Először beszélt nyilvánosan a terveiről a Forma-1-be beszállni szándékozó, 50%-ban nőket alkalmazni kívánó F1-es csapat vezetője.
Craig Pollock, az egykori Forma-1-es BAR-istálló alapítója és csapatfőnöke először beszélt nyilvánosság előtt arról, hogy új csapattal tervez beszállni az F1-be. A Formula Equal névre hallgató istálló jelentkezését már be is adták az FIA-nak, amely korábban megnyitotta a jelentkezési időszakot olyan csapatoknak, amelyek 2025 és 2027 között szeretnének csatlakozni a mezőnyhöz.
Korábban megírtuk, hogy az Andretti, a Panthera és a Hitech Grand Prix mellett egy feltehetően szaúd-arábiai támogatással érkező csapat lehet a negyedik jelölt, de Pollock a CNN-nek adott exkluzív interjúban most először árult el részleteket a tervekről. A brit üzletember az utóbbi négy évben titokban dolgozott a projekten, és azért döntött úgy, hogy a nyilvánosság elé áll, mert a jelentkezés kapcsán elkezdtek kiszivárogni ilyen-olyan hírek.
Meglepetéscsapat szállhat be az F1-be egy korábbi csapatfőnök vezetésével
A jövőbeli istállóval kapcsolatban elmondta, hogy 50-50%-os arányban oszlanak majd meg benne a nők és a férfiak, amit ráadásul a teljes szervezetben alkalmazni fognak, azaz egy női és egy férfi pilótával állnának rajthoz, illetve még az igazgatótanácsban is fele-fele arányban képviselné magát a két nem.
„Az ambíciónk, hogy lehetőségeket és karrierutakat adjunk és hozzunk létre nőknek, hogy eljussanak a motorsport csúcsára – nyilatkozta Pollock. – A koncepció és az ötlet az, hogy próbáljunk építeni egy olyan Forma-1-es csapatot, amelynek a fele férfiakból, a másik fele nőkből áll. Ezt elképesztően nehéz megtenni, ha van egy létező Forma-1-es csapatod, és sokkal könnyebb, ha tiszta lappal indulsz.”
Egy 2016-os FIA-felmérés szerint az európai motorsportban versenyző pilóták mindössze 6,5%-a nő, miközben az alkalmazottak terén ez az arány 16%, az önkénteseknél 19% volt. Ezeket az arányokat hivatott növelni az FIA 2009-ben elindított Nők a motorsportban bizottsága, amelynek nagykövete Susie Wolff, a Mercedes csapatfőnökének felesége, valamint Tatiana Calderon, az Alfa Romeo tesztpilótája is. Az FIA Nők a pályán programja eközben azon dolgozik, hogy fiatal lányokat segítsen elindulni az autóversenyzővé válás útján.
Lella Lombardi volt a második, egyben a mai napig az utolsó nő, aki F1-es futamon vett részt
A Formula Equalnál természetesen tisztában vannak vele, hogy a nulláról indulva sem lesz könnyű dolguk. „Tudjuk, hogy az akadémiai rendszerektől kell indulunk és fel kell építenünk az egészet, mert jelenleg nincs nincs elég nő, akik megfelelnek a Forma-1-es szintnek, miközben ki is kell érdemelniük a helyüket” – mondta Pollock.
Persze amennyiben minden összeáll, és a megfelelő anyagi hátteret – Toto Wolff korábban úgy nyilatkozott, egy teljesen új csapatnak nagyjából 1 milliárd dollárra van szüksége ahhoz, hogy csatlakozni tudjon a mezőnyhöz. – is biztosítani tudják, az FIA-nak még akkor is egy sor dolgot kell elbírálnia az üzleti tervtől a szakmai és technikai háttéren át a fenntartható működésig, de miként azt korábban is írtuk, amennyiben Szaúd-Arábiai beáll a projekt mögé, a pénzzel nem lehet gond.
Hogy valóban a szaúdiakról van szó, azt Pollock nem erősítette meg, csak annyit mondott, hogy „intenzív párbeszédet folytatunk egy Perzsa-öbölben található országgal”, és „nem igazán vagyok abban a pozícióban, hogy most teljesen nyíltan beszéljek erről, de a nagyon közeli jövőben ez is ki fog derülni, és remélem, hogy működni fog, mert rengeteg pénz kell ehhez.”
Hamilton semmiben sem értett egyet a többi pilótával a szaúdi hétvége előtt
Pollock elmondta továbbá, hogy ez a bizonyos állam kereste meg őket, mert kész üzleti tervvel rendelkeznek arra vonatkozóan, hogy miként indíthatnának el egy Forma-1-es csapatot. Az üzletember hangsúlyozta azt is, hogy a nők térnyerésének elősegítésével az egyenlőség, a sokszínűség, a befogadás és a fenntarthatóság is kiemelt szerepet játszik a projektben.
Mindez pedig vonzó lehet az F1-et és a sportot általánosságban egyértelműen a róluk kialakult kép javítására használó arab államnak, amely nemcsak a pénzt adná a csapatnak, hanem az istálló főhadiszállása is ott épülne fel, több ezer km-re a sportág bölcsőjének számító Angliától. „Ezt az alapoktól kezdve egy Perzsa-öbölben levő államban kell felépíteni, és ezt is akarjuk tenni. Ez egy hosszú távú projekt” – szögezte le Pollock.