A 2020-ig a Forma–1-ben szereplő Danyiil Kvjat beszámolt arról, hogyan került be a Red Bull juniorprogramjába, majd ennek segítségével a Forma–1-be. Az út során szinte végig Carlos Sainzcal kellett megküzdenie, és végül ő került ki győztesként a párharcból.
Azt most már nagyjából borítékolni lehet, hogy bármit is csinál hátralévő Forma–1-es karrierje során, Carlos Sainz sikeresebb pályafutást tudhat majd maga mögött a legmagasabb kategóriában, mint Danyiil Kvjat. A spanyol versenyző két győzelemmel és további tizenhat dobogóval rendelkezik, míg korábbi csapattársa csupán háromszor pezsgőzhetett, de sokak fejében inkább a negatív pillanatok maradtak meg emlékként.
Pedig a két versenyző első, igazán komoly célért vívott párharcát az orosz pilóta nyerte meg. A riválisánál mindössze négy hónappal és néhány nappal idősebb versenyző felidézte, hogyan került be a Red Bull juniorprogramjába. Ehhez egészen 2009-ig kell visszamenni, amikor gokartos eredményeinek köszönhetően Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója észrevette a tehetségét.
Räikkönent évekkel korábban le akarta cserélni a Ferrari, már az utódja is megvolt
„Ekkor figyelt fel rám a Red Bull – nyilatkozta a Forma–1 hivatalos honlapjának. – Elmentem az olaszországi Varanóba egy Formula BMW-tesztre. Carlos Sainz és egy tapasztaltabb pilóta, Felipe Nasr részvételével zajlott, úgyhogy volt egy referencia számunkra. Helmut Marko nagyon elégedett volt a teszttel, és azt mondta, hogy »ha ez tényleg az első alkalom, akkor az nagyon jó«.”
Valenciában, az F1-es Európa Nagydíj hétvégéjén alá is írták a szerződést. A 2010-es szezonban egy csapatnál versenyeztek a Formula BMW Europe-ban, illetve a széria távol-keleti változatában. A két versenyző közül Sainz kezdett jobban, olyannyira, hogy Kvjat esetében erősen elkezdett rezegni a léc, ám az utolsó figyelmeztetésre remekül reagált.
„Különösen az elején volt nehéz – emlékezett vissza. – Kaptam egy hívást Helmuttól, azt mondta, hogy »tudod, mit, ha a következő versenyen nem javulsz, akkor szerintem itt végeztünk«, mire én: »Hűha, rendben.« Már így is nagy nyomás alatt voltam. Hockenheimbe kellett mennem, és Helmut közölte velem, hogy Carlos előtt kell lennem. Annyit mondtam, hogy »oké, de kérlek, változtassátok meg az autót az én ízlésem alapján!«, mert csak úgy be volt állítva, mi pedig mentünk vele. Megcsináltuk, és nagyon jól működött, emlékszem, hogy az időmérőn legyőztem Carlost, és a futamokon is előtte voltam. Szerintem ez tetszett bennem igazán Helmutnak, mert úgy gondolta, »rendben, ha megtehetem, hogy azt mondom neki, hogy ki lesz rúgva, ő pedig el tudja végezni a munkát, akkor az jó«.”
2011-ben szintén ugyanazokban a sorozatokban versenyeztek: a Formula Renault Eurocup 2.0-ban Sainz a második, Kvjat a harmadik lett, a kategória északi regionális kiírásában pedig szintén az ifjabbik pilóta kerekedett felül. 2012-ben aztán ideiglenesen elváltak útjaik, ugyanis a spanyol versenyző Forma–3-as sorozatokban versenyzett, míg ellenfele maradt a Formula Renault-ban. Ez az év már az orosz pilótának alakult jobban, hiszen a nemzetközi szériában második lett Stoffel Vandoorne mögött, míg az Alpok környéki országokban rendezett kiírást megnyerte.
Kvjat elárulta, miért adta át a Red Bull az ülését Verstappennek
2013-ban viszont ismét együtt versenyeztek, méghozzá a GP3-ban. Ebben az évben töltötték be 19. életévüket, így az életkoruk már nem lehetett akadálya a nagy álom megvalósulásának. Marko be is lengette előttük a mézesmadzagot a Toro Rosso ülésének képében, de csak az egyikük kerülhetett be a Forma–1 2014-es mezőnyébe.Ez pedig akkoriban rá is nyomta a bélyegét a kapcsolatukra.
„Ma én és Carlos nagyon jó barátok vagyunk, de amikor csapattársak voltunk [a GP3-ban], voltak forró pillanatok – fogalmazott Kvjat. – Sokat utaztunk együtt, a pályán volt némi kontakt, és néha még az apáinknak is közbe kellett avatkozniuk, és mondani, hogy »hé, srácok, nyugodjatok meg!«. A GP3-as szezon alatt Helmut azt mondta nekünk, hogy »rendben, ott van az F1-es ülés lehetősége, szóval aki jobban teljesít, az valószínűleg megkapja«, és ekkor kezdett nagyon komolyra fordulni a dolog. Emlékszem a belgiumi fordulóra, ahol az első, illetve a második helyről indultunk, majdnem pontegyenlőséggel, és meg kellett szereznem a győzelmet. Megnyertem, Carlos pedig balesetet szenvedett, így nagy előnyt szereztem a pontversenyben.”
Kvjat ráadásul egy másik kategóriában, a Forma–3-as Európa-bajnokságon is szállította az eredményeket, így bizonyította, hogy több különböző típusú autót is képes eredményesen elvezetni. Sainznak ugyanezt nem sikerült megmutatnia, hiszen a World Series by Renault-ban nem ért el túl nagy sikereket. Ennek következtében az orosz versenyző kapta meg a Toro Rosso 2014-es ülését.
Egy évvel később aztán Sainz is bemutatkozhatott a Forma–1-ben, és a két pilóta ott is versenyzett egy csapatnál. Miután Kvjatot 2016-ban lefokozták, egészen a 2017-es idény hajrájáig mindketten a faenzaiaknál versenyeztek. Az év végét viszont egyikük sem ott teljesítette, hiszen a spanyol pilóta átigazolt a Renault-hoz, míg az orosz egyszerűen kiszorult az istállóból.