back to top
2024. szeptember 18. 22:26

KezdőlapWRCTakamoto Katsuta szűk klubba került be, de ennek aligha örül

Takamoto Katsuta szűk klubba került be, de ennek aligha örül

-

Meglehetősen kevés pilótát ültettek a kispadra szezon közben a WRC-ben, mint ahogyan Takamoto Katsutát, a közelmúltból három példát veszünk sorra.

Senki sem irigyli most Takamoto Katsutát. Az egész szezonban küszködő versenyzőt a Toyota kispadra ültette, helyette Sami Pajarit viszi el a Chile Rallyra. A japán pilóta a Közép-európai Rallyn és a hazai versenyén visszatér a csapatba, de így is meglehetősen különleges és szűk klubba került be.

Sokakat ejtettek már szezon közben vagy éppen a végén (Oliver Solberg 2022-ből a legfrissebb példa erre), valójában nagyon kevés pilótát ültettek a szezon közben kispadra. A Dirtfish összegyűjtött három példát a múltból, a későbbi szereplésükkel együtt.

Francois Duval

Duval
Fotó: Daniel Van Niekerk

Kevés hálátlanabb feladat volt a WRC-ben a 2000-es években, mint Sébastien Loeb csapattársának lenni a Citroënben. Francois Duval azonban mégis ezt a pozíciót választotta 2005-ben, pedig a Ford vezére is lehetett volna a Peugeot-hoz tartó Markko Märtin helyett. Hét dobogós hellyel a háta mögött érkezett a Citroënhez, hogy aztán kétségbeejtő formát mutasson.

Minden úgy kezdődött, hogy Monte-Carlóban telibe talált egy távírópóznát. Cipruson is esett egy nagyot, és ez volt az utolsó csepp a pohárban. Duval ment a kispadra, helyette a kétszeres világbajnok Carlos Sainz versenyzett Törökországban és Görögországban. Duval után visszatért, és stabilan versenyzett, két második hely mellett még élete első WRC-versenyét is megnyerte Ausztráliában. Azonban ez volt az utolsó is, 2006-ban pedig Dani Sordo érkezett a helyére.

Kris Meeke

Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Kris Meeke 2016-ban ereje teljében volt. Az észak-ír versenyző egy privát Citroën DS3 WRC-vel vett részt a WRC egyes fordulóin, és győzött Portugáliában, majd Finnországban, hogy a következő évben a világbajnoki cím várományosaként mutassa meg a potenciálját.

Ehhez képest 2017-ben kétszer ért célba a szezon első felében, a svédországi 12. hely után Mexikóban győzött, de a sikert beárnyékolta, hogy a power stage-en majdnem leadta a 37.2 másodperces előnyét… Argentinában akkorát esett, hogy a Citroën 14-et pördult vele, ezután nem csoda, hogy Lengyelországban már Andreas Mikkelsen indult helyette. A szünet után jött egy nyolcadik hely Finnországban, egy esés Németországban, majd egy győzelem Spanyolországban.

Meeke maradt a Citroënnél a 2018-as szezonra is, hogy aztán hat futam és egy elképesztő balesetszéria után azonnal szerződést bontson vele a csapat. A Toyota azonban tárt karokkal várta.

Adrien Fourmaux

Fourmaux
Fotó: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool

Az M-Sport pilótája mostanság kimagaslóan teljesít, és már a Hyundai csapatával hozzák hírbe, de korábban bizony ő is ült a kispadon, egyáltalán nem volt egyenes az útja idáig. A 2021-es szezon első versenyein lenyűgöző teljesítményt nyújtott, és 2022-ben, az új Rally1 hibridkorszak kezdetén teljes munkaidős versenyzői állást kapott.

Aztán jött Monte-Carlóban egy hatalmas baleset, majd Ypres-ben egy másik, miközben csak másodpercekkel volt lemaradva a negyedik helyen álló Oliver Solberg mögött. Fourmaux kihagyta a görögországi versenyt, és ugyan Franciaországban visszatért, Japánban megint nem indult.

Fourmaux-t ez követően megfosztották a Rally1-es lehetőségtől, helyette 2023-ban egy Rally2-es autóval versenyzett, de ebben a szezonban remek formában tért vissza, és eddig négy dobogós helyezést ért el.

Friss