A Red Bull és a Ferrari mellett a Mercedes is beleszólhat a Holland Nagydíj elsőségéért folyó csatába. George Russell és Lewis Hamilton a dobogót mindenképpen elérhetőnek tartja, miközben Max Verstappen kezében van egy extra ütőkártya, viszont egyedül lesz kénytelen csatába menni.
Az időmérő edzésen látott különbségek, illetve a szabadedzések szokottnál kevesebb adattal szolgáló megtankolt autós etapjai is azt vetítik előre, hogy rendkívül kiélezett csatát láthatunk majd a győzelemért a Holland Nagydíjon, és akár hat versenyzőnek is lehet esélye beleszólni a legjobb helyezések sorsába.
Az élről rajtoló Max Verstappen természetesen a futam legfőbb esélyesének számít, de miután az időmérőn is Charles Leclerc hibája kellett ahhoz, hogy az első helyen végezzen – azaz a Red Bull Belgiumban látott fölénye már a múlté –, ő maga is úgy érzi, hogy nem lesz könnyű dolga. „Szerintem szoros lesz, de az idén a futamok többségén az volt, úgyhogy már várom, és remélhetőleg jó versenyünk lesz” – nyilatkozta az időmérő utáni sajtótájékoztatón.
Verstappen pénteki második edzésen futott megtankolt autós etapjaiból nem igazán lehet kiindulni, mivel a Red Bull rengeteget változatott a beállításokon szombatra, de a zandvoorti pálya nem a legkíméletesebb a gumikkal, így a Ferrari profitálhat a nagyobb leszorítóerős csomagjából, amellyel papíron jobban lehet óvni az abroncsokat.
Emellett a második helyről rajtoló Charles Leclerc-nek és harmadik helyről induló Carlos Sainz-nak megvan az az előnye Verstappennel szemben, hogy ketten vannak, és akár szétválasztott stratégiával is próbálkozhatnak, miközben a holland pilóta hátvédje (Sergio Pérez) csak az ötödik rajtkockából kezd.
A Pirelli a lágy-közepes-közepes, vagy a lágy-közepes-lágy kétkiállásos stratégiát tartja a legjobbnak, azaz a lágy gumi legalább egy etap erejéig mindenképpen szerepet kap. Ez pedig Verstappen malmára hajthatja a vizet, hiszen az első tízből Lance Strollon kívül csak neki maradt vadonat új lágy szettje a futamra. Ezt akár a rajtnál is feltehetik az autójára, így biztosítva, hogy a Ferrarik ne tudják lerajtolni őt, de a későbbiekben is jól jöhet.
„Ezen a pályán nehéz előzni. Remélem, hogy olyan közel leszünk, mint ma, és remélhetőleg összejátszhatunk Carlosszal, hogy nyomás alá helyezzük Maxot – nyilatkozta Leclerc az FIA sajtótájékoztatóján, majd Sainz elmondta, reméli, nem az utóbbi futamokon mutatott versenytempójuk köszön vissza ezen a versenyen. – Az időmérőn egy tizeden belül voltunk, úgyhogy, ha a versenyen több mint 70 körön át is ez lesz a helyzet, akkor szoros futamunk lesz. Az utóbbi időben ugyanakkor a Red Bull és a Mercedes talált valamit vasárnaponként, viszont, ha visszamegyünk Franciaországig vagy Ausztriáig, ott mi találtunk, nem igaz? Remélhetőleg most is inkább utóbbi lesz a helyzet, és az egész futam során kihívás elé állíthatjuk Maxot.”
Which strategy will provide the quickest route to the podium? 🔮🇳🇱#F1 #DutchGP #Fit4F1 #Formula1 #Pirelli #Pirelli150 @F1 pic.twitter.com/fmiBB0EnSM
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) September 4, 2022
Fentebb a pilóták rendelkezésére álló keverékek, alul pedig a Pirelli szerint várható stratégiák. Az egy kiállást egyértelműen lassabbnak tartják a kettőnél.
A Mercedes is beleszólhat
A konstruktőri címvédőre az egész szezonban jellemző, hogy vasárnaponként jobb teljesítményre képes, mint szombatonként. A zandvoorti időmérőn pedig Toto Wolff csapatfőnök szerint a pole pozícióért is harcban lehettek volna, ha nincs Sergio Pérez Q3 végi megpördülése, ami jó jel számukra a futam előtt.
„Szerintem legalább olyan gyorsak lesznek a versenyen, mint mi, és játékban lesznek a kerékcserék környékén. Jó csata lesz másik öt autó ellen” – jósolt Sainz, akinek véleménye megegyezik a hatodik helyről rajtoló George Russellével. „Remélem, hogy [a Ferrarik] kizárólag Maxra fognak koncentrálni, mert az sebezhetővé teheti őket. Max szerintem el fog tűnni a távolban, nekünk pedig valószínűleg gyorsabb autónk lesz a Ferrari-pilótáknál és Checónál” – nyilatkozta a fiatal brit Sky Sportsnak.
Russell kiemelte, a legfontosabb az lesz, hogy a rajtnál ne essenek vissza. „Mindig kellemes ott lenni az élmezőnyben. Az alapteljesítményünkből alighanem továbbra is hiányzik néhány tized, és nyilván egy rövid pályán kisebbnek tűnnek a különbségek. Csapatként teljes mértékben meg fogjuk érteni, hogy miért voltunk annyira lassúak Spában, és itt miért nyújtunk a kezdettől fogva biztató teljesítményt. Nem látom okát, hogy miért ne küzdhetnénk a dobogóért. Csak jól kell rajtolnunk és nem szabad pozíciókat veszítenünk a középmezőny versenyzőivel szemben.”
A két Mercedes-pilóta közül normál esetben természetesen Lewis Hamilton lesz az, akire érdemes lehet odafigyelni, és akárcsak Russell, ő is előrelépésben bízik. „Én nem mentem hosszabb etapot, de George igen, és elég jónak tűnt. Az autó erősnek érződött ma, és úgy éreztem, hogy gyorsabb is lehettem volna. Remélem, hogy ez holnap is megmutatkozik. Mindent meg fogok tenni a dobogóért” – fogadkozott a hétszeres világbajnok.
Andrew Shovlin, a Mercedes vezető versenymérnöke pedig szintén kiemelte, hogy a jó egykörös tempójuk még jobb versenytempót vetít előre. „Az utolsó szabadedzésen készültünk valamennyit a versenyre, és mindkét pilóta biztatónak nevezte az autó viselkedését és gumikezelését, ami remélhetőleg jól fog jönni a futamon. Nehéz megjósolni, hogy ki, milyen stratégiát választ. Nincs sok rendelkezésre álló adat a piros zászlós megszakítások miatt, így elképzelhető, hogy sokszínű stratégiákat láthatunk, ami lehetőséget jelenthet nekünk. Normál esetben jobbak vagyunk a versenyen, mint az időmérőn, és ha most is ez lesz a helyzet, akkor előreléphetünk.”