back to top
2024. november 22. 10:19

KezdőlapF1Nem a titkos fegyvere, hanem az Eau Rouge tette verhetetlenné a Red...

Nem a titkos fegyvere, hanem az Eau Rouge tette verhetetlenné a Red Bullt?

-

Nem kizárt, hogy valóban csak egyszeri kivétel volt a Red Bull Belga Nagydíjon látott óriási fölénye. Az okokat pedig nem a spái futamtól életbe lépett új szabályokban, hanem a világ egyik leghíresebb kanyarja által támasztott kihívásokban kell keresni.

A Belga Nagydíjon még úgy sem volt esélye senkinek a Red Bull és Max Verstappen ellen, hogy a holland pilóta a 14. helyről kezdte meg a versenyt. A címvédő felzárkózása közben az volt az ember érzése, mintha egy hosszú távú versenyen nézné, ahogy egy prototípust vezető pilóta kerülgeti valamelyik GT-kategória résztvevőit. Verstappen, mint kés a vajon,  úgy ment át a mezőnyön, és saját csapattársára is közel 20 másodpercet vert.

De nemcsak a versenyen, hanem az összes szabadedzésen és az időmérőn is hatalmas fölényben volt, amit látva a Ferrari pilótái is csak a fejüket vakarták. A belgiumi hétvége során olyan pletykák is szárnyra kaptak, hogy a Red Bull új, az eddiginél nagyjából 5 kg-mal könnyített kasztnit vetett be, de ezt később cáfolták, így joggal vetődhet fel, hogy minek köszönhették az idén eddig nem látott fölényüket.

„Ez a pálya kidomborította az erősségeinket. Nagyon hatékony az autónk, és nagyon jó beállítást találtunk. Max pedig az első szabadedzése első körétől fogva fenomenális formában volt” – nyilatkozta Christian Horner az Autosportnak.

Egyik Red Bullra sem volt ellenszer, de Verstappen még Pérezt is kenterbe verte Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

A Red Bull csapatfőnökének szavaiból pedig arra következtethetünk, hogy egyrészt a Belga Nagydíjtól érvénybe lépő, a delfinezést csökkenteni igyekvő új technikai szabályok, másrészt pedig az Eau Rouge által megkövetelt különleges beállítások tehetők felelőssé a szokatlanul nagy előnyükért.

„Sokat reméltek a delfinezéssel kapcsolatos technikai direktívától, és vitathatatlan, hogy másokat jobban sújtott, mint minket. De nem igazán változtattunk azon, hogy miként működtetjük az autót. Nyilván a padlólemez aszfalthoz érése itt mindig gondot jelent az Eau Rouge miatt, de ez nem csak minket érint, ez mindenkinek ugyanolyan. Viszont már a korábbi futamokon is láthattuk, hogy mi nagyobb hasmagassággal megyünk, és az autónk filozófiája némileg eltért a többiekétől. Talán jön egy technikai direktíva a következő futamra, hogy sokkal alacsonyabb hasmagassággal kell mennünk” – élcelődött Horner.

Mivel az F1 egyik leghíresebb kanyarjában sehol máshol nem tapasztalható erők hatnak az autókra, a csapatok kénytelenek a szokottnál néhány milliméterrel jobban megemelni a hasmagasságot, hogy a futam végére ne kopjon el a megengedettnél jobban az autó alján található kopólemez. Ez a jelek szerint a Red Bull kezére játszhatott, mert eleve nagyobb hasmagassággal versenyeznek, mint a többiek, akiket az autó megemelése jobban visszavetett.

Max Verstappen, Red Bull, Belga Nagydíj
Az Eau Rouge tehet mindenről? Fotó: Peter Fox/Getty Images/Red Bull Content Pool

Mekkora a szerepe az új szabályoknak?

A Belga Nagydíjtól életbe lépett a 39-es számú technikai direktíva, amely az autók hasmagasságának megemelése mellett egy bonyolult számítással kikalkulált határértéket is bevezetett, amely az autók függőleges mozgására vonatkozik, és amelyet senki nem léphet át. Emellett az FIA célja vélhetően a néhány csapat által alkalmazott trükkös, hajlékony padlólemez használatának ellehetetlenítése is volt.

A szezon eddigi részében a legtöbb versenyen tempóban egymáshoz nagyon közel álló Red Bull és Ferrari közötti különbséget látva többekben felmerült, hogy a maranellóiakat jóval hátrányosabban érintette az új szabályozás, avagy inkább a Red Bullt nem vetette vissza úgy, mint az összes többi istállót. Mattia Binotto Hornernek ellentmondva az Auto Motor und Sportnak azonban cáfolta, hogy emiatt lettek volna ennyire lassúak.

Jock Clear, a Ferrari rangidős mérnöke pedig kijelentette, hogy semmin sem kellett változtatniuk ahhoz, hogy megfeleljenek a szabályoknak, így az AMuS szerint is inkább a spái pálya sajátosságai állnak a háttérben. Az Eau Rouge miatt ugyanis a technikai direktíva által előírt minimális hasmagasság fölé kellett mennie a csapatoknak, sőt, a 14-es és 15-ös kanyarban található hupli további emelést követelt meg.

Carlos Sainz, Ferrari, Belga Nagydíj
Mint mindenki, a Ferrari is emelt az Eau Rouge miatt Fotó: Scuderia Ferrari Press Office

Azaz Spában még nem derült ki, hogy az új szabályozásnak milyen hatása lesz az erőviszonyokra, csupán azt tudhattuk meg, hogy a Red Bull extrán megemelt hasmagassággal jóval hatékonyabb, mint a Ferrari és a Mercedes.

És hogy mi a helyzet az energiaitalosok állítólagos könnyített kasznijával? Christian Horner szerint nem vittek ilyet Spába, és „nincs ilyenünk, úgyhogy ez nem játszott szerepet a teljesítményben.” Nem sokkal ezután arra a kérdésre, hogy a következő két-három futam során bevetnek-e egy ilyen kasztnit, Horner már jóval árulkodóbb választ adott. „Nincsen… ezek a kasztnik lesznek szolgálatban a következő néhány versenyen.”

 

Friss