Az elmúlt napok hírei alapján nagyon úgy tűnik, hogy Sergio Pérez már nem sokáig, legfeljebb év végéig lesz a Red Bull pilótája. Azonban felmerül a kérdés, hogy ki lesz az utódja: erre házon belül és kívül is lehet jelölt.
Múlt héten jelent meg a pletyka, miszerint hiába hosszabbítottak nemrég szerződést Sergio Pérezzel, a 34 éves versenyző ülése igencsak nagy veszélyben van. Állítólag ugyanis ha a Belga Nagydíj után nem lesz 100 ponton belül csapattársához, Max Verstappenhez képest, és nem lesz ott a tabella első öt helyének egyikén, akkor a Red Bull aktiválhatja a kilépési záradékot.
Két pilótát is leválthatnak az idei szezon közben a Forma-1-ben
Ami utóbbit illeti, azt akár még el is kerülheti, hiszen jelenleg a hatodik helyen áll, mindössze 6 ponttal Oscar Piastri mögött, de formája alapján inkább hátrafelé, a két Mercedesre kell tekintgetnie. Ami a nagyobb baj az ő szempontjából, hogy a címvédő már most 137 ponttal előzi meg őt az összetettben, vagyis nem elég, hogy Péreznek óriási teljesítményjavulásra van szüksége, már nem is csak a saját kezében van a sorsa.
Amennyiben a Red Bull valóban el akarja és el is tudná távolítani a mexikói pilótát, úgy két kérdés merül fel: mikor akarja megtenni, és kivel szándékozik őt pótolni? Előbbire reálisan a nyári szünet vagy a szezon vége lehet a válasz, utóbbira viszont több megoldás is szóba jöhet. Az Autosport szerzői megvizsgálták, hogy ki mellett milyen érvek szólnak.
Yuki Tsunoda
Ha az utódlás érdemi alapon működne, akkor minden bizonnyal Yuki Tsunoda lenne a megfelelő választás. A japán versenyző 2019-ben csatlakozott a Red Bull juniorprogramjához, majd 2021-ben az akkor még AlphaTauri néven működő RB-nél kezdte meg F1-es pályafutását. Első két éve finoman szólva sem volt meggyőző Pierre Gasly csapattársként, de azóta nagyot fordult a világ.
Tavaly folyamatosan jobb teljesítményt nyújtott Nyck de Vriesnél, de persze lehet mondani, hogy nem ő volt a megfelelő mérce. Ahogyan a 2023-as Daniel Ricciardo sem, aki előbb féléves kihagyás után tért vissza, majd kéztörés miatt öt futamot kellett kihagynia. Mindenesetre Tsunoda az ausztrál versenyzőt is megverte pontszámban a közös versenyeiket figyelembe véve.
Idén pedig valósággal földbe döngölte, főleg a szezon elején, ráadásul egészen az előző hétvégéig elmondhatta magáról, hogy ő volt a legeredményesebb a konstruktőri bajnokság utolsó öt csapatának pilótái közül. Összességében az eddigi tizenkét hétvégéből hat főversenyen és egy sprinten szerzett pontot, aminél jobb statisztikával senki nem rendelkezik a mezőny hátsó részéből.
Messze nem Pérezé a legnagyobb vereség bajnok autóban, mégis történelmi mélypont, amit művel
A puszta eredmények mellett meg kell említeni, hogy Tsunoda a korábbinál jóval több munkát fektet bele a versenyzésbe, legalábbis a csapattagok beszámolója alapján. Állítólag előfordult, hogy két futam között minden egyes nap meglátogatta az istálló faenzai központját. Ha pedig azt nézzük, hogy körülbelül akkora F1-es tapasztalattal rendelkezik, mintha összeadnánk Danyiil Kvjat, Gasly és Alexander Albon rutinját a nagycsapathoz történt csatlakozás előtti időszakot figyelembe véve.
Persze kérdés, hogy a 24 éves versenyző hirtelen haragú habitusa mennyire jönne ki egy élcsapatnál, hiszen bár ezen a területen is sokat fejlődött, már az idei évben is bizonyította, hogy ezt nem teljesen vetkőzte le magáról. Márpedig a Red Bullnak olyan versenyzőre van szüksége, aki, ha nem is Verstappen szintjén, de stabilan képes szállítani a pontokat.
A másik esetleges hátráltató tényező Tsunodának a Hondához fűződő kapcsolata. A motorgyártó ugyanis nagy szerepet játszott abban, hogy anno bemutatkozhatott az F1-ben, és valószínűleg volt idő, amikor a támogatásuk nélkül már nem lenne a sportágban. 2025 végén azonban végleg elhagyják a Red Bullt, és az Aston Martin partnerei lesznek, így könnyen lehet, hogy Tsunodát akkor már zöldben szeretnék látni.
Daniel Ricciardo
Sokatmondó, hogy a fent lehivatkozott cikkben senki nem érvelt mellette, és a teljesítménye alapján valóban nehéz is ezt megtenni. Azonban logikusan mégiscsak neki kell következnie, hiszen ő az RB másik pilótája. Ami mellette szól, hogy egyrészt ismeri a csapatot, és jó viszonyt ápol Verstappennel, másrészt a többi házon belüli jelöltnél jóval ismertebb és népszerűbb.
Nem sokkal a Magyar Nagydíj után végleg befuccsolhat az F1-es futamgyőztes karrierje
A 35 éves versenyzőnek azonban Pérezhez hasonlóan veszélyben lehet a helye, ennélfogva nem tűnik reálisnak, hogy a Red Bull hosszú távon számoljon vele. Talán egyedül abban az esetben ültethetik be, ha a mexikói pilótát már a nyáron elküldik, és házon kívüli megoldásban gondolkodnak. Ez a versenyző ugyanis csak jövőre érkezhet meg, az idei év második felét pedig így amolyan búcsúajándékként megkaphatná Ricciardo.
Liam Lawson
Ebben az esetben Liam Lawson átvehetné a helyét, ám az is felmerült, hogy rögtön Pérez helyére ültetnék be. Kísértetiesnek tűnik a hasonlóság az egy évvel ezelőtti helyzethez képest, amikor De Vriest lecserélték Ricciardóra, hiszen, ahogyan akkor a nyolcszoros futamgyőztes, úgy most a héten az új-zélandi versenyző is Silverstone-ban tesztelt.
A The-Race.com azonban felhívta rá a figyelmet, hogy vannak különbségek a kettő között. Lawson hivatalosan egy filmes napon vett részt, amelynek keretében ugyan az idei autót vezethette, de nagyon szigorú keretek között: legfeljebb 200 km-t tehetett meg a Pirellinek a normál gumikénál gyengébb teljesítményre képes demóabroncsain, ráadásul a beállítások terén is szűk volt a mozgásterük. Ricciardo ellenben egy gumiteszten ült autóba, ahol szintén voltak korlátozások, de jobban fel lehetett mérni, hogy hol tart valójában.
Lawsonnak egyébként nem ez volt az egyetlen tesztje, hiszen a Belga Nagydíj utáni héten Imolában is autóba ül, de ott már a faenzai istálló 2022-es autóját, az AlphaTauri AT05-öst vezeti. Ebbe pedig azért nem kell sokat belelátni, mert ez az alkalom már jóval korábban szerepelt a tervben, mivel a tavalyi beugrása miatt már nem számít fiatal versenyzőnek, így hiába ültetnék be az első szabadedzésekre, ezzel nem teljesítenék a kötelező kvótát.
Tsunodához hasonlóan Lawson is a Red Bull juniorprogramjának tagja. Utoljára 2020 végén, pont a japán pilótánál merült fel az, hogy ne a testvércsapatnál kezdjen, hanem rögtön dobják be az igazán mély vízbe, és ő legyen Verstappen csapattársa. Ezt végül elvetették, és valószínűleg nagyon jól tették, de könnyen lehet, hogy Lawsonnál más lenne a helyzet.
A jelenleg 22 éves pilóta ugyanis tavaly bizonyította, hogy kiválóan képes kezelni mind a nyomást, mind az elvárásokat. Élete első futamán, az esős Holland Nagydíjon úgy tudott helytállni, hogy a harmadik szabadedzésen ült be először az autóba, néhány héttel később pedig Szingapúrban az AlphaTauri addigi legjobb eredményét szállította egy kilencedik hellyel.
Ami biztos, hogy Lawsont illetően a Red Bullnak rövid időn belül döntést kell hoznia, mert ha szeptemberig nem biztosítanak neki ülést a 2025-ös idényre, akkor szabadúszóvá válik, és adott esetben távozhat a bikások kötelékéből. Az viszont felmerülhet kérdésként, hogy már idén érdemes-e beültetni őt az RB20-asba a remek formában lévő Verstappen mellé, vagy inkább megvárják a következő szezon elejét, hogy több ideje és lehetősége legyen felkészülni a megmérettetésre. Mindez persze nem zárja ki az esetleges RB-s szereplést ősztől.
Carlos Sainz
Ezen a ponton elérkeztünk a házon kívüli megoldásokhoz. Igen, bármennyire is Red Bull-junior volt egykor, tekintve, hogy már majdnem hét éve elhagyta a Toro Rossót, Carlos Sainz is ilyennek számít. A Ferraritól az idény végén elköszönő versenyzőnek továbbra sincs csapata, és a Red Bull a korábbi hírek szerint elvetette a szerződtetésének a lehetőségét.
Ennek minden bizonnyal az volt az elsődleges oka, hogy 2015-ben és 2016 elején már megtapasztalták, hogy milyen az, amikor egy csapatban vannak Verstappennel, és az eredmény nem volt pozitív, legalábbis ami a garázs két oldala között fennálló kapcsolatot illeti. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója „toxikusnak” titulálta ezt a viszonyt, és év elején úgy tűnt, hogy az energiaitalosoknak nem kell felvállalniuk az ezzel járó kockázatot.
„Rosszabb, mint egy rémálom” – a háttérben zajlott a Brit Nagydíj igazi drámája
Azóta viszont több szempontból is új helyzet állt elő: az ellenfelek felzárkóztak a Red Bullra, Pérez formája pedig igencsak leromlott. Tekintve, hogy Sainz még sehova nem írt alá – vagy legalábbis nem jelentették be –, a Milton Keynes-i alakulat vezetésének még van lehetősége meggondolnia magát. Ez esetben pedig egy olyan versenyzőt tudhatnának a soraikban, aki már többször bizonyította, hogy konstansan tud hozni egy bőven elfogadható szintet az élmezőnyben, és a lepattanókra is gyakran ő ér oda.
Ezen a ponton pedig azt a szempontot is érdemes behozni, hogy mi lesz Verstappennel. Bár a holland pilóta Spielbergben megerősítette, hogy jövőre még a Red Bull versenyzője lesz, látva az apja és Christian Horner csapatfőnök között elmérgesedett konfliktust, valamint a Mercedes feltámadását, erre nem biztos, hogy érdemes mérget venni, 2026-ra vonatkozóan pedig végképp nem. Ha a holland pilóta távozása esetén a Red Bull alighanem már egészen másképp tekintene Sainzra.
Oscar Piastri
Mind közül a legváratlanabb húzás Oscar Piastri leigazolása lenne, aki tavaly 2026-ig szerződést hosszabbított a McLarennel, éppen ezért a Red Bullnak mélyen a zsebébe kellene nyúlnia a megszerzéséhez. Ugyanakkor mindez hosszú távon akár még kifizetődő is lehet, hiszen az ausztrál versenyző már az F1-ben is bizonyította tehetségét, különösen egy körön, ráadásul még mindig csak 23 éves, Sainznál például bő 6 és fél esztendővel fiatalabb.
Persze mindkét fél szempontjából akadályt jelenthetne Verstappen jelenléte, de a holland versenyző távozása esetén ez nyilvánvalóan megszűnik. Persze kérdés, hogy Piastrinak érdemes lenne-e otthagynia a mostani McLarent, de az biztos, hogy ha véletlenül tényleg a Red Bullnál köt ki, akkor sok meglepetés nem fogja érni, hiszen menedzsere, Mark Webber hét évig versenyzett a bikásoknál, így bizonyára töviről hegyire el fogja neki mondani, hogy mire készüljön.
A tökéletes Hamilton is kevés lett volna – így úszott el a McLaren kettős győzelme Silverstone-ban