back to top
2024. november 24. 18:41

KezdőlapF1Újabb kudarc az FIA-nak, továbbra sincs megoldás az F1 nagy problémájára

Újabb kudarc az FIA-nak, továbbra sincs megoldás az F1 nagy problémájára

-

Az FIA nem próbálkozik tovább a Ferrari tesztjén látott kerékborítással, mivel nem jelentene nagy változást extrém esős körülmények között. A szövetség így arra kényszerül, hogy más úton induljon el a megoldáskereséssel.

Ahogyan arról mi is beszámoltunk, még a Miami és az Emilia-romagnai Nagydíjak közötti héten a Ferrari kétnapos teszt tartott Fioranóban. A második napon az Imolában látott fejlesztési csomagot próbálták ki, az elsőn viszont az FIA-nak segítettek, hiszen megnézték, hogyan működik a „bedobozolt” kerék extrém esős körülmények között.

Szinte teljesen „becsomagolták” a Ferrari kerekeit – íme az FIA legújabb megoldása az esőre (képek)

Azok után, hogy tavaly Silverstone-ban a Mercedesszel bebizonyosodott, hogy az első verzió nem működik, a szövetség ezúttal egy extrém sárvédős megoldással kísérletezett. Azonban a videós elemzések során kiderült, hogy bár van némi különbség a generált vízpermetet illetően, de ez csak minimális, mert a diffúzor még mindig túlságosan sok vizet szív magába, és a látási viszonyok továbbra sem teszik lehetővé a versenyzést.

„Mindig is tudtuk, hogy a vízpermethez két tényező járul hozzá – nyilatkozta az Autosportnak Nikolasz Tombazisz, az FIA együléses bizottságának első embere. – Az egyik az, hogy a diffúzor mennyi vizet szív fel az aszfaltról, a másik pedig a kerekek. Arra gondoltunk, hogy kipróbáljuk a teljes kerékborítást, még annál is jobban, mint ami praktikus lenne, hogy megnézzük, mi a maximum, amit ezzel elérhetünk, és lássuk, ez-e a megoldás, vagy sem. Az előző kerékborítás tesztjén [kiderült, hogy] túlságosan gyenge és túl kicsi volt, ezért nem hiszem, hogy valaha is működhetett volna. Szóval a maximumra mentünk, csak hogy lássuk, mi a legjobb, amit a kerékborításból ki tudunk hozni, és bár van egy kis hatása, de nem elég jelentős ahhoz, hogy azt mondhassuk, ez a megoldás. Ezért visszatértünk a kiindulóponthoz. Mondjuk úgy, hogy néhány kérdést szerintem megválaszoltunk. Tudjuk, hol tartunk, de jelenleg nem hiszem, hogy ez folytatódik mint projekt. Most már tudjuk, hogy más módot kell találnunk arra, hogy megvédjük a futamokat a törléstől.”

Az elmúlt időszakban többször is előfordult, hogy az esős körülmények között nem lehetett versenyezni. A legemlékezetesebb eset a 2021-es Belga Nagydíj volt, amikor a mezőny órákig várakozott, de egyetlen kört sem tett meg versenykörülmények között. A 2022-ben bevezetett szívóhatású autók pedig tovább rontottak a helyzeten ilyen tekintetben. Persze kézenfekvő lenne a diffúzorral kezdeni valamit, ám Tombazisz szerint ez korántsem annyira egyszerű.

„Elméletileg lehetne ott tenni valamit, de az olyan lenne, mintha a teljes leszorítóerőt megszüntetnénk, és így tovább – magyarázta. – Szóval ez elég nagy problémát jelentene. Őszintén szólva nem egyszerű a következő lépés, meg kell beszélnünk. Azonban mint teszt bevált, mert megmutatta, mit keresünk. A tesztek néha jól alakulnak, és az ember azt mondja, hogy »fantasztikus«, néha pedig ellenkezőleg, és megmutatják, hogy nem jó irányt követünk, és valami más kell. Ezt a »valami mást« kell most megállapítani.”

A görög szakember hozzátette, van néhány ötlete azzal kapcsolatban, hogy milyen irányba lehetne elindulni, de ezeket egyelőre nem akarja megosztani a nyilvánossággal. Egyúttal leszögezte, bízik benne, hogy előbb-utóbb sikerült megoldást találniuk azon ritka alkalmakra, amikor az időjárási körülmények egyébként veszélyes látási viszonyokat eredményeznének.

„Más megoldásokon kell gondolkodnunk – fogalmazott. – Végső soron a 2021-es spáihoz hasonló helyzeteket szeretnénk elkerülni, amikor törölnek egy versenyt, vagy komoly mértékben lerövidítenek, illetve késleltetnek. Nyilvánvaló, hogy ez kompromisszumos megoldás lesz. Maguk a kerékborítások elég csúnyák voltak, de ha jelentősen hozzájárultak volna [a helyzet javításához], tökéletesen boldogok lennénk, ha évente egyszer felszerelnénk őket, amennyiben ez különbséget jelent egy verseny törlése és nem törlése között. Soha nem az volt a cél, hogy minden alkalommal, amikor nedves [a pálya], feltegyük őket. Sajnos azonban meg kell próbálnunk más megoldásokon gondolkozni.”

Friss