back to top
2024. november 22. 08:58

KezdőlapF1Részben a körülmények okozták a Ferrari kudarcát, de megint lábon lőtték magukat

Részben a körülmények okozták a Ferrari kudarcát, de megint lábon lőtték magukat

-

A Ferrarinak nem volt elég tapadása a Kanadai Nagydíj időmérőjén, aminek oka az újraaszfaltozott pálya és a hűvös időjárás együttes hatása. Azonban még így is meglehetett volna a Q3-as szereplés, de a Scuderia ismét rosszul mérte fel az időjárást.

Azok után, hogy Charles Leclerc két hete megnyerte a Monacói Nagydíjat, Carlos Sainz pedig harmadikként ért célba, mindenképpen negatív meglepetés, hogy egyikük sem jutott be a Q3-ba a montreali időmérőn. A monacói pilóta a tizenegyedik, csapattársa a tizenkettedik helyen végzett, miután előbbi 32, utóbbi 69 ezreddel maradt el a tizedik Lance Stroll idejétől a Q2-ben.

A Kanadai Nagydíj sokan ismét jó teljesítményt vártak a Ferraritól, de Leclerc már a hétvége előtt igyekezett csillapítani a kedélyeket. Kijelentette, hogy nem tekinthetőek favoritnak, hanem a Red Bull-lal és a McLarennel vannak egy szinten. Azonban szombaton még ettől is messze voltak, ami a 26 éves pilótát annyira felbosszantotta, hogy még sajtósára sem volt hajlandó hallgatni.

Leclerc nem kért a Ferrari szájba rágott nyilatkozatából

„Egyszerűen nem vagyunk elég gyorsak, és sajnos ennyi – nyilatkozta. – A harmadik szabadedzésen sehol nem voltunk száraz pályán. Az időmérőn sehol nem voltunk száraz pályán. Egyelőre nincs magyarázatom. Már a harmadik gyakorláson éreztük, hogy valami nincs rendben. Nem láttuk, hogy mi a baj, és a kvalifikáción is pontosan ugyanez történt, amikor határozottan úgy éreztük, hogy valami nincs rendben, de nem láttuk, hogy bármi gond lenne. A tapadás egyszerűen rendkívül alacsony volt, különösen az első szektorban, és ha az ember egyszer megcsúszik az első szektorban, azzal lavinát indít el, és nem igazán tudja kihozni a teljesítményt az autóból. Nagyon meglepő. Erre nem számítottam, nyilvánvalóan csalódáskeltő.”

Felmerül a kérdés, hogy vajon mi okozta a Ferrari összeomlását Kanadában. Nos, részben az a tényező, amely általában inkább előnyt jelent, mintsem hátrányt. Mark Hughes, a The-Race.com szakírója felhívta arra hívta fel a figyelmet, hogy a Ferrari sokkal jobb állapotban van, mint tavaly ilyenkor, ám 2023-ban akkori önmagukhoz képest kifejezetten jó hétvégét zártak Kanadában. Az idei autót viszont sokkal könnyebb vezetni, és az egykörössel szemben nagyobb hangsúlyt fektettek a versenytempóra, valamint a hatékonyabb gumikezelésre.

Ennek viszont az a negatív mellékhatása, hogy nehezebb felmelegíteni az abroncsot, és ez Montrealban vissza is ütött. A Ferrarit ugyanis most két tényező együttes hatása hátráltatta ezen a téren: egyrészt: a pályát nemrég aszfaltozták újra, másrészt meglehetősen alacsony volt a hőmérséklet. Mindezt Frédéric Vasseur is megerősítette.

„Pénteken minden körülmények között, vizes és száraz pályán is rendben volt a tempó, de délelőttől kezdve kicsit jobban küszködtünk a gumik »beindításával« az egyes kanyarban – fogalmazott a Ferrari csapatfőnöke. – A lemaradásunk több mint ötven százalékát az egyes kanyarban szereztük.” Sainz pedig szintén a tapadáshiányra panaszkodott, és kijelentette, az autó nem volt annyira jól vezethető, mint Monacóban.

Ugyanakkor nem mehetünk el egy másik tényező mellett, amiért a Ferrari már sokkal inkább okolhatja magát. Mivel az aszfalt felülete meglehetősen friss, a pálya állapota rohamosan javult a felgumizódással. Ennek következtében az élcsapatok sem engedhették meg maguknak azt a luxust, hogy mindössze egy szett lágy gumival jussanak tovább a Q1-ből.

Szenzációs időmérőn másolta le az 1997-es szezonzárót Russell és Verstappen Kanadában

A Q3-ra viszont sokan mindenképpen meg akartak spórolni két friss szettet, vagyis a középső szakaszban csak egy szettet használhattak fel. A legtöbben úgy sakkoztak, hogy a legvégére rakták fel a vadonatúj C5-ös Pirelliket, hiszen akkor a pálya elméletileg minden addiginál jobb állapotban volt. A Ferrarinál viszont másképp gondolkodtak.

A maranellóiak ugyanis az első próbálkozásuknál használtak friss gumikat, amit Vasseur 50-50 százalékos döntésnek titulált. Sainz elárulta, hogy azért döntöttek így, mert a Ferrarinál tartottak az eső érkezésétől. A Scuderiával már sokadszor fordul elő, hogy a rossz időjárás-előrejelzés miatt lövik lábon magukat. Emiatt különösen Leclerc tűnt bosszúsnak.

Pedig könnyen lehet, hogy ha ők is a végére hagyják a friss gumikat, akkor mindketten továbbjutnak, hiszen mindez jó pár tizedes előnyt jelentett volna, miközben csak századokkal csúsztak le a továbbjutásról. Igaz, Sainz önmagára is dühös lehet, hiszen egészen az utolsó kanyarig sokkal jobb körön volt, mint Leclerc, de a végén nagyot hibázott.

A Ferrarinak azért is fájhat a dupla kiesés, mert a Q3 szorosságát látva akár az élmezőnyben is ott lehetnének. „Ez van – fogalmazott Vasseur. – Örülnünk kell, hogy ilyen szoros a küzdelem. Az biztos, hogy amikor az ember a tizenegyedik, illetve a tizenkettedik helyen van, akkor nem boldog. Nyomni fogjuk, és újra ott leszünk [az élmezőnyben]. Legközelebb erősebben kell visszatérnünk.”

Friss