back to top
2024. november 25. 19:35
Kezdőlap Blog Oldal 31

A törökországi vb-futamon indul az Európa-bajnok

0

A rallycross Európa-bajnok Patrick O’Donovan megerősítette hogy a jövő hónapban (november 9-10.) Isztambulban újra rajthoz áll a világbajnokságon.

Patrick O’Donovan remek szezont tud maga mögött 2024-ben. Amellett, hogy az Euro RX1 bajnoki címét is elhódította – ráadásul úgy, hogy négyből három versenyen nyert a Peugeot 208 WRX-szel -, a feltörekvő fiatal pilóta sikeresen megvédte a Brit Rallycross Bajnokságban tavaly megszerzett bajnoki címét is. Ráadásul az, hogy a hónap elején Pembreyben a nyolcadik indulásból hetedszer nyerte meg a brit bajnoki futamot – lehetőséget adott O’Donovan számára, hogy kihagyja a Lydden Hill-i utolsó versenyt, és inkább Törökországba utazzon a vb szezonzárójára.

Az Istanbul Parkban – amely közel egy évtizedes kihagyás után tér vissza a World RX naptárba – a 20 éves brit azért küzd majd, hogy megismételje azt a sikert, amit alig 12 hónappal ezelőtt Hongkongban aratott, amikor harmadik lett a tavalyi szezonzárón, igaz, akkor egyforma autókkal versenyzett a mezőny.

„Tízéves korom óta a paddockban vagyok és figyelem a ralycross-világbajnokságot” – nyilatkozta O’Donovan. „Tavaly elképesztő volt, hogy bemutatkozhattam Hongkongban, és egy álmomat valósítottam meg azzal, hogy a dobogón végeztem, de az egy bérelt ZEROID X1-essel történt. Egy ilyen ragyogó szezon után a saját csapatunkkal feljebb lépni, igazán különleges lenne.”

foto: @World / Red Bull Content Pool

„Figyeljük a tempónkat az Euro RX-ben a World RX futamokhoz képest, és érdekes lesz, az biztos. A World RX-ben magas a színvonal, és úgy megyünkTörökországba, hogy tudjuk, ez nagy kihívás lesz számunkra, de nem hazudhatok – minden alkalommal, amikor autóba ülök, nyerni akarok, és ez Isztambulban sem lesz másképp. A lehető legjobb eredményt akarom elérni” – mondta O’Donovan, akinek most nehezebb dolga lesz, hiszen a belsőégésű motoros versenytársak közt ott van Johan Kristoffersson és Ole Christian Veiby, az elektromosok közt pedig a Hansen és a Grönholm csapat.

A szezonzárón indulás nem jelenti azt, hogy O’Donovan jövőre is a vb-n versenyezne, de természetesen nem zárja ki ennek lehetőségét sem.

„Törökország egyelőre egyszeri alkalom, és még dolgozunk a jövőre vonatkozó terveken. Csak a legjobbat akarjuk kihozni magunkból a következő hétvégén, és meglátjuk, mit hoz az elkövetkező néhány hónap” – tette hozzá a pilóta.

foto: @World / Red Bull Content Pool

Már csak az FIA-nak kell jóváhagyni a WRC jövő évi új pontrendszerét

0

Idén nagyon sok kritika érte a szezon elején bevezetett új pontrendszert, ezért jövőre már változni is fog, a 2025-től érvényes pontrendszert pedig már csak az FIA-nak kell jóváhagyni. 

Idén új pontrendszert vezettek be, ami miatt nem volt jelentősége a futamgyőzelemnek a WRC-ben, ezért pedig igen sok kritika érte a rendszert, és igen gyorsan kiderült, hogy változtatni kell rajta. 

Az idei szezon során pedig folyamatosan zajlottak az egyeztetések és tesztelések, hogy mi lenne a legjobb rendszer. A Közép-Európa Rally előtt pedig meg is lett a végleges változat, amit már csak az FIA-nak kell jóváhagynia. 

“Sok változata szóba került az új pontrendszernek a szezon közbeni megbeszéléseken – mondta Marina Dunach, az FIA WRC-menedzsere a Motorsport.com oldalnak. – Kéthetente ült össze a WRC-munkacsoport és zajlottak az egyeztetések a versenyzőket képviselő Scott Martin, valamint a gyártók és a WRC Promóter részvételével. Sikerült eljutni végül a végleges formátumhoz, amivel többé-kevésbé mindenki egyetért. A rendszert még a Motorsport Világtanácsnak kell jóváhagyni és jó eséllyel új pontrendszert fogunk bevezetni 2025-től. A felmerült különböző pontrendszereket Excel-táblázatban is próbáltuk modellezni, és ez alapján sikerült egy jó formátumot kiválasztani. Bízunk benne, hogy ez igazságosabb rendszernek bizonyul majd.” 

Mabellini fejlődött a legtöbbet idén az ERC-ben a szurkolók szavazatai alapján

0

Az olasz Andrea Mabellini Idén az ERC-szezon végén a negyedik helyet szerezte meg a bajnokságban, a skodás versenyző idei teljesítménye pedig a szurkolók szerint is meggyőző volt. 

Andrea Mabellini idén fantasztikus fejlődést mutatott be az ERC-szezon során, hiszen a Ceredigion Rallyn első dobogós eredményét szerezte, majd a szezonzáró Szilézia Rallyn első futamgyőzelmét is begyűjtötte. 

Az ERC szokásos év végi közönségszavazása során pedig a szurkolók szerint az olasz versenyző fejlődött idén a legtöbbet, ráadásul ezt a címet úgy érdemelte ki Mabellini, hogy a szavazást még a szezonzárón aratott győzelme előtt lezárták. 

A 25 éves pilóta végül a bajnokság negyedik helyén zárt Hayden Paddon, Mathieu Franceschi és Miklaj Marczyk mögött. 

„Fantasztikus élmény volt az ERC-ben eljutni a Rally5-ös autóból már a Rally4-es autóig is, idén pedig most sikerült megszerezni az első győzelmem Rally2-es autóval is, ami hihetetlen, és köszönjük mindenkinek, aki a kezdetektől támogatott minket – mondta az olasz Mabellini az ERC honlapjának. – Nagyon örülünk a díjnak, immár második éve, hogy az ERC legtöbbet fejlődött versenyzője lehetünk. Remélhetőleg a következő szezon még ennél is többet tartogat számunkra.” 

Mikkelsen szerint a Közép-Európa Rally volt a legjobb aszfaltos versenye idén

0

Andreas Mikkelsen nem zárt túl jó hétvégét a Közép-Európa Rallyn, ennek ellenére sikerült pozitív hangulatban befejeznie a versenyt. 

Andreas Mikkelsen a Lengyel Rally, csaknem négy hónap kihagyás után tért vissza a WRC-mezőnyébe a Közép-Európa Rallyn. 

A norvég versenyző már pénteken kiesett, amikor egy jobb kanyarban a faleveleken nem fordult be autója és kerítésnek ütközött, a szombat ugyancsak kalandosra sikerült, majd vasárnap defektet szedett össze, így végül csak a Power Stage-en tudott pontot szerezni, ahol második időt ért el. 

A sok probléma ellenére úgy érzi Mikkelsen, hogy a szezon aszfaltos versenyei közül most élvezte leginkább a Rally1-es autó vezetését. 

“Az eredményeket tekintve természetesen nem sikerült elérni a sikert a Közép-Európa Rallyn – mondta Mikkelsen a Rallit.fi oldalnak. – Ha mást is figyelembe veszünk, akkor viszont sok pozitívum is ért. A Power Stage például kifejezetten jól sikerült, és nem könnyedén tudtam gyors lenni. Azt hiszem abban a tudatban, hogy igazából idén csak a versenyek teljesítése volt a cél, egész sokat tudtunk fejlődni Horvátországhoz képest. Most sokkal jobban éreztem magam az autóban. A versenyek közti szünetek igen hosszúak voltak idén, nem volt könnyű visszarázódni a versenyzéshez. Nehéz elkerülni a vezetői hibát, amikor nincs lehetőséget hozzászokni a nagy tempóhoz az autóval. Arról, hogy miként alakul a jövő, fogalmam sincs.” 

Elképzelhető, hogy a Közép-Európa Rally volt Mikkelsen utolsó versenye idén, mivel Japánban mindig Dani Sordo szokta vezetni a harmadik autót.  

Élete 3. F1-es futamán pályabírót és fotóst ölt meg a Ferrari tragikus sorsú sztárja

0

Gilles Villeneuve kapcsán sokaknak alighanem a Ferrari pilótájának 1982-es tragikus balesete ugrik be, amelyben a vb-címig soha nem jutó, de így is a Scuderia történetének meghatározó alakjává váló kanadai életét vesztette a zolderi Belga Nagydíj időmérő edzésén. A Forma–1-ben az 1977-es Brit Nagydíjon egy McLarennel bemutatkozó, élete második futamát már a Ferrarival teljesítő versenyző azonban kis híján már abban az évben, a Japán Nagydíjon életét vesztette, amikor csodával határos módon úszott meg egy hatalmas balesetet. A Villeneuve hibájából bekövetkezett bukásban egy tiltott helyen álló fotós és pályabíró azonban nem volt ilyen szerencsés és életét vesztette, miközben a versenyt nem állították le, hogy aztán a pilóták egy mentőautót kerülgessenek…

Hogy pontosan mi történt, arról alábbi cikkünkben írtunk:

Megölt két nézőt Gilles Villeneuve szaltózó Ferrarija – csoda, hogy a kanadai megúszta

Neuville óvatossága lehet a Toyota esélye a Hyundai megelőzésére

0

Furcsa módon az segíthet a Toyotának a gyártók bajnokságában a szezonzáró Japán Rallyn, hogy a pilóták versenyét már elbukta, Thierry Neuville pedig még nem nyerte meg.

Tizenöt pont. Ekkora előnnyel érkezik a szezonzáró Japán Rallyra a Hyundai Motorsport, amely a Thierry Neuville, Ott Tänak, Andreas Mikkelsen hármassal indul az év utolsó versenyén. A csapat esélyeit javítja, hogy a rivális Toyota Gazoo Racing nem a legerősebb felállásában érkezik, a részmunkaidős Kalle Rovanperä ugyanis már letudta a szerződésében szereplő versenyt, és Sébastien Ogier-vel ellentétben esze ágában sem volt ennél többet vállalni.

A Toyota így a Sébastien Ogier, Elfyn Evans, Takamoto Katsuta trióval megy majd Japánba, és furcsa módon az lehet az előnye, hogy a pilóták világbajnoki címéről már lemondhatott, így a versenyzőknek nem kell óvatoskodniuk, nyomhatják, ahogyan a csövön kifér. Ezzel ellentétben Thierry Neuville elsősorban a saját világbajnoki címének megszerzésére törekszik, ha már a Közép-Európa Rallyn nem tudta bebiztosítani, és kockáztatás nélkül vezethet Japánban.

„A konstruktőri bajnoki cím is kockán forog, és meg kell próbálnunk segíteni a csapatot, ha tudjuk. De ne felejtsük el, hogy a csapat harmadik autója is ott lesz, hogy pontokat szerezzen – emlékeztetett Neuville. – Ismerjük a célunkat, és tudjuk, hogy mit kell még tennünk. Ha Japánban rosszul alakulnak a dolgok, még mindig ott van a vasárnap, ahol tizenkét pont a tét. Nekünk csak hatot kell szereznünk. Nagyon jó helyzetben vagyunk, ha úgy végezzük a munkánkat, ahogy képesek vagyunk rá, az kifizetődik.”

Thierry Neuville 25 ponttal vezet csapattársa, Ott Tänak előtt, aki elsősorban a csapatért megy majd, tehát a belga pilótának valószínűleg pontokat kell szereznie pályafutása első világbajnoki címének megnyeréséhez. A Japán Rallyt november 21. és 24. között rendezik meg.

A Red Bull is csinálhatta azt, amivel a McLarent trükközésen kapták

0

Kiderült, hogy a McLaren mellett más élcsapatoknak is módosítania kellett a hátsó szárnyán a mini-DRS hatás miatt, vagyis a Red Bull talán ebben is érintett az F1-es hasmagasságos ügyön túl.

Bakuban tűnt fel, hogy a McLaren hátsó szárnya úgy csavarodik, hogy a DRS nyitása nélkül is tágul egy kis rés a terelőlapok között, amivel nyilvánvalóan javult a narancssárga autók tempója. A becslések szerint ez körülbelül 250 km/h fölötti tempónál kamatozott, de az FIA lecsapott és kötelezett mindenkit egy új szabvánnyal, hogy nagyjából kigyomlálja a hasonló megoldásokat.

Nikolasz Tombazisz, az F1-es technikai szabályokért felelő egyik felsővezető (egyben a Benetton, a Ferrari és a McLaren korábbi sikeres mérnöke) azonban azt mondta, a McLaren mellett két-három másik csapatnak is módosításokat kellett a hátsó szárnyán, amelyeken ezentúl legfeljebb 2 milliméteres rés nyílhat a terelőlapok között az aktivált DRS nélküli, “zárt” állapotban.

Ekkora hajlás tehát még mindig kialakulhat az aerodinamikai terheléstől, de a csapatoknak innentől jobban oda kell figyelniük, mennyire próbálják meglovagolni a jelenséget – már csak azért is, mert az FIA bepöttyözte a hátsó szárnyakat, hogy a kamerafelvételeken legyen referencia a mozgás méréséhez.

Az Autosport úgy értesült, az összes idei futamgyőztes csapat, vagyis a Ferrari, a Mercedes és a Red Bull is érintett volt az előírások feszegetésében a túlságosan hajlékony hátsó légterelőkkel, ami egybecseng a Tombazisz által említett “két-három” csapattal. Eddig csak a McLaren vallott színt, kérdés, más istállók beismerik-e, hogy ők is trükköztek a hátsó szárnnyal.

Miért büntették meg Norrist, Verstappent pedig nem az USA Nagydíjon?

Tanak csapatának egyik tagja súlyosan megsérült a Közép-Európa Rallyn

0

A Közép-Európa Rallyn pénteken szenvedett balesetet Ott Tanak aszfaltkémeinek autója. Az egyik csapattag megsérült, őt ma szállították haza repülővel.

„Múlt pénteken kora reggel, az aszfaltkém csapatom balesetet szenvedett a hármas gyorsasági felé vezető útszakaszon. A baleset következtében Kuldar súlyos hátsérülést szenvedett, és kórházba szállították.
Csapatunk keményen dolgozott a háttérben, hogy Kuldar minél gyorsabban és minél biztonságosabban hazajusson, hogy hazájában folytathassa a kezelését. Nagy köszönet a Fakultní Nemocnice Plzeň kórház személyzetének az elmúlt napokban nyújtott támogatásért és segítségért.
Örülök, hogy most már biztonságban otthon van, és átadták az észt orvosoknak, akik a lehető legjobb ellátást fogják biztosítani számára, és Kuldar a családja közelében maradhat.
Gyógyulj meg hamar, Kuldar!” – írta Ott Tanak a közösségi oldalán.

A sérült csapattag az a Kuldar Sikk, aki 2010 és 2012 között Tanak navigátora volt, majd többek között Jurij Protasovnak, Ken Tornnak, Gregor Jeetsnek is diktálta az itinert, az utóbbi időben pedig Benediktas Vangas-szal tereprallyzott.

A sérült versenyző gyógyulását az talán némiképp segíti, hogy Tanak megnyerte a versenyt és japánban a vb címért is harcolhat.

Fotó: Hyundai Motorsport

Takamoto Katsuta: „Minden összezavarta a fejemet”

0

A Toyota japán pilótája, Takamoto Katsuta erőteljesen tért vissza a kispadra ültetését követően, de bevallotta, hogy nehéz volt feldolgozni a helyzetet.

Takamoto Katsuta teljesítménye a figyelem középpontjába került a Közép-Európa Rallyn, mivel mindenki arra volt kíváncsi, hogyan reagál arra, hogy a csapata a sorzatos esései után a kispadra ültette, és a csak a tévében nézhette a Chile Rallyt.

A japán pilóta stabilan versenyzett, már pénteken szakaszt nyert, vasárnap pedig a legjobb volt, hiszen megnyerte az aznapi értékelést, és behúzta a power stage-et is. Összességében negyedik lett, de az előző hónapokhoz képest már az is nagy előrelépés volt, hogy célba ért.

„Még mindig úgy érzem, hogy a jövőben jobban is tudok menni, szóval azt nézem, hogy min tudok még javítani. A szünet lehetőség adott arra, hogy még többet gondolkodjak – mondta Katsuta. – Kiderült, ki támogat igazán és kire kell hallgatnom. Szép pillanat volt, amikor rájöttem, milyen emberek vesznek körül, és nagyra értékelem a támogatásukat. Az életben mindig jöhetnek nehéz helyzetek, de az elmúlt néhány hónap életem legnehezebbjei közé tartozik.”

Sosem volt kérdés, hogy Katsutának megvan a kellő sebessége, az állandóság azonban hiányzott neki – a Közép-Európa Rallyn azonban végre ebből is mutatott valamit.

„Nagyszerű érzés volt így befejezni a hétvégét. Vártam egy olyan helyzetre, amikor végig nyomni tudom, és végül vasárnap reggel megkaptam ezt a lehetőséget – mondta Katsuta. – Ezzel együtt a verseny befejezése volt a legfontosabb, még a vasárnapi értékelés és a power stage megnyerésénél is fontosabb. Az egész történet, az összes pletyka, minden összezavarta a fejemet, ez nehéz helyzet volt a pályafutásomban és az egész életemben is. Jó volt így visszatérni, most egy kicsit fellélegezhetek. Úgy érzem, végre elvégeztem azt a munkát, amit a csapat várt tőlem.”

Csomós Mixiék ismét a Škoda Fabia Rally 2 evóval versenyeznek

0

A stasztikák az élen álló páros, Csomós Mixi és Nagy Attila mellett szólnak az ORB-ben, de a riválisok sem feltett kezekkel érkeznek a Zemplén Rallyra.

Az ORB2 abszolút értékelésének és a Historic-bajnokság D-géposztályának kivételével minden a szezonzáró Zemplén Rallyn dől el, így az abszolút magyar bajnoki cím is. A négyes versenyfutás hármassá szűkült, miután a második helyen álló Turán Frigyes bejelentette, hogy mégsem indul az év utolsó ORB-futamán.

A legjobb helyzetben az éllovas Csomós Mixiék vannak, akik az előző három futammal ellentétben ezúttal a Škoda Fabia Rally 2 evo bevetése mellett döntöttek. Csomós Mixi és Nagy Attila 157 ponttal vezet, a második helyen Turán Friciék állnak, de ők már nem gyarapítják a 124 pontjukat, és így valószínűleg a dobogóról is lecsúsznak.

Mert hogy a Velenczei Ádám, Vánsza Zsolt kettősnek 121 pontja van, a Német Gábor, Németh Gergely duónak 112.5, és nem kell hozzá nagy fantázia, hogy a másfeles szorzójú Zemplén Rallyn előzzenek – azzal együtt, hogy bármelyikük bajnoki címéhez Mixiék hibázása vagy technikai problémája is kellene.

A stasztikákat nézve is minden Mixiék mellett szól, hiszen ők nyerték az idén a legtöbb futamot, háromszor is győztek (az V. V-Híd Rally Hungaryn, az 57. Mecsek Rallyn és a II. WHB Győr Rallyn nyertek), míg Németék és Velenczeiék egy-egy versenyt húztak be (a 2. Hell Diósgyőr Rallyt, illetve a Székesfehérvár Rallyt). Mixiék nyerték meg a legtöbb szakaszt (34) Németék (16) és Velenczeiék (6) előtt, versenyen pedig 34 alkalommal vezettek, míg Velenceziék 16-szor, Németék pedig 9-szer álltak az élen.

Azért minden versenyzőt dicséret illeti, hogy a bajnoki cím egészen az utolsó versenyig nyitott maradt, abban pedig biztosak vagyunk, hogy a Zemplén Rallyn is mindenki addig nyomja, amíg lesz esélye – és nem csupán az ORB-ben.