back to top
2024. november 22. 18:06

KezdőlapF1Ezért törhet győzelemre Alonso, és csak szenvedhet a Ferrari az F1-es szezon...

Ezért törhet győzelemre Alonso, és csak szenvedhet a Ferrari az F1-es szezon első futamán

-

Rendkívül nehéz dolguk volt a csapatoknak a felkészüléssel a 2023-as szezon első futamára, amelyen akár Alonso-Red Bull csata is lehet a győzelemért, miközben a Ferrari várhatóan legfeljebb a Mercedesszel küzdhet majd meg.

A Bahreini Nagydíj időmérő edzésén láthattuk meg először, hogy mi a 2023-as F1-es mezőny valós erősorrendje egy körön (ez persze nem jelenti azt, hogy mindig ez lesz, hiszen pályáról-pályára változhat a helyzet), de a fő attrakció, a verseny még hátravan. A tesztekből és a pénteki második szabadedzés megtankolt autós etapjaiból kiindulva a Red Bullnak és az Aston Martinnak a legerősebb a versenytempója, míg a Ferrari és a Mercedes egyértelműen lassabb. De vajon mit jelent ez a ma délutáni 57 körre vetítve?

Az időmérő edzésen a Ferrari már fel is áldozta a pole pozíció hajszolását annak érdekében, hogy a futamon nagyobb esélye legyen dobogóra állni, viszont a jelek szerint így sem lesznek egyszerű helyzetben. Hogy miért, azt Mark Hughes F1-es szakértő vezette le a The-Race.com-on.

A Ferrari elengedte a Red Bullt és inkább a dobogót védi, azaz Alonsóra és a Mercedesre figyel

Hughes azt írta, hogy a bahreini pálya sajátosságai, a versenyhétvége körülményei és az új Pirelli első gumik miatt ezúttal a topcsapatok is gondban voltak azzal, hogy miként állítsák be az autójukat. A 2004-es szezonban bemutatkozó bahreini kört még egyszer sem aszfaltozták újra, és mivel folyamatosan használódik el a felszíne, mostanra ez lett az a pálya, amelynek a felülete a legjobban koptatja a gumikat az egész szezonban.

Ehhez hozzájön, hogy a szélirány, valamint a nappali és a villanyfényes edzések közötti hőmérséklet változása (az FP1-en és FP3-on akár 20 fokkal is melegebb volt az aszfalt, mint az FP2-n és az időmérőn) eleve trükkössé teszi az autóbeállítást, illetve az idei évben a Pirelli új első gumijait is bele kellett venni az egyenletbe. Az olasz gyártó 2023-as első abroncsai ugyanis jobban tapadnak, mint a tavalyiak, ami miatt a túlkormányzottság irányába viszik a kocsik egyensúlyát.

Ezzel pedig a szahíri pályán az a gond, hogy a hátsó gumik óvása érdekében nem árt bizonyos mértékig az alulkormányzottság felé menni. Ahhoz, hogy ezt elérjék, a csapatoknak jobban el kellett térnie az autó természetes egyensúlyától, mint 2022-ben, hiszen akkor a gumik miatt azok alapból az alulkormányzottságra voltak hajlamosak. Magyarán, nagyobb kompromisszumokat kellett kötni.

Max Verstappen, Red Bull, Bahreini Nagydíj
A hátsó gumikról szólhat a mai futam. Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

Az új első gumikból az is következik, hogy az autók alapesetben jobb egyensúllyal rendelkeznek egy mért körre, hiszen időmérőn a túlkormányzottság felé tendáló kocsi általánosságban véve gyorsabb, viszont a versenytempó terén lassabbak, mivel ott a gumikat jobban óvó, alulkormányzottság felé tolódó balansz a kifizetődő.

Ez minden pályán igaz, a hátsó gumikat nyíró bahreini körön azonban fokozottan az, ráadásul az új első abroncsokkal az egyensúly nagyobbat változik a pálya tapadási viszonyainak változásával, ami Szahírban a jelentősen eltérő körülmények között rendezett edzések miatt jelentősebb, mint a teljes egészében nappal tartott versenyhétvégéken.

A Red Bull is megszenvedett az új helyzettel

Miután a versenyhétvégén jelentősen eltérő körülmények fogadták a csapatokat a teszteléshez képest, kevésbé tudtak kiindulni a finomhangoláshoz az egy héttel korábbi adatokból, miközben a fentebb taglalt kompromisszumot is jól kellett belőniük. Hogy ez mennyire nehéz volt, azt jól mutatja, hogy a tesztelést uraló Red Bull is elkezdett szenvedni pénteken, és ahogy a pálya lehűlésével nőtt a tapadás, és az egyensúly egyre inkább a semleges tartomány felé változott, Max Verstappen úgy kezdte magát egyre jobban érezni az RB19-ben.

Aztán a szombati – megint csak nappal rendezett – szabadedzésre ismét kicsit visszaestek, hogy aztán az időmérőn ismét erőre kapjanak. Persze rengeteget változtattak a beállításokon, ami egy ilyen versenyhétvégén még nehezebb, hiszen számításba kell venni, hogy bizonyos problémákat pusztán a lehűlő aszfalt megoldhat.

Verstappen a The-Race.com kérdésére megerősítette, hogy „sokat” variáltak, és „elmentem balra, aztán jobbra, majd vissza középre, és megtaláltuk a kompromisszumot.”

„Nem megszokott ekkora változtatásokat végrehajtani, de alighanem az időmérőn volt a legjobb az autó egyensúlya az egész hétvégén. Normál esetben a versenytempó az erősségünk az egykörös tempóval összevetve, és ezt remélhetőleg meg is mutathatjuk” – nyilatkozta a címvédő.

Max Verstappen, Red Bull, Bahreini Nagydíj
Verstappen alatt az időmérőre állt össze az autó Fotó: Sam Bloxham / LAT Images

„Az egyensúly nagyon más volt a teszteléshez képest – tette hozzá a második rajtkockát megszerző Sergio Pérez. – Rengeteg kilométert megtettünk itt, de nagyon más körülményeket találtunk a versenyhétvégén. Hatalmas változtatásokat hajtottunk végre, végül pedig kompromisszumot kellett kötnünk az időmérős tempó terén a futam miatt. Nem teljesen értjük, hogy miért voltak ekkorák a változók, de a hétvége után több ötletünk lesz.”

A Ferrari aggódhat a jó egykörös tempó miatt?

Amellett, hogy a GPS-adatok és a végsebesség értékei megmutatják, hogy a Ferrari mindenki másnál többet tartalékolt a motorerővel az időmérő előtt, tehát ez magyarázza a hirtelen jött javulásuk egy részét, azt is látni kell, hogy a maranellóiak a teszten és a második szabadedzésen is túlzott gumikopástól küzdöttek. Utóbbin a Red Bullhoz és az Aston Martinhoz hasonló hátsó gumihőmérséklet mellett Charles Leclerc-nek körönként 7 tizeddel lassabban kellett haladnia Verstappennél, és 5 tizeddel Alonsónál, hogy ne nyírja ki az abroncsokat (ez magyarázza azt is, miért tartotta ennyire fontosnak a Ferrari, hogy megspóroljon egy vadonatúj szettet).

Az SF-23-as egyensúlya ráadásul inkább a túlkormányzottság felé tendál, ami minden, csak nem jó a versenyre nézve, viszont egy körön előnyt jelent, azaz ez is hozzájárulhatott a jó időmérős tempóhoz.

Charles Leclerc, Bahreini Nagydíj, Ferrari
Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Ebből adódóan Leclerc és Sainz sem túl derűlátó azt illetően, hogy képesek lesznek maguk mögött tartani Fernando Alonsót, de a 6-7. helyről induló Mercedesekre is nagyon figyelniük kell, hiszen Russell és Hamilton is megspórolt egy lágy szettet (Sainz nem).

Noha a W14-es versenytempója pénteken a Ferraritól is körönként 5 tizeddel rosszabb volt, szombatra jelentősen változtattak a beállításokon, amivel Russell elmondása szerint jóval nagyobbat ugrottak előre, mint remélték. Ez a futamon is a hasznukra lehet, nem beszélve arról, hogy már tavaly is rendkívül jól bántak a gumikkal. Míg az időmérőn a hátsó abroncsok lassabb felmelegítése nem jött jól, a versenyen aranyat érhet az életben tartásuk, amivel megnehezíthetik a maranellóiak életét.

Alonso akár a győzelemért is mehet?

Ami az Aston Martint illeti, a szabadedzésen mutatott remek tempót nem tudták hozni az időmérőn, de Alonso így is csak 3 tizeddel maradt el Verstappen első Q3-as körétől, és vélhetően közelebb lett volna a végén a kapott 6 tizednél, ha ő is megy egy második új gumis próbálkozást.

A versenyen viszont már nem az egykörös tempó, hanem a spanyol veterán által a teszteken és a pénteki második szabadedzésen is megvillantott remek versenytempó kerül előtérbe, amiről sokat mond, hogy még a Red Bullnál is úgy vélik, a kétszeres világbajnok az ő dolgukat is megnehezítheti, mert az AMR23-ast inkább úgy lőtték be, hogy a futamon legyen gyors.

Fernando Alonso, Aston Martin, Bahreini Nagydíj
Fotó: Aston Martin

„Arra számítok, hogy harcban lesznek a győzelemért. Nagyon jól kezelik a gumikat, ezt tudom a csapatnál töltött időszakomból. Ismerem Macuzaki Dzsunt [a Bridgestone korábbi mérnökét], aki nagyon jó szakember. Általánosságban véve nagyon jó a gumikezelésük, ez az egyik legerősebb pontjuk, amire nagyban támaszkodnak is. Amikor ott voltam, mindig a versenyt tartották szem előtt, úgyhogy nagyon erős Aston Martinra számítok” – nyilatkozta az Aston Martin jogelődjeinél, a Force Indiánál és a Racing Pointnál is versenyző, első győzelmét utóbbival pont itt, Bahreinben megszerző Pérez.

Hogy ez tényleg így lesz-e, vagy a Red Bullok mindenkit állva hagynak, magyar idő szerint vasárnap délután 16 órától kiderül.

Friss