back to top
2025. október 04. 09:40
Többi

    KezdőlapF1Az alig látható csatatér, ahol az F1-es csapatok „az életükért küzdenek”, és...

    Az alig látható csatatér, ahol az F1-es csapatok „az életükért küzdenek”, és próbálják átverni egymást

    -

    Az időmérők mindig is fontos részét képezték a Forma–1-nek, de manapság már a bokszutcában megkezdődik a csata. Ennek során a csapatok próbálják a lehető legjobb helyet megszerezni a sorban, és ennek érdekében olykor a többieket is megpróbálják megtéveszteni.

    Gyakori látvány a Forma–1-es időmérőkön, hogy a bokszutcában feltorlódik a sor. Hogy melyik versenyző hol van éppen ezen belül, annak korábban általában csak extrém körülmények esetén, például egyre vizesebb pályán volt igazi jelentősége. Idén viszont ez más, és a csapatok már ekkor valóságos háborút vívnak egymással.

    Ha ugyanis valaki túl korán megy ki a pályára, akkor nem a legjobb körülmények között futja meg saját gyorskörét, amelynek során ráadásul jó eséllyel utoléri a sor végét, hiszen az itt helyet foglaló versenyzők még csak kivezető körön vannak. Ha viszont túlságosan is hátra kerül, akkor azt kockáztatja, hogy nem ér fel időben, vagy ha mégis, a gumimelegítés akkor sem lesz ideális, ráadásul egy esetleges sárga zászlónak is jobban ki van téve. A két szélsőség között pedig olykor mindössze 1 másodperc a különbség.

    A témában a The-Race.com-on jelent meg egy cikk, amelyben leírják, hogy milyen folyamatok vezettek el idáig. Az egyik ok, hogy az idei évre különösen szorossá vált a mezőny, főleg annak középső és hátsó része, és mivel nehéz előzni, a rajtpozíció kulcsfontosságú. A másik a különböző szabályváltozások, amelyek megakadályozzák, hogy a versenyzők a bokszban vagy a kivezető körön trükközzenek.

    Alighanem sokan emlékeznek a 2019-es Olasz Nagydíj kvalifikációjára, annak is a legvégére: a Q2 hajrájában senki nem akart a sor elejére állni, Nico Hülkenberg még át is vágta a sikánt – ennek az lett az eredménye, hogy csak ketten értek fel. Manapság ilyesmi nem fordulhat elő, ugyanis a 2022-es Emilia-romagnai Nagydíjon Niels Wittich bevezette a maximális köridőt a kivezető körre vonatkozóan, vagyis nem lehet túl lassan menni.

    Tavaly pedig a bokszutcai viselkedést is elkezdték szabályozni. A jelenlegi előírások kimondják, hogy a versenyzőknek a lehető leghamarabb át kell menniük a gyors sávba, miután elhagyják a garázst, azt viszont nem tehetik meg, hogy amennyiben áll előttük a sor, csak az első két kerekükkel lépik át a vonalat, amivel blokkolják a mögöttük lévőt, vagyis biztosítják a helyet maguknak a sorban. Ilyesmiből adódott Hülkenberg és Lance Stroll spái ütközése, amelyért a német pilótát megrovásban részesítették.

    A fenti okokból a legkedvezőbb pozíció valahol a sor elején van, ám manapság meglehetősen nagy kihívást jelent a csapatoknak, hogy a lehető legjobb időpontban engedjék ki pilótáikat. Esteban Ocon elárulta, hogy ez „rendkívül nehéz és stresszes” a csapat számára, Carlos Sainz pedig odáig ment, hogy szerinte ilyenkor „az ember az életéért küzd”.

    Hogy egy istálló pontosan milyen kihívásokkal szembesül ezen a téren, az attól is függ, hogy hol foglal helyet a bokszucában. Akik például a végén vannak, azoknak könnyű dolguk van, ha a sor elejére akarnak állni. Ha viszont kicsit többet kockáztatnak, akkor nagyon ráfizethetnek, és akár 1:40 másodpercig is álldogálhatnak, miközben arra várnak, hogy mindenki más elhagyja a bokszutcát. A Pirelli szerint pedig ennyi idő alatt a gumik 115-ről 80 fokosra hűlnek le.

    Merthogy a Forma–1-ben nem kell udvariasnak lenni, és semmi nem írja elő, hogy egy onnan kiszoruló pilótát valaki beengedjen a sorba. Azonban ez sem ennyire egyszerű, mert néhány autónak jó, ha kicsit lehűlnek az abroncsok, és azoknak a pilótái készséggel engedik másoknak, hogy beforduljanak eléjük – akkor pedig pláne, ha tudják, hogy a mögöttük lévő riválisnak árthat az extra várakozás.

    Ennélfogva a csapatoknak meg kell tippelniük, hogy mit csinálnak a többiek, aminek kapcsán Ocon elmondta, hogy ilyenkor „a szerelők őrült módon küzdenek”. Azonban itt is van egy csavar, hiszen az istállók próbálják megtéveszteni a többieket, hogy kiugrasszák a nyulat a bokorból. A bokszfalon látható, hogy az egyes autókat mikor indítják be és állítják le, és ilyenkor itt érdekes folyamatok zajlanak.

    „Látni, hogy az autók megjelennek, eltűnnek, megjelennek, eltűnnek, a szerelők pedig ki-be rohangálnak – magyarázta Andy Stevenson, az Aston Martin sportigazgatója. – Nekünk azonban van egy tervünk, amelyhez tartjuk magunkat, ezért próbáljuk nem hagyni magunkat megtéveszteni mások cselekedetei által.”

    Persze könnyen lehet, hogy jövőre ennek jóval kisebb jelentősége lesz: ez elsősorban attól függ, hogy az új szabályrendszerben mennyire lesz nehéz előzni, illetve mekkora különbségek lesznek az egyes autók között. Az viszont biztos, hogy egy nehezítő tényező meg fog jelenni, hiszen a Cadillac beszállása miatt további két autóval kell majd számolni.

    Friss