2024. április 25. 19:13

KezdőlapERCNyolc versenyen hét győztest avattak az ERC szezon során

Nyolc versenyen hét győztest avattak az ERC szezon során

-

Nyolc versenyen hét győztest avattak az ERC idei szezonja során, a kiegyensúlyozott mezőnyből csak Efrén Llarena és Sara Fernández emelkedett ki, aki kiegyensúlyozott teljesíményével már a Barum Rally előtt bajnok lett. 

Új korszak indult 2022-ben a Rally Európa-bajnokságon, mely a Eurosporttól a WRC Promóter irányítása alá került, megjelent a WRC-ből már jól ismert teljes hétvégés élő közvetítés. 

A szezon végül nyolc futamból állt, melyeken összesen heten tudtak nyerni.

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Március 11-13. között a Fafe Rallyn Nil Solans bár a kvalifikáción a negyedik idővel zárt, a rajthely választáskor a nyitó nap első helyét választotta, mely az első napra megérkező özönvíz miatt kitűnő döntésnek bizonyult. 

Nil Solans, akiről a verseny előtt kiderült, hogy komoly anyagi problémával küzd, már az első nap első, 15 km-es szakaszán kilométerenként egy másodperccel voilt gyorsabb mindenki másnál. Ezt az előnyt pedig a nap végére 1:44.4 percre növelte a második helyen álló Georg Linnamae előtt. 

A második napon ezt az előnyt kellett beosztania, és végül 55.7 másodperc előnnyel szerezte meg a győzelmet Solans Armindo Araújo előtt, míg az utolsó szakaszon Linnamae a harmadik helyre csúszott. 

Az MRF Team, mely a bajnokság legnagyobb csapata volt idén csupán Efrén Llarena 12. helyének örülhetett, míg Herczig Norbert és Igor Bacigál etap útvonalat tévesztett a Power Stage-re menet, így kizárásra került, Simone Campedelli a hetediki szakaszon a felfüggesztés sérülése miatt esett ki. 

Mivel a Hankook nem regisztrált beszállítója volt az ERC-nek, így az ERC értékelésen kívül induló Csomós Miklós és Nagy Attila kettős az abszolút 10. helyet szerezte meg. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

A második versenyre két héttel később az Azori-szigeteken került lebonyolításra. A verseny nagy részében úgy tűnt, hogy a helyiek ásza, Ricardo Moura szerzi meg a győzelmet, azonban az utolsó két szakaszon Efrén Llarena élete talán legjobb teljesítményét nyújtotta és végül 13. 8 másodperces hátrányából a Power Stage végére 2.7 másodperc előnyt kovácsolt, és megszerezte 2022-es első, mint később kiderült egyetlen futamgyőzelmét az azori-szigeteki sztár, és az osztrák Simon Wagner előtt. 

Magyar szempontból ez a verseny már jobban alakult, hiszen a Herczig-Bacigál kettős a nyolcadik helyen ért célba. 

A bajnokságot két verseny után az Azori-szigeteken ötödik helyen célba érő Armindo Araújo vezette. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Másfél hónap szünet után a Kanári-szigetek Rally következett, ahol ismét rajthoz tudott állni Nil Solans, és bár sokáig a helyi ász Luis Monzón megelőzte, végül Monzón defektje után megszerezte idei második versenyén a második győzelmét a volkswagenes versenyző. Solanst Efrén Llarena és Yoann Bonato is 11.1 másodperc hátránnyal követte, azonban végül a második helyet Solans érte el, miután gyorsabb volt a francia riválisánál az első, nem szuperspeciál szakaszon. 

A magyar versenyzők közül a Herczig-Bacigál duó a 10., míg az ERC értékelésbe nem számító Csomós-Nagy kettős a 11. helyet szerezte meg. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Újabb egy hónapot követően Lengyelországban folytatódott a bajnokság. Solans bár mindkét addigi ERC futamát megnyerte, az anyagi problémák továbbra is nehezítették dolgát. A spanyol versenyző az utolsó pillanatban szerződést kötött a lengyel Kowax Racing csapatával és Volkswagenjét Hyundaira cserélte. 

Rajthoz állt hazai Eb futamán Miko Marczyk is, aki a WRC2-ben szerepelt idén, azonban 2021 végén az ERC harmadik helyét szerezte meg. 

A verseny első öt szakaszán Solans és Marczyk vívott egymással, azonban a hetedik szakaszon eltört a spanyol versenyző i20-ban a kormány és emiatt árokba csúszott. Solanst végül a nézők kiszedték az árokból, és célba ért a szakaszon, utána azonban kiállt. 

Az első napot így Marczyk 20.4 másodperc előnnyel nyerte Tom Kristensson előtt. 

A lengyel versenyző egészen a második nap utolsó szakaszaiig tartani tudta előnyét, azonban az utolsó két szakaszra megsérült a Skoda hűtője, és a víz forrt. Hatalmas szerencsével végül sikerült a célba érésm és 10 másodperc előnnyel a győzelem megszerzése is Marczyk számára Kristensson előtt, a harmadik helyet pedig Ken Torn szerezte meg. 

A magyar versenyzők közül abszolútban a Herczig-Bacigál duó szerepelt, akik a 10. helyen értek célba. A Csomós-Nagy kettős ugyanakkor a második nap első délutáni szakaszáig a legjobb ötben harcoltak, akkor azonban baleset miatt végül kiestek. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Július elején a lett Liepaja Rally volt az ötödik futam, és a murvás versenyre a helyiek sztárja Martins Sesks is lehetőséget kapott az MRF Teamtől a bizonyításra. A fiatal lett versenyző pedig élni tudott a lehetőséggel és megszerezte első ERC futamgyőzelmét a Rally2-es Skodával csapattársa, Efrén Llarena előtt, míg a harmadik helyen a finn Mikko Heikkila zárt. 

Sesks győzelme mellett történelmet is írt, ő lett az első versenyző, aki egy ERC futamon minden szakaszt meg tudott nyerni. 

A magyar indulók közül az ERC értékelésen kívül induló Csomós Miklós éa Nagy Attila az abszolút 10. helyen ért célba. 

A bajnokságot ekkor már Efrén Llarena vezette, aki mögött 46 pont hátránnyal Nil Solans állt. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Három héttel később, Rómában az olasz versenyzők domináltak, végül Damiano De Tommaso tudott nyerni az MRF Team versenyzője, Simone Campedelli előtt, míg a harmadik Yoann Bonato lett. 

A bajnokságban a negyedik helyen végző Efrén Llarena ekkor már 58 pont előnnyel vezetett, azonban már Simone Tempestini előtt. 

Ezen a versenyen a magyarok között ismét a Csomós-Nagy kettős volt a leggyorsabb a kilencedik helyen célba érve, azonban az ERC értékelésben Herczig Norbert és Czakó Janek volt a leggyorsabb a 10. helyen végezve. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Hagyományosan augusztus végén tartották a cseh Barum Rallyt, melyre ugyan nevezett, de később visszalépett Simone Tempestini, így Efrén Llarena és Sara Fernández már Európa-bajnokként indulhatott.  

A spanyol páros versenye azonban nem sokáig tartott, a csapadékos, nedves versenyen ugyanis már a harmadik szakaszon fának csapódtak és Llarena csigolyasérüléssel került kórházba. 

A Barum Rallyt idén is Jan Kopecky nyerte több mint fél perc előnnyel a cseh Filip Mares és osztrák Simon Wagner előtt. 

A hétvége legnagyobb esését Alberto Battistolli szenvedte el, aki a 11. szakaszon esett hatalmasat az ömlő esőben, aminek következtében Skodája eleje gyakorlatilag megsemmisült, motorját pedig csak messze az erdőben találták meg. A páros ugyancsak kórházba került, de hamarosan kiengedték őket. 

Herczig Norbert ezen a versenyen már Ferencz Ramónnal állt rajthoz és zárt az ötödik helyen, míg Csomós Miklós és Nagy Attila a hatodik szakaszon szenvedett balesetet az harmadik helyért harcolva. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

A szezonzáró futamra a Spanyol Rallyn került sor, ahol az ERC versenyzői a WRC futam első két napján tudták összehasonlítani tudásukat a WRC menőivel. A lehetőséget azonban kevesen használták ki, csupán 21 páros nevezett az ERC mezőnybe, melyben végül Yoann Bonato szerezte meg a győzelmet Efrén Llarena és Javier Pardo előtt. 

Az ERC értékelés negyedik helyén pedig László Martin és Berendi Dávid zárt, akik a Barum Rallyn váltottak Rally2-es Skodára. Spanbyol eredményükkel pedig a legjobb magyar futameredményt érték el ebben az évben. 

A bajnokság során végül Efrén Llarena, Yoann Bonato, Martins Sesks, Jan Kopecky, Miko Marczyk, Damiano de Tommaso egy, míg Nil Solans két versenyt tudott nyerni. 

Év végén pedig Nil Solanst Javier Pardo és Yoann Bonato követte a bajnokságban, míg Herczig Norbert holtversenyben Ken Tornnal a nyolcadik, László Martin a 14. Lett. 

A 2023-as szezon ismét a Fafe Rallyval kezdődik március közepén, míg a szezonzáró nyolcadik versenyt Nyíregyházán fogják tartani októberben. 

Fotó: @World / Red Bull Content Pool

Friss