Takamoto Katsuta fantasztikus formában tért vissza a WRC-mezőnybe a Chile Rally kihagyása után, a japán versenyző negyedik helyen zárta a Közép-Európa Rallyt, sőt még a Power Stage-et is megnyerte.
Takamoto Katsuta miután sokat hibázott az idei WRC-szezon során, kihagyni kényszerült a Chile Rallyt, és helyette Sami Pajari állhatott rajthoz.
A japán versenyző azonban visszatért a Közép-Európa Rallyn, ahol idei legjobb eredményét érte el a negyedik helyen zárva, megnyerte a vasárnapi értékelést, sőt még a Power Stage-et is.
Több száz ember dolgozik naponta azon, hogy elkészüljön a Hungaroring új bokszépülete és főépülete, valamint a főlelátót magában foglaló komplexuma a 2025-ös Magyar Nagydíjra. A munkálatokról a pálya látványos videót tett közzé.
Miként arról korábban beszámoltunk, a 39. Magyar Nagydíj másnapján megkezdődött a Hungaroring 2026-ig tartó felújításának második üteme, azaz lerombolták a bokszépületeket, a főépületet és a főlelátót, hogy a helyén felépülhessen a modern kor igényeit minden szempontból kielégítő új komplexum. Ahhoz pedig, hogy minden készen álljon a 2025. augusztus 1-től 3-ig esedékes jubileumi 40. Magyar Nagydíjra, a kivitelezőnek feszített tempóban kell dolgoznia.
Galéria a Hungaroring felújításáról:
1 a 20
Ebbe a munkába nyújtott most betekintést a Hungaroring, amely közösségi oldalain az alábbi tájékoztatást adta: „Tíz torony(daru) a Hungaroringen. Jó ütemben folyik a fejlesztés második üteme a magyar Forma–1-es versenypályán: az idei Magyar Nagydíj óta eltelt időszakban a kivitelező munkatársai lefúrtak 641 darab cölöpöt a paddock-épület alapozásához, és 730 cölöpöt a főlelátó helyén. Napi szinten 470 ember dolgozik hazánk legnagyobb sportlétesítményének területén, a várható létszám pedig meghaladja majd az ezret. Kíváncsi vagy milyen lesz a megújult versenypálya? Ha nem akarsz lemaradni, vásárold meg most jegyedet a 40. Magyar Nagydíjra!”
A Hungaroring az alábbi látványos drónvideót tette közzé a munkálatokról:
2025-ben is öt versenyen zajlik majd a Junior WRC-szezonja, mely naptárába új versenyek is bekerültek, és a szezonzáró sem az Akropolisz Rallyn lesz.
A 2025-ös JWRC-szezon hasonlóan az előző évekhez Svédországban kezdődik, majd a Portugál Rally, Akropolisz Rally, Finn Rally és a Közép-Európa Rally következik a mezőny tagjai számára.
Portugália 2022 után tér vissza a JWRC-naptárába, míg az eddig harmadik futamként szerepelt Szardínia Rally helyére Görögország lépett, mely eddig a szezonzáró volt. A szezon során továbbra is lesz egy aszfaltos verseny a Közép-Európa Rally, az eddigi Horvát Rally helyett.
„2025 újabb mérföldkőnek számít az FIA Junior WRC bajnokság számára – mondta Maciej Woda, a bajnokság menedzsere. – Megterveztünk egy naptárt, amely sokféle terepen kihívás elé állítja versenyzőinket, a jeges svédországi utaktól a meleg Akropolisz Rallyn át az Ausztria, Csehország és Németország változékony aszfaltos pályáiig. Különösen izgatott vagyok a Portugáliába való visszatérés és a Közép-Európa Rally bevezetése miatt, amely új dimenziót ad a sorozatnak. Ez egy újabb izgalmas szezon lesz, és alig várom, hogy lássam, ki lesz a bajnok.”
Az idén bevezetett és sokat vitatott pontrendszert 2025-től megváltoztatják, a szombati pontszerzés lehetőségét törlik, csupán vasárnap lehet pontot szerezni, de így sem kell attól tartani, hogy a záró nap unalmassá válna ismét.
Arról már tegnap írtunk, hogy az idén bevezetett új pontrendszert váltó új rendszert már csak az FIA-nak kell jóváhagyni, azonban a Dirtfish az új rendszer részleteit is kiderítette.
Az amerikai média oldal forrása szerint 2025-től ismét csak vasárnap lehet pontot szerezni, az abszolút végeredmény alapján az első 10 páros (25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) kaphatna pontot, a vasárnapi versenynap öt leggyorsabb versenyzője (5, 4, 3, 2, 1) egységet szerezhetne, míg a versenyt záró Power Stage szabályai változatlanok maradnának, így összesen 35 pontot lehetne szerezni és ismét visszanyerné jelentőségét a futamgyőzelem.
“Lehetetlen nem figyelembe venni a sok versenyző és csapat kritikáját az idei pontrendszer miatt – mondta a Dirtfish forrása. – Az új rendszer egy értelmes javaslat. Nem lehetett ugyancsak figyelmen kívül hagyni, hogy az idei pontrendszer miatt nem volt nagy jelentősége a futamgyőzelemnek. Az új tervezet ésszerű és egyértelmű, és továbbra is fontos marad a záró nap. Volt olyan ötlet is, mely szerint a szakaszgyőzelmek is pontot érnének, de végül ez el lett vetve.”
Az új rendszert vélhetően a Motorsport Világtanács decemberi ülésén hagyják jóvá.
31 évvel ezelőtt, október 24-én rendezték az 1993-as Japán Nagydíjat. Azt a futamot, amely arról várt hírhedté, hogy a leintés után a versenyt megnyerő Ayrton Senna megpróbált elégtételt venni az újonc Eddie Irvine-on, és szó szerint rávetette magát a Jordan pilótájára az istálló sátrában. Hogy az ír versenyző mivel dühítette fel a háromszoros világbajnokot, arra talán még sokan emlékeznek, arra viszont már talán nem, hogy Sennát korábbi csapattársa és jó barátja, Gerhard Berger bujtotta fel, miután már italoztak egy kicsit.
Hogy pontosan mi történt, arról alábbi cikkünkben írtunk bővebben:
Turi Tamás már korán elnyerte a szurkolók elismerését és szeretetét karrierje során, így a 2004-es Zemplén rally végén hatalmas ünneplésre került sor, amikor az egri versenyző megszerezte egyetlen abszolút bajnoki címét.
Turi Tamás nagyjából az 1980-as évek közepén kezdte ralis karrierjét és az egri versenyzőnek hamar sikerült felhívnia magára a figyelmet mind a szurkolók, mind pedig a versenyzőtársak között.
Turi a Rally2-es bajnoki cím után az ORB első osztályában is gyorsan sikeres lett, és 2000-ben Nissan Almera Kit Carról Toyota Corolla WRC-vel lépett az ORB legerősebb kategóriájába, ahol rögtön az első szezonja végén a harmadik helyet szerezte meg. A siker ellenére a következő szezon verseny nélkül telt számára, azonban 2002-ben ismét bizonyított és a Corollával a negyedik helyet szerezte meg a bajnokságban. 2003-ban viszont nem sikerült WRC-vel folytatnia karrierjét, így Mitsubishi Lancer Evo VI-tal az abszolút hatodik helyen zárta a bajnokság abszolút értékelését.
2004-ben viszont sokak örömére ismét WRC-be tudott ülni Turi Tamás és navigátora, Kerék István, mégpedig egy Skoda Octavia WRC-be, mellyel abban a szezonban Csehországban is versenyzett Karel Trneny, Martin Prokop, Jiri Volf, valamint a cseh nemzetiségű Szabó Viktor.
A 2004-es ORB-szezon pedig éppen Turi Tamás otthonában, Egerben kezdődött, ahol 15 másodperc előnnyel sikerült is legyőznie a Ford Focus WRC-vel induló bajnoki címvédő Benik Balázst és a 2000-es Budapest Rally után megszerezte karrierje második ORB-futamgyőzelmét.
Majd következett a Miskolc Rally és Turi Tamás még magabiztosabb sikert aratott, csaknem másfél perc előnnyel szerezte meg az első helyet Aschenbrenner György Evo VI-os Mitsubishije előtt. Ezen a versenyen Benik Balázs és Doromby Zoltán csupán a hatodik helyen ért célba.
A szezon harmadik versenyén, a Duna Alba Rallyn az első napon tragikus baleset történt, ami során egy ugrató után Tóth Tibor és Szabó József a nézők közé csúszott Mitsubishijével és halálra gázolta a nézőként jelen lévő versenyzőtársukat Schleider Ferencet.
A tragédia ellenére a verseny folytatódott, és ettől a futamtól Turiék kisebb hullámvölgybe kerültek, hiszen a Székesfehérvári hatodik helyet Szombathelyen negyedik eredmény, majd Veszprémben kiesés követte. Eközben Benik Balázs Székesfehérváron nyerni tudott, majd ASI zárt az első helyen Szombathelyen, míg Herczig Norbert volt a leggyorsabb Veszprémben.
Az utolsó három verseny előtt így szorossá vált a bajnokság, különösen a Budapest Rally után, ahol ismét Herczig nyert ASI előtt, míg Turi harmadik lett, Benik Balázs azonban csak hatodik helyen ért célba.
A Mecsek Rallyn azonban ismét minden összejött Turi Tamásék számára, akik ismét nyerni tudtak ASI, Herczig Norbert és Benik Balázs előtt.
A szezonzáró Zemplén Rally előtt ASI 90 pontot szerezve vezette az ORB-t, Turi 88, Benik 87, míg Herczig 74 ponttal rendelkezett.
A szezonzárót így hatalmas várakozás előzte meg.
A zempléni pályákon azonban ASI végül nem ért célba az A8-as Mitsubishivel, a győzelmet pedig 27.4 másodperc előnnyel Turiék szerezték meg Benikék és Herczigék előtt, így Turiék első abszolút bajnoki címüket ünnepelhették 2004. október 24-én délután.
Sok versenyző és a szurkolók többsége szerint is Turi Tamás több bajnoki cím megszerzésére is képes lehetett volna, végül csupán 20 évvel ezelőtt tudott az ORB élén zárni, ugyanakkor bajnoki dobogó 2007-ben (2. hely), 2010-ben (3. hely) is összejött még. Kerék István ugyancsak ekkor tudott navigátorként abszolút bajnoki címet ünnepelni eddigi karrierje során.
Megjelent a Mitropa Kupa szezonzárójának nevezési listája, mely után biztossá vált, hogy két magyar páros is dobogós helyen zárja a szezont.
A Mitropa Kupa szezonzáró versenyét a hétvégén a svájci Rally du Valais versenyen tartják, ahol László Zoltán és Balázs Zsolt Skoda Fabia RS Rally2-vel képviseli a magyar színeket.
A nagy múltú verseny nevezési listája pedig megerősítette, hogy László Zoltánék már biztosan a dobogón zárják a szezont abszolút értékelésben, azonban még a második helyet is megtudják szerezni.
A Historic bajnokság mezőnyének tagjai közül azonban csak az osztrák Patrik Hochegger és Julia Hochegger áll rajthoz, akik már biztosan bajnoki címet szereztek idén.
A bajnokság harmadik helyét pedig ismét sikerült megszereznie Mang Hubának és Béres “Unicum” Attilának Skoda Favorittal.
Novemberben árverésre bocsátják Michael Schumacher egyik 2006-os Forma–1-es Ferrariját, amellyel a hétszeres világbajnok öt futamot is nyert. A német pilóta emellett ezzel az autóval előzte meg Ayrton Sennát a rajtelsőségek terén, majd szerezte meg pályafutása utolsó pole pozícióját a 2006-os Francia Nagydíjon.
Michael Schumacher négy korábbi Forma–1-es Ferrarija is szerepel minden idők 10 legdrágább F1-es autója között, és lehet, hogy novemberben újabb modell csatlakozik az illusztris névsorhoz (F2003-GA – 14,8 millió dollár; F2001 – 7,5 millió dollár; F2002 – 6,6 millió dollár; F300 – 6,2 millió dollár), az RM Sotheby’s ugyanis árverésre bocsátja a hétszeres világbajnok egyik legsikeresebb autóját.
A német pilóta által utolsó ferraris idényében, azaz 2006-ban használt Ferrari 248 F1-ről, egészen pontosan annak 254-es sorszámú vázáról van szó, amellyel Schumacher 5 futamot nyert. Az Aldo Costa vezette tervezőgárda által megalkotott kocsi az első V8-as motorral hajtott Ferrari volt az 1964-ben világbajnoki címet nyerő 158-as óta, lévén a 2006-os szezontól kötelező jelleggel bevezették a 2,4 literes V8-as erőforrásokat a Forma–1-ben, de ez csak az egyik dolog, ami különlegessé teszi.
A 248 F1-ből összesen 8 darab készült, a 254-es az ötödik volt a sorban. A kocsi 2006. április 4-én gurult először pályára egy vallelungai teszten a Ferrari tesztpilótája, Luca Badoer kezei között, majd Schumacher és Felipe Massa is tesztelt vele összesen 3900 km-t, hogy aztán Imolában, a szezon negyedik állomásán debütáljon versenyhétvégén Schumacherrel a pilótafülkében.
Így aztán ez lett az az autó, amellyel Schumacher megelőzte Ayrton Sennát a pole pozíciók örökranglistáján (azóta Lewis Hamilton áll már az élen), és megszerezte pályafutása 65. pole-ját, amelyet aztán a San Marinó-i Nagydíjon a 2005-ös emlékezetes versenyhez képest fordított felállásban, Fernando Alonso támadásait visszaverve váltott győzelemre. Ez volt a Ferrari első győzelme a 2006-os idényben.
Két héttel később a 254-es váz aztán ismét győzött. Schumacher a második rajtkockát szerezte meg első az évi hazai versenyére, a Nürburgringen rendezett Európa Nagydíjra, majd a stratégiát segítségül hívva ugrotta át Alonsót a versenyen. Az autó és a német legenda számára ezután zsinórban három második helyezés következett a Spanyol, a Brit és a Kanadai Nagydíjon (Monacóban nem ezt a vázat használta), hogy aztán Indianapolisban térjenek vissza a győzelmi ösvényre: Schumacher pole-ból rajtolva simán nyert, a Ferrari ráadásul kettős győzelmet ért el, hiszen Felipe Massa végzett a második helyen. Schumacher emellett a leggyorsabb kört is bezsebelte és 19 pontra csökkentette hátrányát az összetettben a csupán 5. helyen végző Alonsóval szemben.
Európába visszatérve a Ferrari folytatta a remek formáját, és a Francia Nagydíjon Schumacher ismét megszerezte a pole-t a 254-es vázzal, ami karrierje 68., egyben utolsó rajtelsősége lett. A futamon 7 kört leszámítva a hétszeres világbajnok végig vezetve nyert Alonso előtt.
A Német Nagydíjon a pole ugyan nem jött össze és Kimi Räikkönen kezdett az első helyről Schumacher és Massa elől, ám előbbi az első kerékcserék során átvette a vezetést, majd domináns győzelmet aratva vezette a célba a Ferrarit. Ez volt az utolsó sikere hazai pályán, amelyen a második helyen végző Felipe Massával osztozott a dobogón.
A 254-es váz búcsúfutama ezzel szemben igazán katasztrofálisra sikeredett. Miután Schumachert Alonso trükközésének is köszönhetően 2 másodperces időbüntetéssel sújtották az időmérőre, a német csak a 12. helyet szerezte meg a rajtrácson, hogy aztán a történelem első esős Magyar Nagydíján egészen az első helyig kapaszkodjon fel. A Ferrari kockáztatása azonban nem jött be azzal, hogy kint hagyja simára kopott intermediate gumikon Schumachert, aki elveszítette az első helyet, végül pedig Nick Heidfelddel ütközve kiesett. Más kérdés, hogy egy utólagos büntetésnek köszönhetően végül így is a 8. pozícióban rangsorolták, azaz szerzett egy pontot, és ugyanennyit hozott a futamból az első helyen kieső Alonsón.
A 254-es váz ezzel a futammal befejezte aktív pályafutását, ám később még részt vett bemutatókon Badoerrel és Massával, majd egy igen jeles napon újra Schumacher szolgálatába állt. A világbajnoki címet végül Alonsóval szemben elveszítő, korábban az Olasz Nagydíj után a visszavonulását bejelentő hétszeres világbajnok ugyanis a 254-es vázzal vett részt a Ferrari Monzában tartott évzáró eseményén, a Finali Mondialin. Akkor az egész világot bejárták a képsorok, ahogy a négy 248 F1 tandemben száguld, majd Schumacher leparkol a garázsban és az autóból kiszállva, könnyek között ölelkezik előbb Jean Todt-tal, majd Luca di Montezemolóval, végül pedig a garázsban őt állva tapsoló szerelőkkel és mérnökökkel.
Schumacher búcsúja Monzában:
Noha később több alkalommal is tesztelte a Ferrari aktuális autóját, 2009-ben pedig csak a nyaksérülése akadályozta meg abban, hogy beugróként visszatérjen a Scuderiához a sérült Felipe Massa helyetteseként, végül ez a monzai nap lett az utolsó, amelyet az olaszokkal 11 szezont lehúzó, ez alatt 5 világbajnoki címet és 72 futamot nyerő Schumacher gyári Ferrari-pilótaként töltött.
A 254-es váz pályafutása azonban itt nem ért véget, a Schumacher helyére Maranellóba érkező Kimi Räikkönen ugyanis 2007 januárjában feltételezhetően – biztosat az RM Sotheby’s sem tudott mondani – ezzel az autóval tesztelhetett először a Ferrari színeiben Vallelungában. Ezután az autót a Ferrari már csak négy további tesztnapon használta Valenciában, ahol Badoer és Massa is vezette, majd eltárolták Maranellóban.
A jelenlegi tulajdonosához végül innen került 2007 decemberében, és azóta is a meg nem nevezett személy gyűjteményét gyarapította. Az évek során több privát tesztet is teljesítettek vele Fioranóban, 2017-ben pedig a Petersen Automotive Museum-ban állították ki Los Angelesben. Noha a novemberi árverésen négy pót felniszett és külső indítómotor is jár majd hozzá, több mint egy évtizede nem mentek vele, teljes felújításra lesz szüksége ahhoz, hogy ismét működőképes legyen.
A licit november 14-én indul, és a fentebb felsoroltak miatt, illetve pusztán már azért is, mert csupán nagyjából 30 olyan F1-es Ferrari-váz létezik, amellyel Michael Schumacher legalább egy futamot nyert, és csak néhány, amellyel legalább öt győzelmet ért el, alighanem ez az autó is bekerül majd minden idők 10 legdrágább F1-es torpedója közé.
A rallycross Európa-bajnok Patrick O’Donovan megerősítette hogy a jövő hónapban (november 9-10.) Isztambulban újra rajthoz áll a világbajnokságon.
Patrick O’Donovan remek szezont tud maga mögött 2024-ben. Amellett, hogy az Euro RX1 bajnoki címét is elhódította – ráadásul úgy, hogy négyből három versenyen nyert a Peugeot 208 WRX-szel -, a feltörekvő fiatal pilóta sikeresen megvédte a Brit Rallycross Bajnokságban tavaly megszerzett bajnoki címét is. Ráadásul az, hogy a hónap elején Pembreyben a nyolcadik indulásból hetedszer nyerte meg a brit bajnoki futamot – lehetőséget adott O’Donovan számára, hogy kihagyja a Lydden Hill-i utolsó versenyt, és inkább Törökországba utazzon a vb szezonzárójára.
Az Istanbul Parkban – amely közel egy évtizedes kihagyás után tér vissza a World RX naptárba – a 20 éves brit azért küzd majd, hogy megismételje azt a sikert, amit alig 12 hónappal ezelőtt Hongkongban aratott, amikor harmadik lett a tavalyi szezonzárón, igaz, akkor egyforma autókkal versenyzett a mezőny.
„Tízéves korom óta a paddockban vagyok és figyelem a ralycross-világbajnokságot” – nyilatkozta O’Donovan. „Tavaly elképesztő volt, hogy bemutatkozhattam Hongkongban, és egy álmomat valósítottam meg azzal, hogy a dobogón végeztem, de az egy bérelt ZEROID X1-essel történt. Egy ilyen ragyogó szezon után a saját csapatunkkal feljebb lépni, igazán különleges lenne.”
„Figyeljük a tempónkat az Euro RX-ben a World RX futamokhoz képest, és érdekes lesz, az biztos. A World RX-ben magas a színvonal, és úgy megyünkTörökországba, hogy tudjuk, ez nagy kihívás lesz számunkra, de nem hazudhatok – minden alkalommal, amikor autóba ülök, nyerni akarok, és ez Isztambulban sem lesz másképp. A lehető legjobb eredményt akarom elérni” – mondta O’Donovan, akinek most nehezebb dolga lesz, hiszen a belsőégésű motoros versenytársak közt ott van Johan Kristoffersson és Ole Christian Veiby, az elektromosok közt pedig a Hansen és a Grönholm csapat.
A szezonzárón indulás nem jelenti azt, hogy O’Donovan jövőre is a vb-n versenyezne, de természetesen nem zárja ki ennek lehetőségét sem.
„Törökország egyelőre egyszeri alkalom, és még dolgozunk a jövőre vonatkozó terveken. Csak a legjobbat akarjuk kihozni magunkból a következő hétvégén, és meglátjuk, mit hoz az elkövetkező néhány hónap” – tette hozzá a pilóta.
Idén nagyon sok kritika érte a szezon elején bevezetett új pontrendszert, ezért jövőre már változni is fog, a 2025-től érvényes pontrendszert pedig már csak az FIA-nak kell jóváhagyni.
Idén új pontrendszert vezettek be, ami miatt nem volt jelentősége a futamgyőzelemnek a WRC-ben, ezért pedig igen sok kritika érte a rendszert, és igen gyorsan kiderült, hogy változtatni kell rajta.
Az idei szezon során pedig folyamatosan zajlottak az egyeztetések és tesztelések, hogy mi lenne a legjobb rendszer. A Közép-Európa Rally előtt pedig meg is lett a végleges változat, amit már csak az FIA-nak kell jóváhagynia.
“Sok változata szóba került az új pontrendszernek a szezon közbeni megbeszéléseken – mondta Marina Dunach, az FIA WRC-menedzsere a Motorsport.com oldalnak. – Kéthetente ült össze a WRC-munkacsoport és zajlottak az egyeztetések a versenyzőket képviselő Scott Martin, valamint a gyártók és a WRC Promóter részvételével. Sikerült eljutni végül a végleges formátumhoz, amivel többé-kevésbé mindenki egyetért. A rendszert még a Motorsport Világtanácsnak kell jóváhagyni és jó eséllyel új pontrendszert fogunk bevezetni 2025-től. A felmerült különböző pontrendszereket Excel-táblázatban is próbáltuk modellezni, és ez alapján sikerült egy jó formátumot kiválasztani. Bízunk benne, hogy ez igazságosabb rendszernek bizonyul majd.”