2024. április 24. 21:04

KezdőlapERCNagy Attila: Amikor a navigátor hibázik

Nagy Attila: Amikor a navigátor hibázik

-

Csomós Mixi navigátoraként sokmindent megélt már Nagy Attila, aki nem szégyelli bevallani, a legprecízebb felkészülés ellenére is többször követett már el hibát a jobb egyben. Éppen ezért nem tartja fairnek, ha bármelyik navigátortársa felett egyetlen hiba miatt azonnal pálcát törnek. 

Sokan kritizálták a Herczig–Bacigal kettőst, akik a Fafe Rallyn egy navigációs hiba miatt estek ki a versenyből. Nagy Attila, Csomós Mixi navigátora, aki szintén végig küzdötte a portugál Eb-futamot ezzel nem ért egyet. 

„A Fafe Rally után nagyon sokat hallottam, hogy a ‘másik navigátor’ hibázott, bezzeg ti nem – mondja Nagy Attila. – Ezt nem érzem fairnek.

Először is, amikor az Európa-bajnokságon indulnak a magyar versenyzők, akkor nem egymás ellen, hanem Európa legjobbjai ellen versenyeznek. Nem az az érdekes, hogy az adott versenyen Csomós vagy Herczig vagy valaki más ér el jobb eredményt, hanem az, hogy egy magyar versenyző mire képes az Európa-bajnoki mezőnyben. 

Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila

Az összehasonlítás mellett azt sem tartottam fairnek, hogy ha egy navigátor felett azonnal pálcát törnek. (Bacigal) Igor esetében sem tartom annak.

A navigátor szerepe nagyon hálátlan ebből a szempontból, hiszen az az alapvető elvárás vele szemben, hogy száz százalékosan teljesítsen, míg egy sofőr soha sem tud száz százalékos teljesítményt nyújtani. Ha a sofőr hibázik, akkor arra azt mondják, hogy benne van a rallyban, ha egy navigátor hibázik, akkor pedig azonnal ráfogják, hogy milyen béna, nem tud egy útvonal itinert értelmezni, nem tudja, merre van a bal vagy a jobb. 

Ezek a hibák valóban amatőrnek tűnnek kívülről, de belülről ennél sokkal összetettebb. Képzeld el, hogy az Eb-n két gyorsasági között mentek etapon. Az etapok letréningezésére nincs lehetőség, a pályabejárás alatt részeit érinted, de az egészet soha. Csak az útvonal itinerből tudsz tájékozódni.

Figyeled az útvonal itinert, az utat, közben figyelni kell, hogy időben vagytok-e, odaértek-e a következő időellenőrzőre, beszélsz a mérnökkel a guminyomás, gumihőmérséklet adatokról, kikészíted a következő gyorsasági itinerét, figyeled a pilótádat, hogy fel kell-e rázni, meg kell-e nyugtatni.

Nagyon sokfelé kell figyelni, és egy pillanat alatt kell döntést hozni és ráadásul az útvonal sem mindig olyan egyszerű, hogy mondjuk a templomnál fordulj balra.

Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila // Így indulunk pályabejárásra…
Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila // Öt perccel később

Pont a Fafe Rallyn fordult elő velem, hogy húsz méteren belül két teljesen egyforma elágazás volt. Az egyikben volt egy kereszt, azzal különböztették meg. 

Én persze a rossz úton küldtem fel Mixit. Gyorsan észrevettem a hibát, visszafordultunk, és mivel pályabejáráson történt, nem lett belőle gond.

Versenyen ez útvonal elhagyásnak minősül, amiért kizárás jár. Pont a napokban olvastam egy közleményt, amely szerint, ha száz méternél nem hagytad el jobban az útvonalat és megállás nélkül visszafordulsz – ami kizárja a tiltott szerviz lehetőségét –, akkor egy ilyen még belefér egy versenyen. 

Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila

Kevesen tudják, de a navigátori munka egyik legstresszesebb része az etap. Én is ettől félek a legjobban, hogy itt hibázok. Előfordult már, hogy bemondtam, 1,28 km múlva jobbra. Elindítottam a számlálót, majd ilyenkor még egy párszor elmondom, hogy 1,28 múlva jobbra. 0,74-nél jött egy jobbos, mondtam Mixinek, hogy itt jobbra. Azt mondja, nem 1,28-nál? De, basszus. Hát ilyen könnyű hibázni. 

De mondok jobbat: 2017 Veszprém Rally. Kislőd végén feltettem az itinert az autó tejére, ott javítottam. Közben jöttek srácok, beszélgettünk velük, beszálltunk és mentünk. Már majdnem a pályán voltunk, amikor észrevettem, hogy nincs meg az itiner. 

Gyorsan felhívtam Csomóst (Mixi apukáját), aki szerencsére megtalálta és utánunk hozta. Addigra vagy tíz autó ment át rajta, a spirál tönkrement, lapok hiányoztak belőle… Szerencsére a gyorsasági része épségben maradt. 

Ez azért elég amatőr hiba volt, és amíg nem fordul elő veled, addig nem hiszed el, hogy lehet valaki olyan hülye, hogy elhagyja az itinerét. 

Fotó: Nagy Attila

Tavaly volt két nagyon tanulságos esetem, amire rámehetett volna a versenyünk. Ráadásul azon a két versenyen, amit megnyertünk. A Salgó pályabejárásán 13:40-kor megyünk a gyorsasági rajtjához, azt mondja Mixi amúgy, a másik pályát nem kettőig lehet tréningezni? De basszus. 13:59-re értünk oda, így még végig tudtunk menni rajta másodszor. 

A Veszprém Rallyn fordítva történt, korábban érkeztünk. 9-től lehetet tréningezni a pályát, mi odaálltunk 8-ra. Az volt a nagy szerencsénk, hogy már állt előttünk egy kocsi, ők mondták, ne menjetek sehova, mi is így jártunk, csak 9-től lehet bemenni a pályára, nem 8-tól. Ha nincsenek a versenyzőtársak, hamarabb megyünk be, amiért megint csak kizárás járt volna. 

Azóta sokkal pontosabban tervezem meg a pályabejárását. Az ilyen hibák elkerülésére fel lehet készülni, de elmesélem a legamatőrebb hibámat: 

Fotó: Csomós Mixi, Nagy Attila

Újhután bemondtam, hogy jobb három, Mixi meg kiabál, hogy Ati, ez bal három! Pedig teljesen biztos voltam magamban… 

Szóval, azt gondolom, hogy nincs olyan navigátor, aki ne hibázna. Mindenből lehet tanulni, lehet még jobban felkészülni, de előbb-utóbb újra hibázol. Az is fontos, hogy ilyenkor gyorsan túl tedd magad a hibán, és a következő feladatra koncentrálj, mert ha a koncentrációból is kiesel, akkor azonnal jön a következő hiba. 

Az én összes hibámra ráfogható, hogy milyen amatőr volt – ami egyébként igaz is –, de ha egy sofőr leeshet az útról, akkor egy navigátort feje felett se törjünk azonnal pálcát, ha hibázik, mert ez is benne van a sportban.“

Friss