Noha egy évvel ezelőtt is történt hasonló, az FIA-nak egy annál sokkal veszélyesebb szituáció kellett ahhoz, hogy újragondolja a futamok végi protokolljait. Esteban Ocon az Azeri Nagydíj utolsó körében nem volt messze attól, hogy embereket üssön el, noha az Alpine sportigazgatója szerint nem volt nagy a veszély.
Nem várt „izgalmakat” hozott az egyébként meglehetősen egysíkú Azeri Nagydíj utolsó köre, amikor a kötelező kerékcseréjét ekkor letöltő Esteban Ocon egy seregnyi fotóssal és egyéb, bokszutcában dolgozó személyzettel találta szemben magát a bokszutca elején.
A nagy tempóval érkező, majd a sebességhatárra lelassító Alpine-pilóta szerencsére senkit nem ütött el, de nem kizárólag az ő érdeme ez, mivel a fotósok is kapcsoltak, és az utolsó pillanatban félreugrottak előle. Amennyiben azonban Ocon néhány másodperccel később érkezik, egy kordonnal is szembetalálta volna magát, azt ugyanis az FIA egyik embere pont abban a pillanatban akarta a tartópóznához kapcsolni, amikor a francia versenyző megjelent.
Ezek után nem meglepő, hogy a sportfelügyelők beidézték az FIA azon személyzetét, akik a parc fermé felállításáért felelnek, azaz a Nemzetközi Automobil Szövetség, ha úgy tetszik, saját embereit állította a szőnyeg szélére.
A felügyelők „szerencsésnek” nevezték, hogy az esetnek „nem lett súlyos következménye”, és elrendelték a futam végi protokoll azonnali felülvizsgálatát.
Ezt látta Ocon:
The onboard footage from Esteban Ocon's near miss in the pitlane 😳 pic.twitter.com/OqyKq79nFj
— ESPN F1 (@ESPNF1) April 30, 2023
„A felügyelők meghallgatták az FIA képviselőit, és megállapították, hogy az illetékes képviselők lépéseket tettek a parc fermé-terület kialakítására, valamint engedélyezték a média és más személyzetnek, hogy a verseny utolsó körében a bokszutca elején és a bokszfalon gyülekezzenek, miközben a bokszutca nyitva volt és Ocon még nem teljesítette az utolsó bokszkiállását” – olvasható a felügyelők által kiadott közleményben.
„Nem volt szokatlan, hogy az FIA képviselői közvetlenül a verseny vége előtt beengedtek ilyen személyeket a bokszutcába a parc fermére és a pódiumceremóniára való szokásos felkészülés részeként. Ebben az esetben azonban volt egy pilóta, akinek az utolsó körben ki kellett állnia a bokszba, ami nagyon veszélyes helyzetet teremtett azok számára, akik akkor a bokszutcában tartózkodtak.”
They're literally putting a barrier across the pit entry as Ocon is coming in 😭 pic.twitter.com/HBIw7w1Vio
— Tom Bellingham (@TomP1Bellingham) April 30, 2023
Éppen akkor készültek rögzíteni a kordont, amikor Ocon versenytempóban megérkezett a bokszbejáratba
„Szerencsésnek tartottuk, hogy a mai történéseknek nem voltak súlyos következményei. Hangsúlyoztuk, hogy a rendezvény biztonságos és rendezett lebonyolításának követelményei a legfontosabbak. Ezt az FIA csapata is elismerte. Részletesen végigjártuk a vonatkozó eljárásokat és protokollokat az FIA képviselőivel, és megköveteltük tőlük, hogy haladéktalanul tegyenek lépéseket ezen eljárások és protokollok újragondolására az érintett érdekelt felekkel (beleértve a FOM-ot, a csapatokat és az FIA-t is), hogy ez a helyzet ne fordulhasson elő újra.”
„Az FIA képviselői sajnálatukat fejezték ki a történtek miatt, és biztosítottak minket arról, hogy ezt a következő eseményig időben megteszik.”
Nem tanultak a korábbi esetekből
Az igazán megdöbbentő a mostani esetben nem is az volt, hogy az FIA elkezdte végrehajtani az ilyenkor szokásos protokollt, és eközben megjelent egy autó a bokszutcában, hanem az, hogy ebben semmi váratlan nem volt, hiszen borítékolható volt, hogy Ocon ki fog állni, mivel a rajt óta ugyanazon a kemény gumiszetten haladt. Chris Medland, a RACER bokszutcai riporterként dolgozó újságírója – és még elég sokan – például tökéletesen tisztában volt ezzel, és megpróbálta figyelmeztetni az FIA-t, de elkésett.
Az pedig, hogy nem ez volt az első hasonló eset, még érthetetlenebbé teszi, hogy nem sikerült mostanáig felkészülni az ilyen helyzetekre. Az hagyján, hogy az 1974-es Brit Nagydíjon Niki Lauda kész tömeggel találta szemben magát, amikor defektes kerékkel a bokszba hajtott, de nem kell közel 50 évet visszamenni az időben ilyesmihez.
Elég csak a tavalyi Ausztrál Nagydíjig, amelyen Alex Albon hajtott a futam végén a bokszba, hogy letudja a kötelező kerékcseréjét, és amikor igyekezett vissza a pályára, egy csapat VIP-vendég sétált vele szembe, de szerencsére nem a gyorssávban. Lauda kiállásával ellentétben ez ugyanolyan előre tudható bokszlátogatás volt, mint Oconé.
Ezek után több mint jogos felvetés, hogy miként fordulhat elő hasonló egy évvel később, és miért nem volt senki, aki tisztában volt vele, hogy egy autó még nem tudta le a kötelező kerékcseréjét.
„Nem akarunk ilyesmit látni. Nem értem, miért kezdjük el előkészíteni a pódiumceremóniát, miközben még zajlik a verseny, van hátra egy kör, és van, aki még nem állt ki kerékcserére. 300 km/h-val érkezve, nagyon későn fékezve látni a kordont és az embereket őrület. Óriási baj lehetett volna belőle. Beszélni kell erről, mert nem akarjuk ezt látni. Ha elmérem a féktávot, katasztrófa történhetett volna” – nyilatkozta Ocon a verseny után.
Alan Permane, az Alpine sportigazgatója egyetértett pilótájával.
„Láttunk már ilyet korábban. Nem tudom, miért engedik be oda a fotósokat, miközben megértem, hogy le akarják kapni, ahogy az autók érkeznek a parc fermébe és minden ilyesmi. De a bokszutca még nyitva volt, a pályán verseny folyt. Nem gondolom, hogy rakétatudomány lenne végiggondolni ezt, szerintem elég egyszerű a képlet.”
Terrifying scenes at the end of the race as Ocon comes to pit while there are media personnel in his way 😳 pic.twitter.com/acL7GfXvuj
— ESPN F1 (@ESPNF1) April 30, 2023
„Esteban 80 km/h-val haladt, úgyhogy elég gyorsan meg tudott volna állni, ha arra van szükség. Úgyhogy, míg elég ijesztő volt kívülről, biztos vagyok benne, hogy teljesen irányítása alatt tartotta a helyzetet, és senki sem volt komoly veszélynek kitéve. De kicsit olyan volt, mint egy jelenet a B-csoportos rallys időkből, nem igaz? Amikor a nézők a pályán álltak, és szétrebbentek, ahogy odaért az autó. A legnagyobb bajt az okozhatta volna, ha az emberek nem figyelnek, de [Ocon] ott már nem ment gyorsan” – világított rá Permane arra, hogy azért nem csak a pilótán múlt a baleset elkerülése, hiszen, ha valaki az utolsó pillanatban lép be elé, kizárt, hogy meg tudott volna állni.
A B-csoportos korszak 1986-ban részben azért ért véget, mert nem tudták kordában tartani a nézőket. Ezzel szemben az FIA várhatóan már a hétvégi Miami Nagydíjra szigorítani fog a protokollján, és mostantól szigorúbban ellenőrzi, hogy ki és mikor léphet be a bokszutca területére.