztette óriási költségvetésből, ám mégis tündérmesébe illő a történet amiatt, ahogyan Ross Brawn és Nick Fry életben tartotta az istállót, amely a japánok kiszállásával metaforikusan lélegeztetőgépre került, és nagyon kevés emberrel és erőforrással maradt életben addig, amíg a Mercedes meg nem vásárolta.
A Brawnnak szárnya sem volt
Hogy a Honda kiszállása után Mercedes motorokra váltó csapatnak mennyire nehéz volt a helyzete, azt Mark Hughes idézte fel a Motor Sport Magazine online kiadásában.
A Honda 1 fontért eladta az istállót Ross Brawnnak és Nick Fry-nak, és némi pénzt is hagyott a kasszában, a Brawnnak viszont az alkalmazottak 40%-át el kellett küldenie, miközben ott spóroltak, ahol csak tudtak. Nem volt fejlesztési költségvetés, első osztályra szóló repülőjegyek, és versenyről versenyre szerződtek szponzorokkal, hogy bejöjjön egy kis bevétel. Button beleegyezett a fizetése csökkentésébe, Rubens Barrichello pedig F1-es léptékkel nézve fillérekért írt alá új szerződést.

A Brawnnak pedig nem csak vázból nem volt elég, hanem másból sem – a melbourne-i idénynyitón mindössze egyetlen tartalék első szárnyuk volt a két autóra, így aztán Button és Barrichello is fokozott óvatossággal kellett hozzáálljon a hétvégéhez a gyors, hibázást azonnal büntető utcai aszfaltcsíkon. Nick Fry ügyvezető igazgató pedig később elárulta, hogy a szezon elejétől a nyári szünetig 600 ezer fontot költöttek el, miközben voltak csapatok, amelyek versenyhétvégénként ennek a dupláját.
A Brawn tehát az autója gyorsaságán és a megmaradt szakemberek minőségén kívül semmiben nem hasonlított egy klasszikus élcsapatra, Jenson Button azonban 6 tizeddel szerezte meg a pole-t a leggyorsabb nem Brawn-autó (Sebastian Vettel Red Bullja) előtt, míg Rubens Barrichello odaért az időmérőn a második helyre. A március 29-i futamot azonban csak a brit kezdte jól, a brazil veterán kis híján összetörte az autóját, ami akár a Brawn teljes idényét átírhatta volna. Ám végül megúszta, hogy borzasztó rajtja után, a 9. helyre visszaesve az első kanyarban Heikki Kovalainen nekitolta őt Mark Webbernek, és még csak első szárnyat sem kellett cserélni a BGP 001-esen.

Ezután Button az élen mindent kézben tartva húzott el Vetteltől, Felipe Massától és Robert Kubicától, míg Barrichello megkezdte a felzárkózást, ami alatt újra közel került a „katasztrófához”, a 10. körben ugyanis a 6. helyért csatázva Kimi Räikkönennel is összeért, amitől már megsérült az első szárnya, viszont cserélni még mindig nem kellett. Button győzelmét később a biztonsági autó fenyegette, de remek ütemben hívták ki kerékcserére, majd még az is belefért, hogy a második kiállásnál egy beragadó kerékkulcs miatt időt veszítsen.
A Brawn GP történetéről Keanu Reeves nevével fémjelzett tavalyi dokumentum-sorozat egyébként páratlan betekintést nyújtva arra is kitér, hogy az istálló a leépítések miatt a kerékcserék során nem állt a helyzet magaslatán – a tankolást végző ember is elment, de az ausztráliai lassú cserék után újra leigazolták úgy, hogy csak a versenyhétvégékre utazott el, a köztes időben pedig vízvezeték-szerelőként dolgozott.

Barrichello eközben a 4. helyig jött fel, de mivel a gumijai vészesen elfogytak, ennél többen már nem reménykedhetett. Ám az utolsó előtti körben rámosolygott a szerencse: a 2. helyért viaskodó Vettel és a BMW-vel csodát művelő Robert Kubica összeakadt, amikor a német nem volt hajlandó elég helyet hagyni az őt előző lengyelnek, majd mindketten kiestek. Ezzel Barrichello feljött a 2. helyre és bebiztosította a Brawn kettős győzelmét, miközben az eltérő stratégián levő Kubica miatt egy ideig még Buttonnak is aggódnia kellett, hiszen a lelassuló Vettelhez és Barrichellóhoz hasonlóan ő is a lágyabb keveréken autózott.
Vettel és Kubica balesete:
Brawn GP and @JensonButton got their magical start to F1 with a debut win in 2009… but just imagine if it was Vettel or Kubica instead! 😮#F1 #AusGP pic.twitter.com/YkIgNTBiP4
— Formula 1 (@F1) March 21, 2024
A Brawn ezután Buttonnal sorra nyerte a versenyeket a szezon elején, ám a Red Bull rohamosan zárkózott rájuk, így a júniusi Török Nagydíjig szerzett 6 győzelmükhöz a szezon hátralevő részében már csak 2-t tettek hozzá, Button pedig Isztambulban nyert utoljára. Ám az előnyük kitartott és végül mindkét világbajnoki címet megnyerték.