Természetesen a stopper lesz az igazi ítéletmondó, de mivel a 2023-as szezon kezdetéig még néhány hetet várnunk kell, egyelőre csak az eddig látottakból lehet következtetéseket levonni. Mark Hughes, az F1 egyik elismert technikai szakértője pedig meg is tette, és az F1.com-on kielemezte, hogy miért lehet az Aston Martin vadonatúj F1-es torpedója sikeres.
A hétfőn este bemutatott AMR23-as első ránézésre is igazolta azt, amit a csapat korábban is állított, azaz, hogy 95%-ban más, mint a 2022-es autójuk. A már a Red Bulltól igazolt technikai igazgató, Dan Fallows irányítása alatt kifejlesztett kocsi agresszív megoldásokat vonultat fel a teljesítmény fokozásának érdekében, és Hughes megfigyelései szerint ez nemcsak aerodinamikai, hanem mechanikai téren is igaz.
Fallows személyét és a Red Bull tavalyi sikereit figyelembe véve nem meglepő, hogy ez az autó is sok hasonlóságot mutat az RB18-as 2022-es szezon végi változatával, miközben az Aston Martin már a tavalyi Spanyol Nagydíjon bevetett, jelentősen módosított versenygépével is kiérdemelte a „zöld Red Bull” jelzőt.
De míg az AMR22-es fejlesztését a tavalyi szezon közben leállították (ami nem egyenlő azzal, hogy később már nem érkeztek fejlesztések a kocsira) addig a Red Bull az RB18-ast tovább fejlesztette, és többek között új oldalszekrényeket, valamint a hűtést szolgáló, ágyúszerű kialakítást vezetett be. Ezeket bizonyos mértékig szinte az összes eddig bemutatott 2023-as autó átvette, de egyik sem annyira nagy mértékben, mint az Aston Martin.
A silverstone-i istálló emellett a Ferraritól is merített, és az SF-75-ösön is látható, fürdőkádszerű mélyedést tervezett az oldalszekrényekbe, illetve a hűtőnyílások pozícionálásából ítélve a hűtők helyzetét is megváltoztatta. Erre nagy valószínűséggel tavaly a költségplafon miatt már nem lett volna lehetősége, ezért kellett az idei autóval várni arra, hogy még közelebb kerüljenek a Red Bull filozófiájához.
Hughes szerint a kívülről is látható, karosszéria alatti változtatások más 2023-as autókhoz hasonlóan lehetővé tették azt is, hogy kedvezőbb kialakítást válasszanak a padlólemez belépőéleinek, amelyekkel hatékonyabbá teszik a szívóhatást, és következetesebbé az autó egyensúlyát a kanyarokban.
A kocsi elejének vékonyabb és laposabb orrésze a Mercedes W13-as tavalyi orrára hajaz, míg a felfüggesztéssel megtartották a tavaly is használt, elöl tolórudas, hátul vonórudas megoldást (ebben nem követték a Red Bullt), viszont változtattak a geometrián.
„A tervezőcsapat hajthatatlan volt abban, hogy kompromisszumok nélkül akart megbirkózni ezekkel a szabályokkal. Feljebb akarunk lépni a rajtrácson, és el akarjuk kezdeni kihívás elé állítani az élcsapatokat. Ezt nem lehet úgy megtenni, hogy hátradőlünk és konzervatívak vagyunk” – nyilatkozta Dan Fallows technikai igazgató az autó bemutatóján.
„Az AMR23 jelenős továbbfejlesztése annak az autónak, amit finomítottunk és minden kritikus területen fejlesztettünk 2022 második felében. Optimalizálta azokat a megoldásokat, amelyekről úgy éreztük, hogy a leginkább javítják a teljesítményt, és megtestesíti azt a közös jövőképet, amelyet az elmúlt hónapokban közösen építettünk fel.”
Az AMR23-as tehát 95%-ban más, mint az elődje, de mégis továbbviszi az AMR22-es pozitív jegyeit.
„Úgy vágtunk neki ennek az évnek, hogy megpróbálunk bátrak és agresszívak lenni, és közben tanulni a tavalyi autóval szerzett tapasztalatokból – ecsetelte Fallows. – Elég nagy fejlődést értünk el az AMR22-essel, és biztosítani akartuk, hogy az idei autó annak a továbbfejlesztése legyen, és közben jó alappal szolgáljon a további fejlesztésekhez.”
„Eközben pedig azt is biztosítani szerettük volna, hogy agresszív legyen, hogy nagy kihívás elé állítsa a teljes mérnöki gárdát és igazán mindent beleadjanak. Az autó kialakításán szerintem meglátszik ez.”
Hogy ez mire lesz elég, az nyilvánvalóan a többi csapat által elért fejlődéstől is függ, de Fallows szeretne negyedik erővé válni, azaz megelőzni az Alpine-t és a McLarent. A legfontosabb a számára pedig az, hogy 2024-re és 2025-re jó alapokkal rendelkezzenek.
„Ha lehetséges, akkor egyértelműen a középmezőny élére kell állnunk, és közelebb kell kerülnünk a top 3-hoz. A legfontosabb nekem az idei évben az, hogy biztosítsuk, hogy ez az autó és ez az alap az, amiből a jövő Aston Martin autóit fogjuk fejleszteni. Tavaly a csomagunknak voltak nehézségei, miként az kívülről is látszott. A csapat keresztülment néhány dolgon tavaly, és az év végére sokat fejlődött. Ezek a nehézségek nagyon jók akkor, ha megérted azokat, és átvihetsz valamit abból az autóból.”