back to top
2024. november 25. 14:45
Kezdőlap Blog Oldal 29

A Rally5 alatt indít kupát a francia szövetség

0

A Fédération Française du Sport Automobile (FFSA) hivatalosan is bemutatta az FR6 Trophy-t, a 2025-ben induló vadonatúj kategóriát. A kupát úgy tervezték, hogy  megfizethető, elérhető és versenyképes szabályozással várja az amatőr versenyzőket.

A sorozat alapja a nemrég bemutatptt Peugeot 208 Racing, amely ideális lehet az amatőrök számára. Tegyük hozzá, mindezt Franciaországban, mert a hazai amatőröknek a 38 900 eurós autó jobbára csak vágyálom.

AZ FR6 az alábbi elvek mentén működik majd:

Megfizethetőség: A kategória versenyautóit költséghatékony alkatrészekkel és utcai gumiabroncsokkal tervezték, hogy csökkentsék az üzemeltetési költségeket.
Biztonság: Az FIA-szabványnak megfelelő többpontos bukókerettel felszerelt autók biztosítják a versenyzők védelmét.
Inkluzivitás: Az osztály nyitott a szabályoknak megfelelő járművek számára, elősegítve a különböző gyártók részvételét.

A kupában regionális selejtezőket is rendeznek Franciaország-szerte, így az amatőr versenyzők könnyen hozzáférhetnek az otthonukhoz közeli eseményekhez. Az indulók áprilistól szeptemberig versenyeznek, majd a bajnokság a Francia Rally Kupa nagydöntőjében, Lisieux-ben ér véget.

A Stellantis Motorsport által kifejlesztett Peugeot 208 Racing az első olyan jármű, amelyet az FR6-os kategóriára homologizáltak. Az autót 145 lóerős turbómotorral mozgatja, váltója hatsebességes kézi, a súlya 1050 kg. Tapasztalt versenyzők, köztük az ERC-ből ismert Yoann Bonato, kulcsszerepet játszottak az autó fejlesztésében. „A 208 Racing dinamikus, szórakoztató és könnyen kezelhető – ideális minden tudásszintű versenyző számára” – nyilatkozta Bonato.

foto: Stellantis Motorsport

A 208 Racing kizárólag E85 üzemanyaggal működik, amely akár 30%-kal alacsonyabb CO2-kibocsátást és jelentős megtakarítást kínál a hagyományos üzemanyagokhoz képest. A Michelin Pilot Sport PS5 utcai abroncsok használata tovább csökkenti a költségeket. A Stellantis az autó tervezésénél a tartósságot is előtérbe helyezte, biztosítva, hogy az autó a lehető legkisebb karbantartás mellett működjön.

Az FR6 Trophy felépítése és jutalmazása

Az FR6 Trophy Franciaországot öt régióra osztja, amelyek mindegyike hat versenynek ad otthont. A versenyzők öt legjobb eredménye számít majd a lisieux-i döntőbe jutáshoz. Korzika és a tengerentúli területek különleges szabályozást kapnak a széleskörű részvétel biztosítása érdekében.

A verseny két kategóriában zajlik:

Hope (25 éves vagy annál fiatalabb versenyzők): A győztes négy 2026-os raliversenyen indulhat egy Rally4-gyel a Stellantis Motorsport Rally Cup France keretében.

Expert (26 éves vagy annál idősebb versenyzők): A győztes indulhat a francia ralibajnokság egyik 2026-os fordulóján egy Rally4-es autóval.

foto: Stellantis Motorsport

Német Gábor nem számolgat, csak egy jó ízűt autózna a Zemplén Rallyn

0

A HUMDA Országos Rally Bajnokság bajnokság negyedik helyéről várja a szezonzáró Zemplén Rallyt Német Gábor és Németh Gergely: a Német Motorsport párosa mindent megtesz a dobogóért, de talán ennél is fontosabb, hogy sikerüljön jó szájízzel zárni a 2024-es évadot.

A Győr Rallyn elért második hellyel idén már harmadszor állhatott dobogóra a Német, Németh kettős, ezzel pedig megnyílt az esély előttük az év végi pódiumra is. Az utóbbi futamokon mutatott jó tempó és az év első borsodi versenyén aratott győzelem megadja a kellő önbizalmat, illetve a szükséges motivációt is a Zemplén Rally előtt.

„Nagyon várjuk a hétvégét, a Zemplén Rally pályái nagyon jók, szeretjük őket, remélem, hogy fekszenek is nekünk, és az autónknak. Izgatottan várjuk ezt a futamot, bár nehéz évünk volt eddig, de egyúttal az egyik legjobb is a pályafutásom során, hiszen bár voltak pechesebb versenyeink, de sikerült megnyernünk a Diósgyőr Rallyt, és többször is közel jártunk a győzelemhez. Szeretnénk a záró futamon is mindent megtenni azért, hogy a lehető legjobb eredményt érjük el” – fogalmazott Német Gábor.

Fotó: Német Motorsport

A páros ugyan „csak” a negyedik helyről várja a szezonzárót, de még a bajnoki címre is van esélye, és a dobogó bármelyik foka elérhető számára az év végi összesítésben.

„Nem számolgatunk, örülünk, hogy még van esélyünk a bajnoki címre, de ez már csak matematikai sansz, a valószínűsége csekély. Azonban nem ezzel foglalkozunk, hanem azzal, hogy ezen a futamon kihozzuk magunkból a maximumot. Azt látni kell, hogy Mixiéket ezeken a pályákon az Európa-bajnoki sztárok sem tudták megfogni tavaly, de megteszünk mindent annak érdekében, hogy felvegyük a kesztyűt” – tette hozzá Németh Gergely.

Fotó: Német Motorsport

„A pályákat alapvetően mindenki ismeri, régóta versenyzünk rajtuk oda-vissza, viszont érdekes újítás lesz, hogy több szakaszon is rendhagyó lassítókkal találkozunk majd, ahogy a Diósgyőr Rallyn. Ezek kicsit megbontják a pályák megszokott ritmusát, ütemét, de örülök annak, hogy nem a megszokott itinerekből kell versenyeznünk, szerintem akár kulcskérdés is lehet, hogy ki hogyan alkalmazkodik a kisebb-nagyobb csavarokhoz. Szeretem a Zemplént, szeretnénk jól szerepelni” – zárta gondolatait a pilóta.

A Zemplén Rallyn 165 versenykilométert kell majd teljesítenie a mezőnynek, és az elért eredmény másfélszeres szorzóval számít bele a bajnoki pontversenybe.

27 éve történt meg az az F1-ben, ami se előtte, se azóta soha

0

1997. október 25-én rendezték az az évi világbajnoki címről döntő jerezi Európa Nagydíj időmérő edzését, amelyen hármas holtverseny alakult ki az első helyért – Michael Schumacher, Jacques Villeneuve és Heinz-Harald Frentzen is 1:21.072-es kört ért el, így hármójuk között az döntötte el a sorrendet, hogy időrendben ki futotta meg előbb a maga körét. Arra azonban talán kevesebben emlékeznek, hogy mindez nem számított volna az első rajtkocka szempontjából, ha néhány hónappal korábban a Magyar Nagydíjat kis híján megnyerő Damon Hill tiszta kört tud autózni a hajrában, és a minardis Ukyo Katayama nem pördül meg előtte…

Az 1997-es jerezi időmérőre és arra, hogy amennyiben 4 tizedesjegyig zajlott volna az időmérés, ki végzett volna az első helyen, alábbi cikkünkben tekintettünk vissza:

Hill majdnem a hungaroringi csodát is felülmúlta minden idők legszorosabb időmérőjén

Dobogós eredményekben bízik a Horváth Rallye ASE a Zemplén Rallyn

0

Hétvégén rajtol a Humda Országos Rally Bajnokság utolsó fordulója a Zemplén Rally, ahol a Horváth Rallye ASE négy párost indít, akik jó eséllyel dobogós helyekért csatázhatnak.

„Az Országos Rally Challenge-ben Hevesi Norbert és Spath Szabolcs mennek a BMW-vel. Az ORC 2WD+ kategóriában szeretnének dobogóra állni, jelenleg a negyedik helyet foglalják el. Ha jól számolok, még a második hely akár el is érhető számukra. Egy éve nehéz versenyük volt, akkor a kategória harmadik helyét szerezték meg” – mondta a Németh 16V Péter csapatvezető, majd rátért az ORB3 indulóira.

Fotó: Sári Péter

„ORB3-ban három párosunk indul, Rácz Gabi, Lipóczky Dani és Fenyvesi Peti. Ők mindhárman a dobogóért harcolnak és valójában mindenkinek meg is van arra az esélye, hogy dobogón zárják az évet.

Hat páros között dől el az ORC bajnoki cím a Zemplén Rallyn

A pályák a jól megszokottak, annyi, hogy idén a verseny központja Szerencs lesz. Jó versenyre számítok és remélem az időjárás is a szebbik felét mutatja majd.”

Élő fedélzeti kamerán lehet követni Csomós Mixiék bajnoki címért folytatott csatáját a Zemplén Rallyn

0

Csomóa Mixi és Nagy Attila az ORB első helyéről várhatja a Zemplén Rallyt, a bajnoki címért folyó csatát pedig élőben lehet követni a páros Skodájának fedélzeti kameráján.

Csomós Mixi és Nagy Attila közösségi oldalán nagy bejelentésre került sor, a páros zempléni futamát élő fedélzeti kamerán lehet majd követni. A terv sikeressége ugyanakkor függ majd a helyi térerőtől is.

A Skoda Fabia Rally2 evóval induló páros 36 pont előnnyel várja a szezonzárót a bajnokság harmadik helyén álló Velenczei Ádám és Vánsza Zsolt előtt, miután a második helyen lévő Turán Frigyes és Zsiros Gábor nem áll rajthoz Zemplénben, ahol másfélszeres pontokért harcolhatnak a versenyzők.

Elképesztően sokan lehetnek még bajnokok az ORB3-ban a Zemplén Rallyn

0

Az ORB3-as bajnokság minden évben igen szoros bajnoki csatát hoz, és ez alól az idei sem volt kivétel, a szezonzáró Zemplén Rally előtt megjósolni is nehéz lenne, hogy ki lesz a bajnok. 

Az ORB3-as bajnokság első versenyén, Esztergomban minden versenyző leadta menetlevelét a tragikus baleset miatt, így a bajnokság igazából Diósgyőrben indult, ahol Bévárdi Péter és Kanász Cintia tudott nyerni Lada 2107-tel, majd a Mecsek Rallyn Kovács Dominik és Kovács Zoltán Opel Astrával nem talált legyőzőre, Székesfehérváron Fenyvesi Péter és Szabó Beu Beatrix Lada 21013-mal, Győrben pedig Rimár Tamás és Csicsely Pál Honda Civic-kel tudott nyerni. 

A négy futam négy győztese is jelzi, hogy mennyire kiegyensúlyozott az idei bajnokság, és ezt erősíti a bajnoki pontverseny is, melyet a még győzelem nélkül álló Bíró Gergő és Bíró Balázs 7 pont előnnyel vezet Kovács Dominik előtt. 

Több, mint 100 páros nevezett a Zemplén Rallyra

A szezonzárón 35 pontot lehet még szerezni, így akár Kerekes Bence, Oberling Krisztián, Bajusz Krisztián, Rácz Gábor, Lipóczky Dániel, Kosztolányi László, Krampek Nándor, Szabó Zoltán, Rimár Tamás, Fenyvesi Péter is képes lehet ledolgozni bajnoki hátrányát. 

A McLaren megtámadja Norris büntetését, a zöld asztalnál előznék vissza Verstappent

0

A McLaren a zöld asztalnál szerezné vissza Lando Norris USA Nagydíjon büntetés miatt elveszített dobogóját, ugyanis felülvizsgálati kérelmet nyújtott be az FIA-nál. A csapat ettől azt reméli, hogy visszavonják a Norrisra Max Verstappen pályán kívül megelőzéséért kiszabott időbüntetést. Az ügyet pénteken, a Mexikóvárosi Nagydíj két szabadedzése között tárgyalják.

Az USA Nagydíj nagy vihart kavart döntése volt az a büntetés, amit Norris és Max Verstappen harmadik helyért folyó csatája után a brit pilótára róttak ki a felügyelők. Norris az 52. körben megelőzte Verstappent a 12-es kanyar külső ívén, ám eközben mindkét pilóta a pálya határain kívül fordult el. Norris nem engedte vissza maga elé a hollandot, a McLarennél ugyanis már akkor is azt az álláspontot osztották, hogy a pilóta manővere szabályos volt, ám az utolsó körben mégis érkezett a bejelentés Norris öt másodperces időhozzáadásáról, amivel Verstappen mögé, a 4. helyre csúszott a végeredményben.

A brit már a futam után úgy fogalmazott, szerinte a felügyelők csak „találgatva” osztják a büntetéseket, utalva arra, hogy ugyanezzel az erővel akár Verstappent is kihozhatták volna vétkesként az ő kiszorítása miatt.

Miért büntették meg Norrist, Verstappent pedig nem az USA Nagydíjon?

A McLaren a mexikói csütörtökön benyújtotta a sportfelügyelői ítélettel kapcsolatos felülvizsgálati kérelmét annak reményében, hogy visszavonják Norris büntetését, aki ezzel utólagosan megkapná a harmadik helyet az austini végeredményben. Ilyen felülvizsgálat akkor indulhat, ha az azt kérelmező csapat jelentős, releváns és új bizonyítékkal tud előállni álláspontja alátámasztására – olyannal, ami a döntéshozás pillanatában még nem állt rendelkezésre. Nem tudni, hogy a McLaren milyen bizonyítékokkal készül, mindenesetre mint arra az Autosport cikke rámutat, egy ilyen lehet Verstappen autójának fedélzeti kamerás felvétele, az incidens pillanatában ugyanis az élőben a hátulnézetet mutatta, az előre néző kamera képei pedig csak a leintés után váltak elérhetővé.

Az Austinban ténykedő felügyelők mexikóvárosi idő szerint pénteken 14:30-kor (közép-európai idő szerint 22:30-kor) videokonferencián tárgyalják meg a McLaren ügyét. Először azt, hogy egyáltalán elég erős-e a csapat által bemutatott bizonyíték, s amennyiben igen, ezt egy második szakasz követi, amelyben a döntés felülvizsgálata zajlik majd. Rendkívül ritka azonban, hogy egy csapatnak sikerül elérnie egy a futam közben kiosztott sportfelügyelői döntés megmásítását. A McLaren tavaly a Kanadai Nagydíjon már sikertelenül próbálkozott Norris egy öt másodperces büntetésének visszavonásával, de a mostanihoz hasonló eset nyomán próbált az akkor Lewis Hamiltont leszorító Verstappenre utólagosan büntetést kicsikarni a Mercedes is 2021-ben Interlagosban – mindhiába.

Amennyiben viszont a McLaren mostani kérelme célt érne és a felügyelők mégis visszavonnák Norris austini büntetését, azzal ő és Verstappen helyet cserélnének a végeredményben, a brit utólag megkapná a dobogót, a közöttük lévő pontkülönbség pedig hattal módosulna Norris javára, vagyis a jelenlegi 57 helyett 51 lenne, amikor még öt versenyhétvége van hátra a szezonból.

A Red Bull is csinálhatta azt, amivel a McLarent trükközésen kapták

Hat páros között dől el az ORC bajnoki cím a Zemplén Rallyn

0

A másfélszeres szorzójú Zemplén Rally előtt még hat páros esélyes az ORC abszolút bajnoki címére, Marozsi Zsolt csupán minimális előnnyel várhatja a hétvégi versenyt. 

Az ORC-szezon eddigi öt versenye során összesen négy páros tudott versenyt nyerni. A szezont még Marozsi Zsolt és Boros Máté kezdte futamgyőzelemmel a Rally Hungaryn Hyundai i20 RS 2.0-val, majd Diósgyőrben már Hevesi Norbert és Németh “16V” Péter volt a leggyorsabb BMW E36-tal, Pécsett és Székesfehérváron Rongits Attila és Hannus László Mitsubishivel nem talált legyőzőre, míg Győrben Balla Tamás és Brunczvik Zoltán volt a leggyorsabb ugyancsak Mitsubishivel. 

A szezonzáró, másfélszeres szorzójú Zemplén Rally előtt a bajnokságot Marozsi Zsolt 2.25 pont előnnyel vezeti Balla Tamás előtt, míg Rongits Attila 27 pont hátránnyal áll. 

Több, mint 100 páros nevezett a Zemplén Rallyra

Ha az erőviszonyokat nézzük, akkor a fenti három versenyző harcolhat meg igazából a bajnoki címért, azonban mivel 50 pont szerezhető az ORC utolsó futamán, így a ladás Bodogán Ferenc 29.5, Hulmann Gábor 38.5, míg az R2-es Skodával versenyző Kronome Ákos 46.5 pontos hátránya sem ledolgozhatatlan. 

Hoffer Zsolt és Czézinger Kristóf ezt az évet sem hagyta ki

0

A Hoffer Zsolt, Czézinger Kristóf páros ebben az évben is összeült legalább egy versenyre, a Herbst Rallyn meg is nyerték az Alpok-Adria Trophyt.

Ezúttal sem telt el úgy egy év, hogy nem versenyzett együtt Hoffer Zsolt és Czézinger Kristóf, a páros meglehetősen jól is ment a Herbst Rallyn, hiszen az abszolút 11. hely megszerezése mellett megnyerte az Alpok-Adria Trophyt.

„Megbeszéltük Kristóffal, hogy ha van lehetőségünk rá, akkor az idén is versenyzünk együtt. Eredetileg úgy tervezte, hogy a Ladával indul itt, de az sajnos kigyulladt és még nem volt készen, így ezt a futamot választottuk a közös versenyzésre – mondta Hoffer Zsolt. – Az első pillanattól kezdve megvolt az összhang, könnyen működtünk együtt és jó hangulatban versenyeztük végig a versenyt. Keveset megyek, de azzal dicsekedhetek, hogy nagyon jó navigátorokkal tudom teljesíteni ezeket a futamokat, és Kristóf is egyértelműen közéjül tartozik.”

A Hoffer, Czézinger páros a Berényi Racing Škoda Fabia Rally2 evójával indult, az autó pedig nem volt ismeretlen Hoffer Zsoltnak, hiszen a nyáron ezzel indult a szlovéniai Zelezniki Rallyn is, azzal együtt, hogy vezetéstechnikailag vissza kellett szoknia az autóra. Egyébként maga a verseny is ismerős volt a párosnak.

„Tavaly mentünk itt Kristóffal egy Peugeot-val, és nagyon örültünk, hogy a tavalyi és az idei pályák megegyeztek, időterv szerint, sorrendiségében és nyomvonalában is. Így nagyon jó itineralappal érkeztünk, amit természetesen át kellett írni a Škodára – folytatta Hoffer Zsolt. – A pályabejárás elég kalandos volt, rengeteg arcát mutatta az időjárás. Egy napon belül szakadó eső, pára és napsütés váltotta egymást, ha aznapra kellett volna gumizni, nem is tudom, mit tettünk volna fel.”

Hoffer Zsolt, Czézinger Kristóf
Fotó: Sári Péter

A verseny napjára azért konstansak lettek a körülmények, így könnyebb dolga volt a mezőnynek.

„Kicsit saras volt a pálya, mert nem vitték túlzásba a padkavédelmet, így a nyitott gumiknak szavaztunk bizalmat. Meglepetés így is ért minket, ötven-hetven méteres volt a lázómező, ugyanis reggel sűrű köd fogadtott minket. Az első gyorsasági nagy kihívás volt ilyne körülmények között – mesélte Hoffer Zsolt. – Ugyan húszas rajtszámmal indultunk, mégis a tizedik hely környékén tudtunk haladni, abban a mezőnyben, amely nagyon komoly autókat és pilótákat is felvonultatott.”

Az előfutó is elég menő volt, hiszen a világbajnokság éllovasa, Thierry Neuville itt készült a Közép-Európa Rallyra, ahol még nem lett világbajnok, de a szezonjáró Japán Rallyn mindössze hat pont kell neki ehhez.

„A magyar stáb meglehetősen hátul kapott helyet a szervizparkban, így ott nem tudtunk összefutni Neuville-lel, a versenyen pedig jó húsz perc választott el minket mindenhol. Csak ritka pillanatokra láttuk Neuville-t, az időbeosztás nem engedte, hogy a versenyen kívül mással is foglalkozzunk – mondta Hoffer Zsolt, aki végül Czézinger Kristóffal megnyerte az Alpok-Adria Trophyt. – Azt azért tudni kell, hogy ebben a katgeróiában versenyzett Gyarmati Ariel is, akinek jóval nagyobb a rutinja nálam, és előttünk is volt, csak sajnos megállt a technika. Így végül nem tudtunk megküzdeni az első helyért, és viszonylag kényelmesebb előnnyel nyertünk.”

Hoffer Zsolt, Czézinger Kristóf
Fotó: Sári Péter

A nyolc ország versenyzőit felvonultató Herbst Rally az idén is nagyon jól sikerült, és nem kérdés, hogy Hofferék jövőre is szeretnének visszatérni.

„A szervezők sok energiát fordítottak arra, hogy mindenki jól érezze magát. Engem leginkább az lepett meg, hogy a zárások mindössze egy táblával működnek, kiírják, hogy behajtás csak versenyautóknak, és tényleg nem megy be egyetlen utcai autó sem – mondta Hoffer Zsolt. – Nagyon sok volt a néző, aminek nagyon örültünk, rengeteg magyar szurkolóval is találkoztunk, sok pozitív visszajelzést kaptunk, köszönjük a támogatóinknak, hogy ott lehettünk, mert ismét hatalmas élménnyel gazdagodtunk. Jövőre megpróbálok egy teljes szezont versenyezni az Alpok-Adria-kupában, bízom benne, hogy a Herbst Rally akkor is a része lesz a sorozatnak, mert szívesen visszatérnénk.”

Ilyen volt belülről Takamoto Katsuta Power Stage-győzelme a Közép-Európa Rallyn (videó)

0

Takamoto Katsuta fantasztikus formában tért vissza a WRC-mezőnybe a Chile Rally kihagyása után, a japán versenyző negyedik helyen zárta a Közép-Európa Rallyt, sőt még a Power Stage-et is megnyerte.

Takamoto Katsuta miután sokat hibázott az idei WRC-szezon során, kihagyni kényszerült a Chile Rallyt, és helyette Sami Pajari állhatott rajthoz.

A japán versenyző azonban visszatért a Közép-Európa Rallyn, ahol idei legjobb eredményét érte el a negyedik helyen zárva, megnyerte a vasárnapi értékelést, sőt még a Power Stage-et is.

Ez utóbbit pedig belülről is meg lehet nézni.