Lando Norris szerint már nem lesz az idén olyan versenyhelyszín, amely kedvezőbb lesz a Red Bullnak a bahreini pályánál. De nemcsak ebben lehet reménykedni annak, aki újabb bikás diadalmenet helyett szorosabb idényre vágyik.
Noha Max Verstappen tükörsimán nyerte az idei szezon első futamát, amelyen 25 másodpercet adott a legjobb nem red bullos pilótának, azért vannak jelek, amelyek alapján nem kell rögtön temetni az izgalmakat a 2024-es esztendőre. Persze a cinikusok egy legyintéssel elintézhetik mindezt, mondván Christian Horner a tavalyi Bahreini Nagydíj után is figyelmeztetett: túl korai egy versenyből kiindulni, és meg kell várni az első 3-4 versenyt. Aztán 22-ből 21 nagydíjat megnyertek…
De mégis. Tavaly Verstappen kényelmes, 3 tizedes előnnyel szerezte meg a pole pozíciót Bahreinben, míg az idén Charles Leclerc már a Q2-ben jobb időt ért el a holland Q3-as legjobbjánál, csak ezt nem tudta megismételni, amikor számított. Aztán a versenyen tavaly Verstappen átlagosan körönként közel 7 tizedet vert a legjobb nem red bullos csapatra, ami az idei futamra szintén csökkent.
Verstappen beérte, Alonso lehagyta Michael Schumachert az egyedülálló idénynyitón
Ám még mielőtt kijelentjük, hogy a Red Bull előnye kisebb lett, érdemes figyelembe venni, amit Verstappen is kiemelt a futam után. A háromszoros világbajnok ugyanis azt mondta, hogy az autójának sokkal jobb lett az egyensúlya péntekről szombatra, és nagyobbat léptek előre a többieknél. Lévén az időmérő és a verseny között már nem lehet érdemi beállítás-változtatásokat elvégezni, ennek a javulásnak leginkább a szélhez van köze. Az időmérőhöz képest a futamra ugyanis 90 fokkal változott a szélirány, illetve a szél erőssége csökkent, ami a 4-es és 13-as kanyarban megszüntette a pénteken sokaknak problémát okozó keresztszelet.
Mivel ilyenkor értelemszerűen a nagyobb leszorítóerőt előállítani képes autó veszít többet, a Red Bull az időmérőn nehezebb helyzetben volt a riválisaihoz viszonyítva, mint a versenyen, így elképzelhető, hogy jobb körülmények között nagyobb lett volna az előnye. Emellett a futamon az is nagy szerepet játszik a kiautózott előnyben, hogy a versenyző mennyire igyekszik. Az időmérővel ellentétben itt természetesen senki nem a határon megy, Verstappen pedig a kényelmes előnye birtokában megtehette, hogy csak kontrollálja a tempót, és nem a minél nagyobb különbségre törekszik.
Hogy mennyit hagyott benne, azt csak ő tudja, mindenesetre a tavalyi versennyel ellentétben – amikor úgy is 7 tizeddel ment gyorsabban az előirányzott köridőnél, hogy megkérték, ne tegye – a mérnökének most nem kellett folyton visszafognia, ami arra utal, hogy a holland nem is próbálta meg feszegetni a határokat.
Ám nemcsak a Red Bull fölényét elfedő, hanem azt felnagyító tényezőkkel is számolni kell az idei első versennyel kapcsolatban. Ilyen az idei összes helyszín közül a leginkább gumigyilkos aszfalt, amelyen a legnagyobb kompromisszumot kell kötni az egykörös és a versenytempó között. Ha pedig valaki elég nagy előnybe kerül a versenytempó terén, egy bizonyos pont után megteheti azt, amit a Red Bull tett: az utolsó etapra kemény helyett lágy gumit rakhat fel az autójára.
Ehhez a bikások megspóroltak egy-egy új lágy szettet a harmadik szabadedzésen, de nemcsak ez kellett, hanem az is, hogy elég nagy előnyt tudjanak kiautózni ahhoz, hogy ne kelljen a kiállásoknál folyton levédeniük a Bahreinben nagyon erős elévágást. Mivel így véghez tudták vinni a papíron leggyorsabb lágy–kemény–lágy stratégiát, mindez felnagyította az előnyüket.
A Ferrari és a Mercedes gondjai
A teljes összképhez hozzátartozik ezen felül, hogy a Red Bullhoz legközelebb kerülő Ferrari hiába felezte le tavalyi bahreini lemaradását, így sem lehetett elégedett, hiszen mindkét pilóta a túlmelegedő fékekkel küzdött, ami visszavetette őket. Carlos Sainz utólag elmondta, egyszerűen túl kicsi féktárcsákat használtak, mert a tesztelésen nem tesznek meg egyhuzamban ennyi kört más autók mögött, így aztán a fékek túlmelegedése váratlanul érte őket. Mindez Charles Leclerc-t érintette rosszabbul, de az első és a második etapban Sainz is küzdött a problémával, majd miután megbirkózott vele, az utolsó etapban nyomást tudott helyezni Pérezre.
Persze itt is felmerül, hogy a mexikói pilóta csak annyit adott ki magából, amennyi a Ferrari biztonságos távolságban tartásához kellett – Helmut Marko szerint ez volt a helyzet –, lévén tisztában volt vele, hogy Verstappent úgysem kaphatja el.
Leclerc lehetetlennek tartotta a vezetést a fékhibával, de a Mercedest így is legyőzte
A Ferrari mellett pedig a Mercedes valós tempóját sem ismerhettük meg, a maranellóiakhoz hasonlóan ugyanis a brackley-i istálló is hűtési gondokkal küzdött. Ők azonban nem a fékek, hanem a kasztni hűtőnyílásainak méretét vették túl kicsire, amitől a motor túlmelegedett, Russell és Hamilton előbbi elmondása szerint pedig körönként 4 tizedet veszített a nagy mértékű spórolással.
„Egyes pályákon Maxnak nem lesz ilyen könnyű dolga. Szerintem ennél a pályánál nincs jobb a Red Bull számára” – vélekedett Lando Norris a verseny után, hozzátéve, hogy a baheini aszfaltcsík egyáltalán nem feküdt az ő autójuknak, és a több gyors kanyart tartalmazó helyszínen sokkal közelebb lehetnek majd az elejéhez.
Ebben bízik Sainz is, aki hozzátette: „Amikor jobb aszfalton fogunk menni, az autónk remélhetőleg életre kel. Ez a leginkább hátsó tapadás által behatárolt pálya a naptárban, amelyen nagyon magas a gumikopás. Úgyhogy itt [ez a teljesítmény] jónak számít. Úgy érzem, az autó jó alapot szolgáltat, amihez a folytatásban egyre több leszorítóerőt adhatunk, de gyorsan kell ezt csinálunk..”
Különben mire észbe kapnak, a Red Bull megint behozhatatlan előnyre tesz szert.