Rendkívül nehéz dolguk volt a csapatoknak a felkészüléssel a 2023-as szezon első futamára, amelyen akár Alonso-Red Bull csata is lehet a győzelemért, miközben a Ferrari várhatóan legfeljebb a Mercedesszel küzdhet majd meg.
A Bahreini Nagydíj időmérő edzésén láthattuk meg először, hogy mi a 2023-as F1-es mezőny valós erősorrendje egy körön (ez persze nem jelenti azt, hogy mindig ez lesz, hiszen pályáról-pályára változhat a helyzet), de a fő attrakció, a verseny még hátravan. A tesztekből és a pénteki második szabadedzés megtankolt autós etapjaiból kiindulva a Red Bullnak és az Aston Martinnak a legerősebb a versenytempója, míg a Ferrari és a Mercedes egyértelműen lassabb. De vajon mit jelent ez a ma délutáni 57 körre vetítve?
Az időmérő edzésen a Ferrari már fel is áldozta a pole pozíció hajszolását annak érdekében, hogy a futamon nagyobb esélye legyen dobogóra állni, viszont a jelek szerint így sem lesznek egyszerű helyzetben. Hogy miért, azt Mark Hughes F1-es szakértő vezette le a The-Race.com-on.
A Ferrari elengedte a Red Bullt és inkább a dobogót védi, azaz Alonsóra és a Mercedesre figyel
Hughes azt írta, hogy a bahreini pálya sajátosságai, a versenyhétvége körülményei és az új Pirelli első gumik miatt ezúttal a topcsapatok is gondban voltak azzal, hogy miként állítsák be az autójukat. A 2004-es szezonban bemutatkozó bahreini kört még egyszer sem aszfaltozták újra, és mivel folyamatosan használódik el a felszíne, mostanra ez lett az a pálya, amelynek a felülete a legjobban koptatja a gumikat az egész szezonban.
Ehhez hozzájön, hogy a szélirány, valamint a nappali és a villanyfényes edzések közötti hőmérséklet változása (az FP1-en és FP3-on akár 20 fokkal is melegebb volt az aszfalt, mint az FP2-n és az időmérőn) eleve trükkössé teszi az autóbeállítást, illetve az idei évben a Pirelli új első gumijait is bele kellett venni az egyenletbe. Az olasz gyártó 2023-as első abroncsai ugyanis jobban tapadnak, mint a tavalyiak, ami miatt a túlkormányzottság irányába viszik a kocsik egyensúlyát.
Ezzel pedig a szahíri pályán az a gond, hogy a hátsó gumik óvása érdekében nem árt bizonyos mértékig az alulkormányzottság felé menni. Ahhoz, hogy ezt elérjék, a csapatoknak jobban el kellett térnie az autó természetes egyensúlyától, mint 2022-ben, hiszen akkor a gumik miatt azok alapból az alulkormányzottságra voltak hajlamosak. Magyarán, nagyobb kompromisszumokat kellett kötni.
Az új első gumikból az is következik, hogy az autók alapesetben jobb egyensúllyal rendelkeznek egy mért körre, hiszen időmérőn a túlkormányzottság felé tendáló kocsi általánosságban véve gyorsabb, viszont a versenytempó terén lassabbak, mivel ott a gumikat jobban óvó, alulkormányzottság felé tolódó balansz a kifizetődő.
Ez minden pályán igaz, a hátsó gumikat nyíró bahreini körön azonban fokozottan az, ráadásul az új első abroncsokkal az egyensúly nagyobbat változik a pálya tapadási viszonyainak változásával, ami Szahírban a jelentősen eltérő körülmények között rendezett edzések miatt jelentősebb, mint a teljes egészében nappal tartott versenyhétvégéken.
A Red Bull is megszenvedett az új helyzettel
Miután a versenyhétvégén jelentősen eltérő körülmények fogadták a csapatokat a teszteléshez képest, kevésbé tudtak kiindulni a finomhangoláshoz az egy héttel korábbi adatokból, miközben a fentebb taglalt kompromisszumot is jól kellett belőniük. Hogy ez mennyire nehéz volt, azt jól mutatja, hogy a tesztelést uraló Red Bull is elkezdett szenvedni pénteken, és ahogy a pálya lehűlésével nőtt a tapadás, és az egyensúly egyre inkább a semleges tartomány felé változott, Max Verstappen úgy kezdte magát egyre jobban érezni az RB19-ben.
Aztán a szombati – megint csak nappal rendezett – szabadedzésre ismét kicsit visszaestek, hogy aztán az időmérőn ismét erőre kapjanak. Persze rengeteget változtattak a beállításokon, ami egy ilyen versenyhétvégén még nehezebb, hiszen számításba kell venni, hogy bizonyos problémákat pusztán a lehűlő aszfalt megoldhat.
Verstappen a The-Race.com kérdésére megerősítette, hogy „sokat” variáltak, és „elmentem balra, aztán jobbra, majd vissza középre, és megtaláltuk a kompromisszumot.”
„Nem megszokott ekkora változtatásokat végrehajtani, de alighanem az időmérőn volt a legjobb az autó egyensúlya az egész hétvégén. Normál esetben a versenytempó az erősségünk az egykörös tempóval összevetve, és ezt remélhetőleg meg is mutathatjuk” – nyilatkozta a címvédő.
„Az egyensúly nagyon más volt a teszteléshez képest – tette hozzá a második rajtkockát megszerző Sergio Pérez. – Rengeteg kilométert megtettünk itt, de nagyon más körülményeket találtunk a versenyhétvégén. Hatalmas változtatásokat hajtottunk végre, végül pedig kompromisszumot kellett kötnünk az időmérős tempó terén a futam miatt. Nem teljesen értjük, hogy miért voltak ekkorák a változók, de a hétvége után több ötletünk lesz.”
A Ferrari aggódhat a jó egykörös tempó miatt?
Amellett, hogy a GPS-adatok és a végsebesség értékei megmutatják, hogy a Ferrari mindenki másnál többet tartalékolt a motorerővel az időmérő előtt, tehát ez magyarázza a hirtelen jött javulásuk egy részét, azt is látni kell, hogy a maranellóiak a teszten és a második szabadedzésen is túlzott gumikopástól küzdöttek. Utóbbin a Red Bullhoz és az Aston Martinhoz hasonló hátsó gumihőmérséklet mellett Charles Leclerc-nek körönként 7 tizeddel lassabban kellett haladnia Verstappennél, és 5 tizeddel Alonsónál, hogy ne nyírja ki az abroncsokat (ez magyarázza azt is, miért tartotta ennyire fontosnak a Ferrari, hogy megspóroljon egy vadonatúj szettet).
Az SF-23-as egyensúlya ráadásul inkább a túlkormányzottság felé tendál, ami minden, csak nem jó a versenyre nézve, viszont egy körön előnyt jelent, azaz ez is hozzájárulhatott a jó időmérős tempóhoz.
Ebből adódóan Leclerc és Sainz sem túl derűlátó azt illetően, hogy képesek lesznek maguk mögött tartani Fernando Alonsót, de a 6-7. helyről induló Mercedesekre is nagyon figyelniük kell, hiszen Russell és Hamilton is megspórolt egy lágy szettet (Sainz nem).
Noha a W14-es versenytempója pénteken a Ferraritól is körönként 5 tizeddel rosszabb volt, szombatra jelentősen változtattak a beállításokon, amivel Russell elmondása szerint jóval nagyobbat ugrottak előre, mint remélték. Ez a futamon is a hasznukra lehet, nem beszélve arról, hogy már tavaly is rendkívül jól bántak a gumikkal. Míg az időmérőn a hátsó abroncsok lassabb felmelegítése nem jött jól, a versenyen aranyat érhet az életben tartásuk, amivel megnehezíthetik a maranellóiak életét.
Alonso akár a győzelemért is mehet?
Ami az Aston Martint illeti, a szabadedzésen mutatott remek tempót nem tudták hozni az időmérőn, de Alonso így is csak 3 tizeddel maradt el Verstappen első Q3-as körétől, és vélhetően közelebb lett volna a végén a kapott 6 tizednél, ha ő is megy egy második új gumis próbálkozást.
A versenyen viszont már nem az egykörös tempó, hanem a spanyol veterán által a teszteken és a pénteki második szabadedzésen is megvillantott remek versenytempó kerül előtérbe, amiről sokat mond, hogy még a Red Bullnál is úgy vélik, a kétszeres világbajnok az ő dolgukat is megnehezítheti, mert az AMR23-ast inkább úgy lőtték be, hogy a futamon legyen gyors.
„Arra számítok, hogy harcban lesznek a győzelemért. Nagyon jól kezelik a gumikat, ezt tudom a csapatnál töltött időszakomból. Ismerem Macuzaki Dzsunt [a Bridgestone korábbi mérnökét], aki nagyon jó szakember. Általánosságban véve nagyon jó a gumikezelésük, ez az egyik legerősebb pontjuk, amire nagyban támaszkodnak is. Amikor ott voltam, mindig a versenyt tartották szem előtt, úgyhogy nagyon erős Aston Martinra számítok” – nyilatkozta az Aston Martin jogelődjeinél, a Force Indiánál és a Racing Pointnál is versenyző, első győzelmét utóbbival pont itt, Bahreinben megszerző Pérez.
Hogy ez tényleg így lesz-e, vagy a Red Bullok mindenkit állva hagynak, magyar idő szerint vasárnap délután 16 órától kiderül.