Jövő nyáron eltűnik a föld színéről az Aston Martin jelenlegi gyárépülete, amelyet még az istálló jogelődje, a Jordan építetett és használt teljes fennállása során. A helyére az ultramodern gyárkomplexum egyik új épületét húzzák fel.
Silverstone-ban, a világhírű versenypálya bejáratával szemben, az út túloldalán javában zajlik az Aston Martin ultramodern F1-es gyárának építése. A 200 millió fontos, a tervezést és gyártást magában foglaló egységek mellett szélcsatornát és szimulátort is magában foglaló projekt hivatott elősegíteni, hogy az Aston Martin néhány év múlva felkapaszkodjon a Forma-1 élmezőnyébe.
A három épület közül a tervezést és gyártást magában foglaló 2023-ban készül el és áll szolgálatba, a főépület átadása kicsit tovább húzódik 2022 végi dátumnál, a harmadik, irodákat, konditermet és kantint tartalmazó épület pedig majd csak 2024-re lesz kész. Ami a szélcsatornát illeti (az Aston Martin jelenleg a Mercedes Brackley-ben található berendezését használja), annak építése majd csak 2024 végére fejeződik be.
És hogy mi lesz a korábbi, egyelőre még használatban levő gyárépülettel? Nos, a tervek szerint azt jövő nyáron lerombolják, hogy ezzel is helyet szabadítsanak fel az új komplexumnak. Ezzel pedig a Forma-1 történelmének egy jelentős része tűnik el, ezt a gyárat használta ugyanis az Aston Martin jogelődjei közül az összes, tehát az F1-ben 1991-ben bemutatkozó, ott 2005 végéig versenyző Jordan is.
Ebben az 1990-ben a Forma-3-as csapatából F1-es istállót faragni szándékozó Eddie Jordan által építtetett épületben ismerkedett meg leendő csapatával az 1991-es Belga Nagydíjon a Jordan színeiben debütáló Michael Schumacher, de ide járt „haza” többek között a történelem első és eddigi egyetlen magyar Forma-1-es pilótája, Baumgartner Zsolt is, aki 2003-ban a Jordannél kapta meg a lehetőséget a Magyar Nagydíjon a bemutatkozásra, majd Monzában is rajthoz állhatott a kanárisárga EJ13-assal.
Az ebben a gyárban tervezett és épített F1-es autók összesen öt futamot nyertek (Hill 1998-ban egyet, Frentzen 1999-ben kettőt, Fisichella 2003-ban egyet, majd Sergio Pérez 2020-ban az utolsót).
„Én felügyeltem [az eredeti gyárépület] tervezését és építését 1990-ben. Hogy most mi a terv? Nos, miután beköltöztünk az új gyár egyes épületébe, jövő nyáron le fogjuk bontani a régit, ami több szempontból is szomorú nap lesz. Egy új épület lesz majd a helyén. Hogy abban mi lesz? A személyzeti étterem, a személyzeti konditerem, fitnesz stúdió, és egy elég nagy hely a logisztikának a tengerentúli versenyekhez. A logisztika egy rémálom, úgyhogy rengeteg hely kell a be- és kicsomagoláshoz, valamint a szimulátor is ebben az épületben kap helyet” – magyarázta az Aston Martin által közzétett videóban Guy Austin projektmenedzser, aki azt is elárulta, hogy a három új gyárépületet hidakkal kötik majd össze, hogy a személyzetnek télen se kelljen a hidegben mászkálnia. A gyári egyik végéből a másikba viszont így sem lesz rövid a séta, az épületegyüttes ugyanis 400 méter hosszú lesz.
Guy Austin túravezetése a készülő új gyárról alább nézhető meg teljes egészében: