2024. április 30. 09:45

KezdőlapF1Majdnem meghalt, majd megjósolta Bianchi halálát az expilóta

Majdnem meghalt, majd megjósolta Bianchi halálát az expilóta

-

Az 1994-es Japán Nagydíjon kis híján halálos balesetet szenvedő Martin Brundle már akkor, majd 1998-ban is szólt, hogy nem lenne szabad traktorokat beküldeni a pályára, amíg azon autók köröznek. Senki nem hallgatott rá.

Mindenki hálát adhat a sorsnak és az égieknek, hogy nem történt újabb tragédia Szuzukában, és Jules Bianchi után nem halt meg egy újabb pilóta azért, mert nekiment egy traktornak. Ugyanakkor hiába úszta meg Pierre Gasly, hogy méterekkel száguldott el a pályára hajtó jármű mellett, előbb-utóbb ismét meg fog halni valaki, ha az eset utáni közfelháborodást látva vizsgálatot indító FIA nem változtat sürgősen.

Így ölhette volna meg Gasly-t a traktor Szuzukában (videó)

Az pedig egészen elképesztő, hogy már 28 évvel ezelőtt is majdnem tragédiába torkollt egy ehhez hasonló eset, ráadásul ugyanott, Szuzukában, a Japán Nagydíjon, nem messze attól a helytől, ahol Bianchi az életébe kerülő sérüléseit szerezte. Az 1994-es versenyen Martin Brundle volt az, aki McLarenjével majdnem eltalálta a Gianni Morbidelli Footworkjét mentő hernyótalpas vontatót, de szerencséjére „csak” egy pályabírót ütött el.

„Elborzadtam, mert volt itt egy balesetem 1994-ben, ami előtt azért sírtam a rádióban, hogy szakítsák félbe a versenyt, mert annyira borzasztóak voltak a körülmények – nyilatkozta Brundle Gasly esete után a Sky Sports Any Driven Monday című műsorában. – Megcsúsztam egy vízátfolyáson egy olyan helyen, ahol a kormány kijelzőjét sem láttam. Lerepültem a pályáról, és éppen, hogy elkerültem az egyik hernyótalpas járművet, de sajnos egy pályabírót eltaláltam, majd visszaszaladtam segíteni neki. A lábából kiállt a csont, és átszúrta az overálját. Borzasztó volt.”

Az 1994-es baleset felvétele ITT látható.

Bianchi balesete előtt 20 évvel tehát majdnem ugyanott halt meg egy pilóta, a változás azonban elmaradt. Az F1-es sisakot 1996 végén szögre akasztó, azt mikrofonra cserélő Brundle ráadásul 1998-ban, élő adásban akadt ki, amiért a Német Nagydíj időmérő edzésén egy nagy traktor hajtott a célegyenes végén a bukótérbe, hogy kimentse Tora Takagi Tyrrelljét.

biztonsági autó, daru, traktor
Vannak szituációk, amikor a megfelelő óvintézkedések mellett muszáj beengedni egy darut Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Az 1994-es élmény után emlékszem, hogy 1998-ban, közvetítés közben elmondtam, hogy »nem lehetnek járművek a pályán akkor, amikor a versenyautók köröznek« Az ember bármikor megcsúszhat a vízen, elromolhat az autója, bármi történhet. Soha nem lenne szabad ilyesminek előfordulnia. És természetesen jött a szörnyű baleset 2014-ben, amelyben elveszítettük Jules Bianchit. Ez egyszerűen megengedhetetlen” – jelentette ki a Sky Sports kommentára.

Az ominózus, 1998-as kifakadás így hangzott: „Mindig a frászt hozza rám, amikor egy John Deere traktor jön be a bukótérbe. Ha egy autó beeshet oda, akkor bármelyikkel megtörténhet ugyanez, és egy napon valaki egy ilyen traktor alatt fogja végezni, ami a frászt hozza rám – jósolta meg 20 évvel előre Bianchi halálát. – A sárga zászlók kint vannak, amit a versenyzőknek tiszteletben kell tartani, és ott van a villogó neonfény is, de történhetnek műszaki problémák, vagy kihagyhat a versenyzők agya. Magyarországon JCB traktorokat használnak, nem tudom, melyik alá esnék be szívesebben.”

Brundle úgy véli, az idei Japán Nagydíjat Carlos Sainz balesete után azonnal piros zászlóval félbe kellett volna szakítani, mert evidens volt, hogy pályabíróknak és darunak is be kell mennie, ilyen körülmények között pedig nem volt elegendő biztonsági autóval összerázni a mezőnyt. „Láttam más felvételeket, a traktor azonnal bement, és pályabírók voltak a pályán. Nem tanulták meg a leckét.”

Forrás:Sky Sports

Friss