back to top
2024. november 22. 04:20

KezdőlapF1Newey pilótának állt, Graham Hill Lotusát vezeti a hétvégén Monacóban (videó)

Newey pilótának állt, Graham Hill Lotusát vezeti a hétvégén Monacóban (videó)

-

A szabadedzésekkel elindult az idei Grand Prix de Monaco Historique, vagyis a történelmi F1-es és más kategóriájú autók közötti versenyzésről szóló hétvége. A mezőnyben megtalálható a Red Bulltól távozó Adrian Newey, de a McLaren vezére, egy korábbi Forma–1-es versenyző és egy legenda fia is a volán mögé ült.

Az elmúlt időszakban talán Adrian Newey volt az az ember, aki a legtöbbet szerepelt a Forma–1-es tematikájú újságok, illetve hírportálok címlapján. A brit szakemberről múlt héten vált hivatalossá, hogy elhagyja a Red Bullt, sőt, a Forma–1-es autóval kapcsolatos munkálatait azonnali hatállyal felfüggesztette. Most azonban egészen más miatt érdemes foglalkozni vele.

Jön a meglepetés? – Adrian Newey visszatérhet korábbi sikerei helyszínére

A 65 éves mérnök időről időre maga is autóba ül, és ezen a hétvégén is így tesz, méghozzá egy Lotus 49B-ben. Ezzel a modellel teljesítette Graham Hill az ő világbajnoki címével végződő 1968-as szezont, míg egy évvel később ő és Jochen Rinst is egy-egy futamgyőzelemig jutott. A Newey által 2019-ben megvásárolt darabbal ugyan nem értek el ilyen sikereket, de ez most aligha számít.

Newey ráadásul néhai honfitársa legsikeresebb pályáján, Monacóban állt rajthoz, ahol Hill öt diadalig jutott, amit csak Ayrton Senna tudott túlszárnyalni. Ezen a hétvégén rendezik ugyanis a tizennegyedik Grand Prix de Monaco Historique elnevezésú eseményt, ahol több kategóriában számos történelmi F1-es és más autó csap össze.

A hétvége felépítése tulajdonképpen egy lecsupaszított Forma–1-es fordulóénak felel meg: pénteken a szabadedzést, szombaton az időmérőt, vasárnap pedig a futamot rendezik. Newey az 1966 és 1972 közötti F1-es gépeket felvonultató D kategóriában vesz részt, a gyakorláson pedig a nyolcadik helyen zárt, miután 1:42.917-es köre 7,089 másodperccel bizonyult lassabbnak a legjobb időnél.

Persze nem Newey az egyetlen, F1-hez köthető személy az indulók között. Hozzá hasonlóan Zak Brown, a McLaren Racing vezérigazgatója is időről időre autóba ül: az amerikai üzletember most a a rivális korábbi autójába, a csapat első vb-címét hozó idényben, 1980-ban versenyző FW07B-be ült be, hogy az F kategóriában, vagyis az 1977 és 1980 között épített konstrukciókkal mérje össze tudását.

Rajtuk kívül ott van a nevezési listán az 1994-ben és 1995-ben összesen három versenyen induló Jean-Denis Delétraz, aki ezúttal egy legfőképpen 1974-ben szereplő Shadow DN3-ast vezet az 1973 és 1976 közötti kocsikat felvonultató E kategóriában. Rajta kívül mindenképpen meg kell említeni a Tyrrell-istálló alapítójának, Ken Tyrrellnek az azonos nevű, de amerikai színekben induló fiát. Természetesen édesapja egyik korábbi gépét, az 1981 és 1983 között rajthoz álló 011-est vezeti a G kategóriában, ahol az 1981 és 1985 közötti F1-es autókkal nevezhetnek.

A szabadedzések, időmérők, illetve futamok mellett a hétvége fontos részét képezi a különböző kerek évfordulókra történő megemlékezés. 100 évvel ezelőtt mutatkozott be a Bugatti 35-ös, míg 90 éve debütált a Mercedes W25-ös, amely aztán a következő három évben megnyerte a Monacói Nagydíjat, míg Ayrton Senna 40 éve szerezte első F1-es dobogóját az emlékezetes esős hercegségbeli futamon.

Itt lehet élőben nézni a Grand Prix de Monaco Historique szombati napjának eseményeit:

Friss