back to top
2024. november 22. 06:07

KezdőlapWRCAz év amikor csak világbajnokok nyertek WRC futamot

Az év amikor csak világbajnokok nyertek WRC futamot

-

Az 1996-os rally-világbajnokság az egyik legkülönlegesebb szezon volt a WRC történelmében, mindössze három versenyző tudott futamot nyerni, és mindannyian világbajnokok voltak.

Három csapat, a Subaru, a Mitsubishi és a Ford nevezett a gyártók bajnokságába, és csak kilenc verseny volt abban az évben a sorozatban. Január, március és december kivételével havonta egy rallyt rendeztek, így nem volt sok lehetőség a hibázásra.

A bajnokok is tudták ezt, és nem is hagytak mást szóhoz jutni. Tommi Makinen, Colin McRae és Carlos Sainz osztozott a győzelmeken.

1996 elején Makinen még nem volt világbajnok. Soha nem nyert még rallyt sem a Mitsubishivel. Ennek ellenére egyértelműen ő volt az első számú Lancer pilóta, és csak ő indult minden versenyen. Richard Burns is csak négy lehetőséget kapott a csapattól, a többiek pedig még kevesebbet.

Colin McRae volt a szezon favoritja, mivel néhány hónappal korábban, akkori Subaru csapattársa, Carlos Sainz ellenében megszerezte a vb címet. De a Subarunál ekkor már egyértelműen ő volt a favorit. Sainz elment a Fordhoz, Kenneth Eriksson és Piero Liatti pedig egyértelműen McRae-t támogatta.

Colin McRae, Subaru, Ausztrál rali 1997
Fotó: Troy Amos

Sainz az Escort RS Cosworthban bízott, és a Fordnál ő is az első számú versenyző volt, csak ő indult az összes vb futamon.

A Toyota egyéves eltiltása közepén volt 1995-ös hírhedt turbós csalása miatt. Továbbra is ott voltak a szervizparkban, csak nem a gyártók mezőnyben. Juha Kankkunennel azonban ekkor is számolni kellett.

A naptár rotációs rendszere miatt a Svéd Rally indította a szezont, Makinen pedig remekül kezdett. 1995-ben ő volt a leggyorsabb aversenyen, de utasították, hogy engedje csapattársát, Erikssont, hogy megszerezze a Mitsubishi első WRC-győzelmét a Lancerrel. De 1996-ban nem volt ilyen utasítás. Makinen mindössze egyetlen gyorsasági, a harmadik szakasz végén adta át a vezetést Kankkunennek, de aztán visszavette azt, és magabiztosan nyert.

Makinen
foto: Mitsubishi

A Safari Rallyn megint Makinen nyert, de ehhez kellett a csapat extrém startégiája is. Komoly tervezés, többnapos teszt, külön ide fejlesztett lengéscsillapítók és egy speciálisan megerősített autó, ami persze pokoli nehéz is lett, volt a kiindulási alap. A legnagyobb trükk azonban az volt, hogy a szervizek alatt gyakorlatilag mindent kicseréltek a kocsin, azt is amit elvileg nem kellett volna. A mellettük szervizelő Subarunál először csak mosolyogtak, mert azt hitték a riválisok gondban vannak, a végén azonban Makinenék mosolyoghattak a dobogó tetején.

A harmadik versenyen Indonéziában először McRaenek állt a zászló az esőktől csúszós pályán, de felborította a Subarut, amiben egy intercom hiba is közrejátszott. Makinen motorprobléma miatt nem tudta befejezni a versenyt, Sainz pedig nyert a Forddal. A győzelem átmenetileg veszélybe került, amikor a rally szervezője kizárta Sainzot egy állítólagos szervizelési szabálytalanság miatt. A Ford fellebbezett és nyert, így Sainz lett a győztes.

Az Acropolis Rallyn McRaenek nyernie kellett, ha versenyben akart maradni a címvédésért. A kardán egyik csapágya miatt ez az esély majdnem elúszott, mindössze 3 másodpercen múlt, hogy időben érkezzenek az ellenörzőpontra. McRae nyert, de Makinen ott loholt a nyomában, és második lett.

Makinen
foto: Mitsubishi

Az év ötödik futamát a világ másik oldalán, Argentínában rendezték. McRae egy homokos hajtűkanyarban összetörte a Subarut, Sainz Fordja egy váltóhiba miatt háromkerékhajtású lett, mert az egyik első kerékre nem jutott el a hajtás. Makinen pedig leütötte a ziccert és ezzel a bajnokság elsőszámú esélyese lett.

Argentínában történt, hogy McRae az autó tükrével eltalált egy nézőt, amit észre sem vett. Az FIA azonban Párizsba idézte, és meg is büntették. A nagyobb baj az volt, hogy emiatt kihagyott pár szakaszt a finnországi pályabejárásból. Persze, hogy az egyik ilyen szakaszon borult fel a Finn Rallyn, ami a hat versenyből a harmadik kiesése volt. Makinen nem hagyta ki ezt az esélyt sem. Kankkunennel csatázva nyerte meg a hazai versenyét, a szezonban már a negyedik győzelmét aratva. Sainz is kiesett, és ez is jól jött Makinennek.

Ausztráliába már úgy utazott a Mitsubishi finnje, hogy két futammal a szezon vége előtt bajnok lehet. Ehhez kellett némi Subarus segítség, ráadásul nem is McRaetől, hanem a csapattárs Erikssontól, akinek meg kellett vernie Sainzot. Az északiak ez esetben összetartottak, Makinen nyert, Eriksson pedig ellenállt Sainz támadásának és második lett, ezzel Tommi Makinen megszerezte első vb címét.

Makinen
foto: Mitsubishi

A bajnokság eldőlt és ez vízválasztó volt. Makinen megengedhette magának, hogy hibázzon és meg is tette. A Sanremo Rallyn mindössze egy kilométer után kiesett. McRaeről pedig lekerült a teher és nyert.

A szezonzáró spanyolországi versenyen is első lett a 95-ös bajnok aki ezzel bizonyította, hogy továbbra is pokoli gyors, de a címvédés nem sikerült neki. Sainz kiesett a szezonzárón, Makinen pedig ötödik hellyel fejezte be az évet.

Ezzel 1996 lett az egyetlen olyan szezon a WRC eddigi történetében ahol csak világbajnokok nyertek versenyt.

Makinen
foto: Mitsubishi

 

 

 

Friss